Στην Ολομέλεια εισάγεται την Πέμπτη το σχέδιο νόμου για τις «Πρότυπες προτάσεις για έργα υποδομής και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών» μετά την κατά πλειοψηφία ψήφισή του και στην δεύτερη ανάγνωσή του στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.
Υπέρ του σχεδίου νόμου ψήφισε η ΝΔ, διατήρησαν τις επιφυλάξεις τους για τη συζήτηση στην Ολομέλεια, ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ και Ελληνική Λύση, ενώ το καταψήφισαν ΚΚΕ και ΜέΡΑ25.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, ανακοίνωσε ότι μετά τις παρατηρήσεις της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων και της Επιτροπής Ανταγωνισμού, για να μην υπάρχει έστω και δυνητικά η πιθανότητα να παραβιαστεί η «κόκκινη γραμμή» της κυβέρνησης, που είναι η ανάπτυξη φαινομένων αδιαφάνειας, το άρθρο 18 του νομοσχεδίου που αφορά παρεκκλίσεις επί ορισμένων διατάξεων σχετικά τις δημόσιες συμβάσεις, που θα υλοποιήσει το ΤΑΙΠΕΔ με μοναδικό σκοπό την ωρίμανση και εκτέλεση των έργων, θα τροποποιηθεί στην Ολομέλεια και οι 36 περιπτώσεις εξαιρέσεων θα περιοριστούν σε τρείς με τέσσερις.
Ο κ. Καραμανλής, τόνισε πως «η κυβέρνηση της ΝΔ με αυτό τον τρόπο αποδεικνύει ότι σέβεται τις Ανεξάρτητες Αρχές», εάν και παρατήρησε πως τόσο η ΑΑΔΗΣΥ όσο και η Επιτροπή Ανταγωνισμού, από όσα ανέφεραν κατά την ακρόαση φορέων, «δεν είχαν αντιρρήσεις για το νομοσχέδιο αλλά διατύπωσαν επιφυλάξεις για τον τρόπο εφαρμογής του». Με αυτό τον τρόπο, είπε ο υπουργός, «παράγεται υπεύθυνη νομοθέτηση, ακούγοντας την σοβαρή κριτική και όχι την ισοπεδωτική ή ιδεοληπτική κριτική».
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών απαντώντας στις επικρίσεις, ειδικά της αξιωματικής αντιπολίτευσης κατά των δυνατοτήτων εξαιρέσεων για στρατηγικής σημασίας έργα ΣΔΙΤ από το νόμο 4412/16, ανέφερε ότι «όχι μόνο ο νόμος αυτός θεσμοθετήθηκε από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ» αλλά ήταν και εκείνη «που έδωσε 57 εξαιρέσεις από τον τότε νόμο δημοσίων συμβάσεων».
Σχετικά με το εργαλείο των πρότυπων προτάσεων, ο κ. Καραμανλής εξήγησε ότι το πρώτο του βήμα είναι ότι ο ιδιώτης έρχεται και υποβάλλει μια πρόταση. Στο δεύτερο βήμα, η πρόταση αυτή αξιολογείται από την Επιτροπή Αξιολόγησης και αφού περάσει πάει στο τρίτο στάδιο, στην Επιτροπή Στρατηγικών Συμβάσεων για έγκριση ή απόρριψη. Στο τέταρτο στάδιο, υπάρχει μια καθολική διαγωνιστική διαδικασία. Σε περίπτωση που η προτείνουσα εταιρεία δεν αναδειχθεί ανάδοχος, αυτή αποζημιώνεται για το κόστος των μελετών της έως του 3%. Αυτή και είναι η διαδικασία, όπως είπε ο υπουργός «και από μόνη της, αυτή η περιγραφή, δίνει επαρκέστατες απαντήσεις σε όλες τις κριτικές απόψεις που έχουν ακουστεί από την αντιπολίτευση».
Ο εισηγητής της ΝΔ Θέμης Χειμάρας ανέφερε πως το εργαλείο των πρότυπων προτάσεων θα συμβάλει στην περιφερειακή ανάπτυξη, την απορρόφηση και αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων, με διαφάνεια, πλήρη σεβασμό στον ευρωενωσιακό δίκαιο ώστε οι εκτελέσεις των δημοσίων έργων στην Ελλάδα να σταματήσουν να χαρακτηρίζονται από αναποτελεσματικότητα και μεγάλες καθυστερήσεις, εξαιτίας των γραφειοκρατικών διαδικασιών και των μακροχρόνιων δικαστικών προσφυγών.