Χιλιάδες επισκέψεις δέχτηκε, από την πρώτη στιγμή που «ανέβηκε» χθες το πρωί στο δίκτυο, η πλατφόρμα υποβολής αιτήσεων για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό. Από τους 46.000 και πλέον που μπήκαν κατά τη χθεσινή μέρα στην ιστοσελίδα της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (πρωτοφανές νούμερο επισκέψεων, που οδήγησε στο να ανοίξει σύνδεσμος και στο www.gsis.gr), οι 7.344 συνδέθηκαν με την πλατφόρμα του εξωδικαστικού μέσω κωδικών Taxis και ξεκίνησαν τις διαδικασίες υποβολής αίτησης για τη ρύθμιση των χρεών τους.
Εξ'' αυτών περίπου 2.400 επιχειρήσεις προχώρησαν στο πρώτο βήμα (επιβεβαίωση στοιχείων), ενώ από το δεύτερο βήμα -που αφορά στο τεστ επιλεξιμότητας- «κόπηκαν» 310 ενδιαφερόμενοι, στους οποίους ζητήθηκε να επανεξετάσουν τα στοιχεία τους και να δοκιμάσουν εκ νέου ώστε να διαπιστωθεί αν πληρούν ή όχι τα κριτήρια. Υπήρξαν παράλληλα 150 ενδιαφερόμενοι που προχώρησαν στο βήμα 3 της πλατφόρμας και ξεκίνησαν να συμπληρώνουν τα στοιχεία για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές τους κ.λπ.
Συγκεκριμένα, κατά την πρώτη ημέρα λειτουργίας της ηλεκτρονικής πλατφόρμας για τον Εξωδικαστικό Μηχανισμό Ρύθμισης Οφειλών Επιχειρήσεων, καταγράφηκαν τα παρακάτω στοιχεία:
- Ο διαδικτυακός τόπος της Ειδικής Γραμματείας Ιδιωτικού Χρέους (www.keyd.gov.gr) δέχτηκε 2,4 εκατομμύρια «χτυπήματα» (hits), γεγονός που εξηγεί την καθυστέρηση μερικών δευτερολέπτων στην πρόσβαση, που καταγράφηκε κάποιες στιγμές
- Υπήρξαν 46.357 διαφορετικοί επισκέπτες, εκ των οποίων:
- πάνω από 21.000 διαφορετικοί επισκέπτες μελέτησαν τις σελίδες που αφορούν τις ευεργετικές διατάξεις του Νόμου Σταθάκη για τα φυσικά πρόσωπα
- πάνω από 25.000 διαφορετικοί επισκέπτες μελέτησαν τις σελίδες που αφορούν στο θεσμικό πλαίσιο και τις λύσεις του Εξωδικαστικού Μηχανισμού
- 7.344 επισκέπτες έκαναν εισαγωγή στην πλατφόρμα (σημειώνεται ότι υπάρχει και εναλλακτική είσοδος μέσω του διαδικτυακού τόπο www.gsis.gr της ΓΓΠΣ)
- 2.400 επιχειρήσεις ξεκίνησαν τις διαδικασίες της πλατφόρμας με σκοπό την υποβολή αίτησης. Από αυτές:
- 310 δεν πληρούν τα κριτήρια του Νόμου και απορρίφτηκαν
- 150 πληρούν τα κριτήρια του Νόμου και προχώρησαν στη συμπλήρωση της αίτησης, επισυνάπτοντας τουλάχιστον ένα αρχείο.
- Από τους 46.000 επισκέπτες:
- 23.000 προήλθαν από την Αττική
- 4.500 προήλθαν από τη Θεσσαλονίκη
- προήλθαν από τον Πειραιά
- 500 από καθεμία από τις πόλεις: Πάτρα, Κόρινθος, Ηράκλειο, Χανιά, Λάρισα, Κοζάνη
- Η μέγιστη επισκεψιμότητα της πλατφόρμας έφτασε σε 2.500 ταυτόχρονες συνδέσεις
- Μέχρι στιγμής δεν προέκυψε κανένα τεχνικό πρόβλημα (bug) στην πλατφόρμα.
Όπως δήλωσε στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ- ΜΠΕ, "Πρακτορείο 104,9 FM" ο ειδικός γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, Φώτης Κουρμούσης, σύμφωνα με τον οποίο «κάθε επίσκεψη ήταν διάρκειας τεσσάρων λεπτών κατά μέσο όρο και περισσότεροι από 7.500 επισκέπτες εισήλθαν στο σύστημα της πλατφόρμας και την επεξεργάστηκαν για διάστημα μέχρι και 10 λεπτών».
Στο πλαίσιο της τελετής ενεργοποίησης της πλατφόρμας, ο υπουργός Οικονομίας, Δημήτρης Παπαδημητρίου, υπογράμμισε ότι ο εξωδικαστικός μηχανισμός μπορεί να αξιοποιηθεί από εκατοντάδες χιλιάδες επιχειρήσεις, ώστε να δοθεί ένα τέλος στην υπερχρέωση που προκάλεσε η κρίση, ενώ από την πλευρά του ο Ειδικός Γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους Φώτης Κουρμούσης σημείωσε ότι για μια μικρή επιχείρηση η διαδικασία μπορεί να διαρκέσει μερικές εβδομάδες, ενώ για μια μεγάλη έως και δέκα μήνες.
Στο νέο σύστημα μέσα στο οποίο «συμπληρώνεις και καταχωρείς στην πλατφόρμα όλα τα χρέη που έχεις μέχρι και σήμερα προς όλους, όπως τράπεζες, δημόσιο, εφορία, λοιπούς για τους οποίους εισπράττει η εφορία όπως είναι οι δήμοι, τα ασφαλιστικά ταμεία, οι ιδιώτες, οι ΔΕΚΟ, οι δημοτικές υπηρεσίες, η ύδρευση κ.ο.κ», μπορούν να συμμετέχουν, σύμφωνα με τον Ειδικό Γραμματέα Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους οι επιχειρήσεις όλων των τύπων ενώ δημιουργείται μια διαφορετική διαδικασία με τις ίδιες διευκολύνσεις για τους ελεύθερους επαγγελματίες που δεν διαθέτουν πτωχευτική δυνατότητα.
Τι θα ισχύσει για τους ελεύθερους επαγγελματίες
«Οι ελεύθεροι επαγγελματίες θα μπορούν να πηγαίνουν απευθείας στον εφορία, αλλά και στον ασφαλιστικό τους φορέα και να ρυθμίζουν τα εκεί τους χρέη», εξήγησε ο κ. Κουρμούσης, διαδικασία που -όπως διευκρίνισε - θα ενεργοποιηθεί αμέσως μόλις εκδοθούν οι σχετικές αποφάσεις από το Υπουργείο Οικονομικών και το Υπουργείο Εργασίας. Ουσιαστικά οι ελεύθεροι επαγγελματίες θα μπορούν, πέρα από τα τραπεζικά τους χρέη, «να ρυθμίσουν τα χρέη τους προς εφορία και ασφαλιστικά ταμεία πέρα από τις πάγιες ρυθμίσεις των 12 ή 24 δόσεων και τώρα με τον νόμο θα έχουν τη δυνατότητα να ρυθμίσουν τα χρέη τους εξωδικαστικά, απευθείας στην εφορία και στο ασφαλιστικό ταμείο». Όπως εξηγεί ο ειδικός γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, «αυτό θα γίνει αμέσως μετά τη περίοδο των διακοπών καθώς ετοιμάζονται οι διαδικασίες στις εφορίες και τα ασφαλιστικά ταμεία να τους δεχτούν με τα χρέη τους, (και) είναι στο τελικό στάδιο της προετοιμασίας ο ΕΦΚΑ αλλά και η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων».
Είναι αναγκαία η εμπλοκή δικηγόρου, λογιστή ή φοροτεχνικού;
Πέρα από τις αναλυτικές οδηγίες, που είναι διαθέσιμες μέσα στον ιστότοπο της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, αλλά και τα δωρεάν υποδείγματα μελετών βιωσιμότητας, σημαντικό είναι, σύμφωνα με τον κ.Κουρμούση, να ολοκληρώσει κάποιος τη διαδικασία με τον βέλτιστο τρόπο για να αποκομίσει τα μεγαλύτερα οφέλη ελάφρυνσης. Ο νόμος δεν επιβάλλει να εμπλακεί υποχρεωτικά κάποιος επαγγελματίας, «ωστόσο συμβουλή μας είναι οι επιχειρήσεις να αποταθούν σε κάποιον λογιστή ή εξειδικευμένο οικονομολόγο, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τη μελέτη βιωσιμότητας, μέσα από την οποία θα τεκμηριωθεί ότι η εταιρία είναι βιώσιμη και θα οριστεί το κούρεμα του χρέους και το τι χρήματα μπορεί να πληρώσει ο οφειλέτης» τονίζει ο κ.Κουρμούσης και προσθέτει πως στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης «σκόπιμο είναι να παρίσταται μαζί με τον επιχειρηματία και ένας δικηγόρος ώστε να τον συμβουλεύει σε όλη τη διαδικασία και να τον καθοδηγεί για να επιλέξει τις καλύτερες λύσεις».
Ο ειδικός γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους συνιστά τέλος, αν και σύμφωνα με τη διαδικασία και αυτή η κίνηση είναι προαιρετική, «την παρουσία στη διαδικασία και ενός εκτιμητή ακινήτων ώστε να μάθει ο επιχειρηματίας τη σημερινή αξία των ακινήτων του, καθώς είναι κάτι που επίσης επηρεάζει το μέγεθος του κουρέματος των χρεών».
Για οποιαδήποτε δε απορία των ενδιαφερομένων υπάρχει ειδικό e-mail ως σύστημα βοήθειας (Help Desk) ενώ ήδη λειτουργεί σημείο βοήθειας στο λεκανοπέδιο Αττικής και «μέχρι το τέλος Αυγούστου θα λειτουργήσει ένα γραφείο για την εξυπηρέτηση των πολιτών σε κάθε πρωτεύουσα περιφέρειας ώστε σε όλη την Ελλάδα μέσα σε απόσταση μιας ώρας να υπαρχει σημείο όπου θα εξυπηρετούνται οι πολίτες» σημειώνει ο ειδικός γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους.
Βασίλης Γεώργας
Με πληροφορίες και από ΑΠΕ-ΜΠΕ
(φωτογραφία: SOOC)