«Θέλουμε λιγότερη ύλη, αλλά εις βάθος διδασκαλία» τόνισε ο υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης, μιλώντας στο «Πρακτορείο 104,9 fm», για την ανάγκη να αλλάξει η αντίληψη «σχολείο -εξεταστικό κέντρο» και προανήγγειλε αλλαγές, διευκρινίζοντας πάντως, ότι αυτές δε θα γίνουν την επόμενη χρονιά, ενώ σχολίασε και τις εξαγγελίες του προέδρου της ΝΔ, Κ. Μητσοτάκη για την δημόσια εκπαίδευση.
«Προσπαθώ να αποκωδικοποιήσω τα όσα είπε ο κ. Μητσοτάκης, που δεν είναι και δύσκολο. Διότι, όταν ο ίδιος έχει δεσμευτεί, προσφάτως, ότι θα μειώσει κατά 800 εκατ. ευρώ τις ήδη ισχνές δημόσιες δαπάνες για την υγεία και την παιδεία. Όταν ο ίδιος έχει στο συνέδριό του επισήμως αποκαλέσει τους μαθητές “πελάτες” και όταν έχει πάει σε πολλές συζητήσεις - και τελευταία, για ένα βιβλίο, με την κ. Διαμαντοπούλου μαζί - όπου έχει αρχίσει η συζήτηση για την περιβόητη ιστορία των “κουπονιών”, στην πράξη σημαίνει το κράτος να δίδει κάποια χρήματα στις οικογένειες, μια ενίσχυση μικρή και οι οικογένειες να αναλάβουν, χωρίς την περαιτέρω κρατική ενίσχυση, να επιλέγουν σχολείο δημόσιο, ή ιδιωτικό για τα παιδιά τους» είπε ο κ. Φίλης και πρόσθεσε:
«Όταν είναι σε τέτοιες, λοιπόν, κατευθύνσεις ο κ. Μητσοτάκης, όλα τα άλλα που λέει για το δημόσιο σχολείο -είναι αλήθεια για πρώτη φορά τα λέει μετά από πολύ καιρό, τη λέξη δημόσιο σχολείο - είναι μια, θα έλεγε κανένας, υποκρισία. Η πραγματικότητα είναι αυτή: μείωση των δαπανών».
Ο κ. Φίλης επεσήμανε ότι όταν ο κ. Μητσοτάκης ήταν υπουργός της κυβέρνησης Σαμαρά, το μεσοπρόθεσμο της κυβέρνησης Σαμαρά - Βενιζέλου «έριχνε τις δαπάνες στο 1,9% του ΑΕΠ για το 2019».
«Εμείς τις παραλάβαμε στο 2,8% του ΑΕΠ και το έχουμε βαστήξει, το έχουμε φρενάρει εκεί για να μην πέσει παρακάτω. Ξέρετε τι σημαίνει από 2,8 σε 1, 9. Δηλαδή, περίπου 1% του ΑΕΠ κάτω; 0,9%; . Σημαίνει περίπου 140 εκατ. ευρώ λιγότερα για την εκπαίδευση. Πώς θα κάνει διορισμούς; Ποιους αναπληρωτές θα πάρει; Πώς θα φτιάξει τις υποδομές στην εκπαίδευση; Πώς θα γίνουν όλα αυτά όταν μειωθούν δραματικά κι άλλο οι ήδη χαμηλές δημόσιες δαπάνες;» σχολίασε ο κ. Φίλης.
«Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης είχε επιδοθεί σε μια απαξιωτική ρητορική για το δημόσιο σχολείο. Και ταυτοχρόνως, είχε δώσει μεγάλη έμφαση στο να υποστηρίξει την ασυδοσία των ιδιοκτητών ιδιωτικών σχολείων, θα έλεγα όχι όλων, αλλά των “πειρατών” όπως λέμε, ιδιοκτητών στα ιδιωτικά σχολεία, προκειμένου να πει ότι αυτό είναι το δικό μας όραμα για την εκπαίδευση» συνέχισε ο κ. Φίλης και πρόσθεσε:
«Είδε ότι η κοινωνία δεν μπόρεσε να αντιληφθεί αυτού του είδους την πολιτική του και προσπαθεί τώρα να μιλήσει λίγο για το δημόσιο σχολείο. Αλλά, επανέλαβα και νωρίτερα, δημόσιο σχολείο, με αύξηση των κοινωνικών και εκπαιδευτικών ανισοτήτων -γιατί αυτό σημαίνει το voucher στην εκπαίδευση, τα κουπόνια στην εκπαίδευση- πολλά σχολεία που θα πέφτει το επίπεδο τους και θα ακολουθεί τις κοινωνικές διακρίσεις των περιοχών τους και λίγα σχολεία, που λόγω του ενδιαφέροντος των ευπόρων και μορφωμένων γονιών, θα ανεβαίνει το επίπεδο τους».
Ερωτώμενος για τη διάκριση που γίνεται από κάποιους, ανάμεσα δημόσια και τα ιδιωτικά σχολεία, σε σχέση με το επίπεδο εκπαίδευσης που παρέχουν, ο κ. Φίλης απάντησε: «Τα ιδιωτικά σχολεία δεν είναι καλύτερα από το δημόσια. Υπάρχουν καλά ιδιωτικά σχολεία και υπάρχουν ιδιωτικά σχολεία που δεν περνούν τη βάση. Όλες οι επιτυχίες που έχουμε κάθε χρόνο στα πανεπιστήμια, αν δείτε, είναι επιτυχίες από τη δημόσια εκπαίδευση κι εδώ και στο εξωτερικό, όσοι φτάνουν από τα παιδιά της δημόσιας εκπαίδευσης» είπε ο κ. Φίλης και πρόσθεσε: «Συνεπώς, να μην υιοθετούμε το επιχείρημα: Ό,τι δημόσιο κακό, ό,τι ιδιωτικό καλύτερο».
Απαντώντας, τέλος, σε σχετική ερώτηση για τα φροντιστήρια και για το κόστος που επιβαρύνονται οι οικογένειες, προκειμένου, με την επιπρόσθετη διδασκαλία να εξασφαλιστεί η εισαγωγή των παιδιών τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ο κ. Φίλης τόνισε:
«Είναι αλήθεια, ότι τα φροντιστήρια στην Ελλάδα είναι μια μορφή επιβάρυνσης, μεγάλης, της λαϊκής οικογένειας, στην ουσία είναι σχετικοποίηση της δημόσιας εκπαίδευσης, με την έννοια ότι πληρώνει η οικογένεια, δεν είναι δωρεάν η δημόσια εκπαίδευση. Αυτό αφορά βεβαίως, κυρίως τις τάξεις του λυκείου κι αφορά τον τρόπο με τον οποίο γίνεται η επιλογή των παιδιών στα πανεπιστήμια, η μετατροπή του λυκείου στις δύο τελευταίες τάξεις σε ένα “νεκρό” σχολείο, αυτό συμβαίνει δυστυχώς» είπε ο κ. Φίλης και πρόσθεσε :
«Θα αναμορφώσουμε το λύκειο και θα βάλουμε στο λύκειο μέσα, τον τρόπο που θα επιλέγονται τα παιδιά για τα πανεπιστήμια κι όχι δίπλα, όπως γίνεται σήμερα, με εξετάσεις, οι οποίες στηρίζονται στα φροντιστήρια. Φέτος, ήδη, κάναμε ένα πρώτο μικρό βήμα, σαν σήμα πιο πολύ. Τα θέματα που μπήκαν στις πανελλήνιες εξετάσεις, ήταν θέματα, τα οποία, θα έλεγε κανένας, είχαν διδαχθεί μέσα στην τάξη».
Σε ερώτηση για το πότε προσδιορίζει χρονικά αυτές τις αλλαγές, ο υπουργός Παιδείας απάντησε: «Είμαστε στη φάση αυτή τη στιγμή, συζήτησης του θέματος, δεν θέλω να προκαταλάβω, σίγουρα πάντως δεν είναι την επόμενη χρονιά, είναι σίγουρο αυτό».
Ο υπουργός ανέφερε ότι επιδίωξη της κυβέρνησης είναι «η καλύτερη δυνατή διαχείριση του εκπαιδευτικού συστήματος (άνοιγμα σχολείων στη ώρα τους, βιβλία, εκπαιδευτικοί στις θέσεις τους, εκσυγχρονισμός του περιεχομένου των μαθημάτων και των τακτικών μεθόδων, διδακτικές επιλογές, βιωματικές και διαθεματικές διδασκαλίες, εκσυγχρονισμός του περιεχομένου όλων των μαθημάτων, κλπ.) και επίσης την αλλαγή της αντίληψης του σχολείου -εξεταστικού κέντρου- και ιδιαίτερα του γυμνασίου. «Θα έχει και εξετάσεις, λογικά πράγματα και κυρίως θα έχει τρόπους διαπίστωσης των γνώσεων του παιδιού κατά τη διάρκεια της χρονιάς, αλλά όχι με το εξεταστικό κέντρο που υπήρχε μέχρι σήμερα» είπε ο κ. Φίλης και πρόσθεσε: «Θέλουμε λιγότερη ύλη, αλλά εις βάθος διδασκαλία. Αυτός είναι ο στόχος μας».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ