Να «ξεκολλήσει» η Ελλάδα από τις τελευταίες θέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε ό,τι αφορά το ψηφιακό κράτος και την εξυπηρέτηση του πολίτη βάζουν στόχο ο Κυριάκος Πιερρακάκης και η ηγεσία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Συγκεκριμένα, όπως είπε ο υπουργός σε συνάντηση με δημοσιογράφους, επιδιώκει έως το τέλος της θητείας του η Ελλάδα να έχει πιάσει τουλάχιστον το μέσο όρο της ΕΕ.
Για το σκοπό αυτό, άλλωστε, θα εργαστεί και ο πρώην πρόεδρος της Εσθονίας, Τόμας Χέντρικ Ίλβες, ο οποίος, αφού κατάφερε να κάνει τη χώρα του πρότυπο για την ψηφιακή εξυπηρέτηση των πολιτών, θα πλαισιώσει τώρα μια ομάδα εμπειρογνωμόνων που συστήνει το εν Ελλάδι υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και θα παραμείνει ανοιχτή για οποιονδήποτε μπορεί να συνεισφέρει σχετικά.
Ένα από τα πρώτα μέτρα, σύμφωνα με τον κ. Πιερρακάκη, θα είναι η ψηφιακή υπογραφή που θα φέρουν οι νέες ταυτότητες, ώστε οι πολίτες να μπορούν να συναλλάσσονται με τη Δημόσια Διοίκηση από τον υπολογιστή τους.
Επίσης, θα καθιερωθεί ο αριθμός μητρώου πολίτη, ο οποίος θ'' αντικαταστήσει οριστικά αριθμό ταυτότητας, ΑΦΜ, ΑΜΚΑ κτλ., ενώ η εξυπηρέτηση θα είναι εφικτή και μέσω των ΚΕΠ για όσους δεν έχουν υπολογιστή ή εξοικείωση με τη χρήση του Διαδικτύου.
Ποιος είναι ο Τόμας Χέντρικ Ιλβές
Ο πρόεδρος Τόμας Χέντρικ Ιλβές είναι διεθνώς γνωστός για τη συμβολή του στον μετασχηματισμό της Εσθονίας στο πλέον πρότυπο ψηφιακό κράτος σε παγκόσμιο επίπεδο. Διετέλεσε πρόεδρος της Δημοκρατίας της Εσθονίας από το 2006 έως το 2016.
Ο κ. Ιλβές υπήρξε υπέρμαχος της ψηφιακής ανάπτυξης της χώρας ήδη από την πρώτη στιγμή της αποκατάστασης της ανεξαρτησίας της. Γεννήθηκε στη Στοκχόλμη από οικογένεια Εσθονών προσφύγων. Εργάστηκε ως διπλωμάτης και δημοσιογράφος, υπήρξε επικεφαλής του Σοσιαλδημοκρατικού Κόμματος της Εσθονίας και διετέλεσε Υπουργός Εξωτερικών της χώρας από το 1996 έως το 1998 και από το 1999 έως το 2002. Επίσης, έχει διατελέσει βουλευτής και ευρωβουλευτής. Σπούδασε στις ΗΠΑ και υπηρέτησε από το 1993 έως το 1996 στην Ουάσινγκτον, ως πρέσβης της Δημοκρατίας της Εσθονίας στις ΗΠΑ και τον Καναδά. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου ξεκίνησε με τον τότε υπουργό Παιδείας Jaak Aaviksoo την πρωτοβουλία «Tiger Leap», με στόχο τη μηχανογράφηση και σύνδεση όλων των εσθονικών σχολείων στο διαδίκτυο. Στο πλαίσιο των καθηκόντων του ως προέδρου, ο κ. Ιλβές ασχολήθηκε ενεργά με τον τομέα των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (ICT) στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Διετέλεσε Πρόεδρος της Task Force της ΕΕ για την ηλεκτρονική υγεία (eHealth) από το 2011 έως το 2012. Από το 2012 έως το 2014, κατόπιν πρόσκλησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, διετέλεσε Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Σύμπραξης για το Cloud (European Cloud Partnership). Επίσης, πρόεδρος του Global Agenda Council για την κυβερνοασφάλεια του Παγκοσμίου Οικονομικού Φόρουμ καθώς και πρόεδρος της Ομάδας Υψηλού Επιπέδου (Ηigh-level Panel) για τους Παγκόσμιους Μηχανισμούς Συνεργασίας και Διακυβέρνησης Διαδικτύου της ICANN. Σε αναγνώριση της προσφοράς του στην προώθηση της ψηφιακής ελευθερίας και της ευαισθητοποίηση σχετικά με τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις της ψηφιακής επανάστασης έχει τιμηθεί, μεταξύ άλλων, με το Βραβείο Ψηφιακής Ελευθερίας (Digital Freedom Award). Σήμερα, είναι διακεκριμένος επισκέπτης ερευνητής στο Hoover Institution του Πανεπιστημίου Stanford, προεδρεύει του Global Future Council για το Blockchain στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ, και μέλος του Συμβουλίου της Διάσκεψης Ασφαλείας του Μονάχου.
«Η πιο προηγμένη ψηφιακή κοινωνία στον κόσμο»
Το 99% των υπηρεσιών του Δημοσίου στην Εσθονία παρέχονται on-line. Πρόκειται για ένα από τα επιτεύγματα που κάνουν τη χώρα να χαρακτηρίζεται ως «η πιο προηγμένη ψηφιακή κοινωνία στον κόσμο». Κι όμως, στα μέσα της δεκαετίας του ''90, δεν υπήρχαν καθόλου ψηφιακά δεδομένα των πολιτών της Εσθονίας. Ο γενικός πληθυσμός δεν είχε πρόσβαση στο ίντερνετ ενώ δεν υπήρχαν καν συσκευές γι'' αυτό. Η απόφαση της πολιτικής ηγεσίας και της κοινωνίας να επενδύσουν στην τεχνολογία οδήγησε στα σημερινά αποτελέσματα: 50% των πολιτών ψηφίζουν on-line ενώ η διαλειτουργικότητα του Δημοσίου έχει επεκταθεί και στον ιδιωτικό τομέα.
Η τεχνολογία έχει συντελέσει σημαντικά στη μείωση των οδικών ατυχημάτων στη χώρα, καθώς και στην άμεση αντιμετώπιση των περιστατικών. Οι κλήσεις άμεσης ανάγκης απαντώνται εντός 10 δευτερολέπτων, ενώ οι υπηρεσίες είναι σε θέση να εξακριβώσουν στο 35% των περιπτώσεων την γεωγραφική θέση του καλούντος με ακρίβεια 5 μέτρων.