Ως τη σημαντικότερη «πρωτοβουλία για την αναβάθμιση της Εθνοφυλακής» που βρίσκεται σε εξέλιξη χαρακτήρισε «την εκπόνηση νέου θεσμικού πλαισίου για την οργάνωση και λειτουργία της» ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, απαντώντας σε ερώτηση που κατέθεσαν οι βουλευτές της Ελληνικής Λύσης Κυριάκος Βελόπουλος και Κωνσταντίνος Χήτας με θέμα «Αναδιάρθρωση της Εθνοφυλακής».
Όπως ανέφερε, «από τον Αύγουστο 2019 η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του υπουργείου, στο πλαίσιο της διαρκούς επαύξησης της επιχειρησιακής ετοιμότητας των Ενόπλων Δυνάμεων με στόχο την αποτροπή προκλήσεων και την επιτυχή αντιμετώπιση των απειλών, καθώς επίσης και της αναγνώρισης από την πολιτεία του σημαντικού ρόλου που επιτελούν οι εθνοφύλακες, εξέδωσε κατευθύνσεις για την αναβάθμιση του θεσμού της Εθνοφυλακής».
«Σύμφωνα με τους αρμόδιους φορείς, το νέο θεσμικό πλαίσιο είναι άρτιο, πλήρες νομικά και διευθετεί κατά ολιστικό και οριστικό τρόπο τα ζητήματα που αφορούν στην Εθνοφυλακή», πρόσθεσε.
Με τις διατάξεις «Πολιτική Σχεδίαση Εκτάκτου Ανάγκης», σημείωσε ο κ. Παναγιωτόπουλος «έχει εισαχθεί ο όρος της Πολιτικής Σχεδίασης Εκτάκτων Αναγκών, ως η σχεδίαση και ο προγραμματισμός που αναφέρεται στην οργάνωση, προπαρασκευή και κινητοποίηση των πολιτικών δυνάμεων της χώρας, προς επιβίωση στον πόλεμο ή την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών στην ειρήνη και συμβολή αυτών στην Εθνική Άμυνα».
«Με τις διατάξεις του ν. 2641/1998 "Παλλαϊκή Άμυνα και άλλες διατάξεις" εμφανίστηκε στα ισχύοντα νομικά κείμενα ο όρος της Παλλαϊκής Άμυνας (ΠΑΜ), νοούμενη ως η ενεργός συμμετοχή στην εθνική ασφάλεια όσων Ελλήνων και Ελληνίδων μπορούν να προσφέρουν υπηρεσίες για αυτήν και δεν μετέχουν στις Ένοπλες Δυνάμεις», συμπλήρωσε.
Ο κ. Παναγιωτόπουλος τόνισε ότι η κύρια αποστολή της Παλλαϊκής Άμυνας είναι η Πολιτική Άμυνα και η Πολιτική Προστασία σε περίοδο ειρήνης και η Τοπική Άμυνα, η Πολιτική Άμυνα και η Πολιτική Προστασία σε περιόδους έντασης, κρίσης ή και επιχειρήσεων.
«Με τις διατάξεις του ν. 3013/2002 "Αναβάθμιση της Πολιτικής Προστασίας", ο χειρισμός καταστάσεων εκτάκτου ανάγκης, που προκαλούνται κατά τη διάρκεια της ειρηνικής περιόδου, πέρασε στην αρμοδιότητα του διευρυμένου ως προς τις αρμοδιότητες φορέα της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας και διαχωρίσθηκε πλήρως από την Παλλαϊκή Άμυνα», επεσήμανε ο υπουργός.
Σύμφωνα με τα άρθρα 22 και 23 του ΝΔ17/1974 «Πολιτική Σχεδίαση Εκτάκτου Ανάγκης» μετά την κήρυξη της πολιτικής κινητοποίησης, «δύναται κατόπιν εξουσιοδότησης του πρωθυπουργού να ενεργείται πολιτική επιστράτευση προσωπικού από τους υπουργούς και τους περιφερειάρχες, προς ικανοποίηση των αναγκών της πολιτικής σχεδίασης εκτάκτων αναγκών σε έμψυχο δυναμικό» συνέχισε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας.
«Κατά συνέπεια», υπογράμμισε, «η εφαρμογή των μέτρων επίταξης σε καιρό ειρήνης, προσωπικών υπηρεσιών (θεομηνία, διακινδύνευση αγαθού δημόσιας υγείας), προϋποθέτει απόφαση πρωθυπουργού, η οποία προκαλείται από τον αρμόδιο για την αντιμετώπιση της αιτίας υπουργό και εξουσιοδοτεί αυτόν (ή τον οικείο περιφερειάρχη) για την έκδοση απόφασης επιβολής, με αποτέλεσμα να μην υφίσταται η αρμοδιότητα των φορέων Παλλαϊκής Άμυνας-Πολιτικής Σχεδίασης Εκτάκτων Αναγκών του Πολιτικού Τομέα, σε καιρό ειρηνικής περιόδου, για τον χειρισμό και την αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης».
Το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, σε συνεργασία με το Γενικό Επιτελείο Στρατού (ΓΕΣ), «αξιολογεί τα επιχειρησιακά δεδομένα και προβαίνει στην εκδήλωση των αναγκαίων ενεργειών», ανέφερε ο κ. Παναγιωτόπουλος.
«Σε αυτό το πλαίσιο έχει εξετασθεί η συγκρότηση Ταγμάτων Εθνοφυλακής Ειδικής Σύνθεσης σε αστικές περιοχές του εσωτερικού, με τομείς κυρίως Μηχανικό, Νοσηλευτική/Ιατρική και τεχνικές ειδικότητες, για την ενίσχυση του κρατικού μηχανισμού σε φυσικές καταστροφές», κατέληξε, στην απάντησή του, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας.