Μήνυμα κάλλους και αισιοδοξίας σε όλο τον πλανήτη έστειλε ο φωτισμός της Ακρόπολης. Σε μια λιτή αλλά υψηλής αισθητικής τελετή, που ξεκίνησε στις 8μμ, αποδόθηκε το έργο αναβάθμισης του φωτισμού στον Ιερό Βράχο.
Παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου, του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνας Μενδώνη και του Προέδρου του Ιδρύματος Ωνάση, Αντώνη Σ. Παπαδημητρίου, η τελετή έλαβε χώρα στην Πνύκα. Πρόκειται για το πρώτο από μια σειρά έργων που πραγματοποιούνται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού με στόχο τη συνολική αναβάθμιση των υποδομών και των παρεχομένων υπηρεσιών της Ακρόπολης με δωρεά και υλοποίηση από το Ίδρυμα Ωνάση. Η νέα, φαντασμαγορική εικόνα της Ακρόπολης ταξίδεψε στα πέρατα του κόσμου μέσω ζωντανής μετάδοσης από την ΕΡΤ αλλά και διαδικτυακά.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ξεκίνησε την ομιλία του με αναφορά σε μια αρχαία λαμπαδηδρομία νέων, μια τελετή που ελάμβανε χώραν πριν από 2.5 χιλιετίες και άνω. Κατά τη διάρκειά της, 40 νέοι της Αθήνας μετέφεραν το Ιερό Πλοίο από την Ακαδημία και τον Βωμό του Προμηθέα σε μια διαδρομή 2,5 χιλιομέτρων μέχρι την Ακρόπολη. Καθένας έτρεχε 80 μέτρα και παρέδιδε το φως στον επόμενο, κατά τη διάρκεια των Παναθηναίων, κορυφαίας γιορτής της πόλης. Όπως τόνισε, «25 αιώνες μετά, το δώρο του μυθικού ήρωα προς τον άνθρωπο προσέλαβε αμέτρητες μορφές. Πυροδότησε τις επιστήμες και ανακαλύψεις βελτιώνοντας τη ζωή μας. Σήμερα επιστρέφει σε εκείνη την πρώτη διαδρομή. Η αρχαία φλόγα μετατρέπεται σε σύγχρονη φωτεινή πορεία. Το φως του 21ου αιώνα αγκαλιάζει και πάλι την Ακρόπολη. Είναι γιορτή πέρα και πάνω από σύνορα και γλώσσες. Οι αξίες που γεννήθηκαν σε αυτόν τον τόπο αποτελούν πανανθρώπινο κτήμα»
«Η Δημοκρατία και οι αρχές της κλασικής Αθήνας χρειάζονται περισσότερο φως στις μέρες μας» συνέχισε ο πρωθυπουργός, «καθώς κάποιοι αμφισβητούν το πολίτευμα του μέτρου και την ικανότητά του να φέρει ισότητα και δίκαιη συμμετοχή στην πολιτική διαδικασία. Απαιτούν και ανάδειξη εκείνων των πλευρών που θα οδηγήσουν στον αναστοχασμό των δημοκρατικών κανόνων. Ακριβώς όπως συμβαίνει τώρα και με το νέο τρόπο γνωριμίας μας με την Ακρόπολη. Ο προηγούμενος φωτισμός μετρούσε ήδη 15 χρόνια. Ο χρόνος τον έφθειρε. Η τεχνολογία των ξεπερνούσε.
Η αλλαγή που δρομολογείται σήμερα ήταν συνειδητή πολιτική επιλογή. Να επανενταχθεί στη σύγχρονη καθημερινότητα το σύμβολο της κλασικής Ελλάδος. Ο πρακτικός στόχος ήταν διττός. Από τη μία πλευρά να αναδειχθεί ο χώρος με τον όγκο και τη γεωμετρία του.
Από την άλλη μεριά να εκσυγχρονιστούν οι εγκαταστάσεις αποκτώντας μεγαλύτερη αντοχή και μικρότερο ενεργειακό αποτύπωμα.
Και η ίδια η Ακρόπολη αποτελεί ταυτόχρονα ένα ορυχείο μνήμης, ένα πυροδότη δημιουργίας και μία αιώνια πυξίδα.
Σε ένα περιβάλλον πια απόλυτης προσβασιμότητας. Το σημερινό αναβατήριο αντικαθιστά ένας ευρύχωρος ανελκυστήρας.
Πράγματι είναι βαρύ το χρέος να καλούνται Έλληνες καλλιτέχνες να φωτίσουν έργο Ελλήνων προγόνων που επί αιώνες φωτίζει και θα φωτίζει ολόκληρη την ανθρωπότητα.»
Ο κ. Μητσοτάκης δεν παρέλειψε να ευχαριστήσει το υπουργείο Πολιτισμού και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, όπως και την Ελευθερία Ντεκώ με τους συνεργάτες της. Ιδιαίτερες ευχαριστίες, όμως, ανήκουν όπως είπε στο Ιδρυμα Ωνάση, που συμμετέχει στην αναβάθμιση της Ακρόπολης αλλά και στην αντιμετώπιση της πανδημίας.
«Στην πανδημία που πολιορκεί σήμερα τον κόσμο ολόκληρο καταφύγιο και όπλο μας είναι οι αξίες της αλληλεγγύης και της ισότητας» τόνισε. «Και εκείνες που μετουσιώθηκαν στις ιατρικές συμβουλές του Ιπποκράτη και στην πολιτική οξυδέρκεια του Περικλή. Ξαναφωτίζοντας την Ακρόπολη τους δίνουμε συμβολικά ακόμα μεγαλύτερη δύναμη.
Πριν από 3 χρόνια ο Πρόεδρος Μακρόν μίλησε για μια νέα ευρωπαϊκή κυριαρχία και όσα μεσολάβησαν επιβεβαίωσαν την αναγκαιότητά της. Προβλήματα δεν μπορούν να απαντηθούν μεμονωμένα παρά με τη συνεργασία όλων των χωρών και των λαών της Ηπείρου μας που είναι η κοινή μας πατρίδα. Στο χέρι μας είναι να κερδίσουμε τα κρίσιμα στοιχήματα των καιρών μας αν τα αντιμετωπίσουμε ενωμένοι. Να μην αφήσουμε καμία σκιά να θαμπώσει τις αξίες της σύγχρονης Ευρώπης αλλά να τις αγκαλιάσουμε με ακόμη περισσότερο φως που αιώνια θα εκπέμπει μέρα και νύχτα η Ακρόπολη»
«Ως Ελληνες αλλά και ως Ευρωπαίοι και πολίτες του κόσμου, ήταν χρέος για εμάς στο Ιδρυμα Ωνάση να ανταποκριθούμε στην πρόκληση της πολιτείας να συνδράμουμε στον ανασχεδιασμό της Ακρόπολης και των μνημείων της, που μας μας αντικρίζουν από το βάθος των αιώνων» είπε στη δική του ομιλία ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση Αντώνης Παπαδημητρίου τονίζοντας πως για το Ιδρυμα «όλα είναι Παιδεία και πουθενά αλλού δεν θα μπορούσαμε να βρούμε καλύτερη εφαρμογή αυτής της πίστης εκτός από το αποκορύφωμα της ανθρωπιστικής τέχνης.»
Η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη θύμισε πως ο πρώτος ο οποίος είχε μιλήσει για την αναγκαιότητα να είναι φωτισμένη η Ακρόπολη, ήταν ο Μιχάλης Κακογιάννης. Υπογράμμισε πως η Ελευθερία Ντεκώ και οι συνεργάτες τους κατέθεσαν «ψυχή» οι υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού ενστερνίστηκαν το όραμα, ο πρόεδρος και τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου έκαναν στοχαστικές προσαρμογές. «Τίποτα δεν θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί στο διάστημα των επτά μηνών χωρίς το Ιδρυμα Ωνάση τόνισε» και εξήρε τη συμβολή του προέδρου του Αντώνη Παπαδημητρίου «που υιοθέτησε το αίτημα πριν καλά- καλά διατυπωθεί».
«Εν μέσω της πανδημίας είναι πολύ σημαντικό η Αθήνα να μπορεί να προσφέρει στους Έλληνες, στους επισκέπτες της, στον κόσμο ολόκληρο, μια νέα, αναβαθμισμένη εικόνα του Ιερού Βράχου» τόνισε. «Είμαι ευτυχής -που και στην περίπτωση αυτή- η σύμπραξη του Δημοσίου με τον ιδιωτικό τομέα προσφέρει στην πατρίδα μας, σε σύντομο χρόνο, πρότυπα και καινοτόμα έργα, που συμβάλλουν στην αναβάθμιση της διεθνούς εικόνας της χώρας μας.»
Εκλεισε την ομιλία της με έναν στίχο από τον «Αγαμέμνονα» του Αισχύλου, «χαίρε λαμπάδα που έφερες το φως της μέρας μέσα στη νύχτα» που αναφέρεται στις φωτιές οι οποίες ανάβουν για να διαδώσουν την νίκη των Αχαιών στην Τροία.
Για πρώτη φορά ο φωτισμός διακρίνει τα μνημεία του Ιερού Βράχου από τα τείχη, αλλά και μεταξύ τους. Συγκεκριμένα, φωτίζονται εκ νέου 9 σημεία: Ο Βράχος, τα Τείχη, ο Παρθενώνας, τα Προπύλαια, ο Ναός της Αθηνάς Νίκης, το Ερέχθειο, το Θέατρο του Διονύσου, η Στοά του Ευμένους, το Διονυσιακό Ιερό. Η μελέτη του φωτισμού περιλαμβάνει πέντε ακόμα μνημεία, τα οποία φωτίζονται για πρώτη φορά: Το μνημείο του Θρασύλλου, τους Χορηγικούς Κίονες, το Ασκληπιείο και τα σπήλαια του Απόλλωνος και της Αγλαύρου / Κλεψύδρα, καθώς και το Ιερό της Αφροδίτης.
Η μελέτη για τον φωτισμό της Ακρόπολης δεν περιορίστηκε στο αισθητικό μέρος, αλλά συμπεριλαμβάνει τη σημαντική αναβάθμιση των υφιστάμενων υποδομών με τον εκσυγχρονισμό της ηλεκτρολογικής εγκατάστασης και του συστήματος αυτοματισμού και ελέγχου των φωτιστικών σωμάτων. Αναδεικνύει το σύνολο του Ιερού Βράχου, τα Τείχη, τον όγκο και τη γεωμετρία κάθε μνημείου, από κάθε πιθανό σημείο θέασης. Τα μάρμαρα, πιο λευκά από ποτέ, αντανακλούν κάθε πτυχή, κάθε γεωμετρικό σχήμα, κάθε φυσικό υλικό, τονίζοντας το ανάγλυφο της διακόσμησης κάθε μνημείου.
Photo: Gavriil Papadiotis