Η Εθνική Πινακοθήκη ανέκτησε δύο πολύτιμους πίνακες, έναν του Πικάσο και έναν του Μοντριάν, εννέα χρόνια ύστερα από την κλοπή που είχε σημειωθεί στο κτίριό της. Κλοπή, που είχε διαπράξει ένας 49χρονος σήμερα δράστης, ο οποίος δηλώνει φιλότεχνος.
Τις λεπτομέρειες σε σχέση με την εξιχνίαση του μυστηρίου της κλοπής από την Εθνική Πινακοθήκη το 2012, αποκάλυψαν στο πλαίσιο συνέντευξης τύπου ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μ. Χρυσοχοΐδης και η υπουργός Πολιτισμού Λ. Μενδώνη.
Καθώς «γιορτάζουμε τα 200 χρόνια από την επανάσταση του 1821 και ο πίνακας αυτός έχει ιδιαίτερη αξία και βαρύτητα γιατί έχει αφιερωθεί από τον ίδιο τον Πικάσο, προς τον ελληνικό λαό για τον αγώνα του ενάντια στις δυνάμεις του Άξονα, γι' αυτό και δεν θα μπορούσε να πωληθεί αφού έχει ταυτιστεί» είπε η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη.
Όπως ανέφερε, με την επιστροφή του επουλώνεται το μέγιστο τραύμα της Εθνικής Πινακοθήκης, προσθέτοντας: «όταν εκλάπη, η κυρία Πλάκα είχε πει η κλοπή είναι θάνατος, σήμερα είναι ανάσταση».
Από την πλευρά του ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη χαρακτήρισε την εξιχνίαση του μυστηρίου της κλοπής από την Εθνική Πινακοθήκη ως μια μεγάλη επιτυχία και έδωσε συγχαρητήρια στις ομάδες της αστυνομίας για το έργο που επιτέλεσαν στην ανεύρεση των πινάκων.
Βρέθηκε Έλληνας να τον στερήσει, βρέθηκαν Έλληνες να τον φέρουν πίσω», σχολίασε ο κ. Χρυσοχοΐδης αναφερόμενος στο έργο του Πικάσο, το οποίο φέρει στο πίσω μέρος και χειρόγραφη αφιέρωση του καλλιτέχνη ως τιμητική προσφορά για τη στάση του ελληνικού λαού απέναντι στον φασισμό και τον ναζισμό κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και η οποία αναφέρει: «Pour le Peuple Grec, Hommage de Picasso» (Για τον ελληνικό λαό, Φόρος τιμής από τον Πικάσο).
Ωστόσο, τρίτος πίνακας, του 17ου αιώνα, χάθηκε για πάντα, όπως είπε ο δράστης. Τον κατέστρεψε ο ίδιος και τον έριξε στην τουαλέτα… Ηταν ένα σχέδιο θρησκευτικής απεικόνισης του Ιταλού Γουλιέλμο Κάτσια.
Στο διάστημα που μεσολάβησε μέχρι σήμερα, ΕΛ.ΑΣ. και ΕΥΠ επιχείρησαν επανειλημμένα να «αγοράσουν» ή να «υποκλέψουν» από μεσάζοντες, εμπόρους τέχνης και αρχαιοκαπήλους πληροφορίες σχετικά με την τύχη των τριών πινάκων, δίχως ωστόσο αποτέλεσμα. Πληροφορίες ότι το έργο Πικάσο βρισκόταν σε σπίτι συλλέκτη στην Ελβετία, αποδείχθηκαν ψευδείς.
Παρόμοιες πληροφορίες είχαν, το πρώτο διάστημα μετά την κλοπή, οδηγήσει τις έρευνες των μυστικών υπηρεσιών στη Σερβία. Εκεί εξάλλου είχαν, τον Οκτώβριο του 2011, βρεθεί δύο άλλοι κλεμμένοι πίνακες του Πάμπλο Πικάσο, οι ελαιογραφίες «Κεφάλι αλόγου» και «Ποτήρι και κανάτα», που κλαπεί τον Φεβρουάριο του 2008 από γκαλερί κοντά στη Ζυρίχη.
Με την εξιχνίαση της κλοπής, γίνεται φανερό γιατί δεν βρέθηκαν πληροφορίες πουθενά. Ο κλέφτης, δηλώνει πως δεν τα πήρε για να τα πουλήσει, αλλά για να τα έχει στο σπίτι του, γιατί του αρέσουν τα έργα τέχνης!
Το προφίλ του 49χρονου ληστή, σκιαγράφησαν οι αξιωματικοί της ΕΛΑΣ κατά τη συνέντευξη τύπου. Οπως αποκαλύφθηκε σήμερα, ήταν και ο μόνος δράστης της κλοπής των πινάκων από την Εθνική Πινακοθήκη το 2012. Δεν ήταν συλλέκτης. Είχε φίλους που ήταν στο χώρο της τέχνης, ενώ έκανε συχνά ταξίδια στην Αγγλία και στην Ολλανδία. Εξι μήνες πριν από την κλοπή παρακολουθούσε την πινακοθήκη και είχε παρατηρήσει πότε πηγαίνουν για κάπνισμα οι φύλακες. Ηξερε από οικοδομές γιατί ήταν ελαιοχρωματιστής και παρατήρησε ότι υπάρχουν γυψοσανίδες στην Πινακοθήκη.
Οι πίνακες θα επιστρέψουν στην Πινακοθήκη και αφού γίνει ο έλεγχος και η συντήρηση θα εκτεθούν το συντομότερο δυνατό.
Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις των αρχών ο δράστης έκρυψε τους πίνακες στην οικία του και πριν δύο μήνες θορυβημένος από τα δημοσιεύματα ότι η αστυνομία είναι κοντά στην ανεύρεσή τους τους μετέφερε.
Ο πίνακας του Πικάσο, φέρει ημερομηνία Οκτωβρίου του 39. Ο Πικάσο τον έστειλε στην Ελλάδα το 1946, αφιερώνοντάς τον στους Ελληνες για τον αγώνα τους κατά του φασισμού και του ναζισμού