Τουλάχιστον 7,6 δισεκατομμύρια ευρώ ξόδεψαν σε φανοστάτες οι κυβερνήσεις των ευρωπαϊκών χωρών μέσα στο 2015. Ωστόσο, θα μπορούσαν να μειώσουν κατά 70% τα έξοδά τους, εάν ήταν πρόθυμες να πληρώσουν επιπλέον κεφάλαια για την εγκατάσταση φωτισμού νέας τεχνολογίας.
Για τον λόγο αυτόν, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσπαθεί να βοηθήσει τις πόλεις να βρουν χρηματοδότηση για το εγχείρημα αυτό.
Φανοστάτες προηγμένης τεχνολογίας με λαμπτήρες led που συνδέονται με μια βάση δεδομένων, παρέχουν τη δυνατότητα ενημέρωσης σχετικά με το πότε πρέπει να αντικατασταθούν ή να διορθωθούν, ή εάν θα πρέπει να ρυθμισθούν ανάλογα όταν τυγχάνει μια ηλιόλουστη ημέρα. Ορισμένοι φανοστάτες διαθέτουν ακόμα και λειτουργία Wi-Fi, ωστόσο το κόστος τους είναι ιδιαίτερα υψηλό, αφού μπορεί να ξεπεράσει τα 8.000 ευρώ έκαστος.
Όπως αναφέρει σε δημοσίευμά της η ιστοσελίδα Euroactive.com, η Επιτροπή προσδοκά από τις ευρωπαϊκές χώρες να επενδύσουν περισσότερα χρήματα σε υποδομές με δυνατότητα σύνδεσης στο Ίντερνετ. Ωστόσο, αξιωματούχοι αναγνωρίζουν ότι οι τοπικές κυβερνήσεις θα χρειασθούν βοήθεια στην αναζήτηση κεφαλαίων για δαπανηρές αναβαθμίσεις στις υποδομές τους.
Οι τεχνολογικές αλλαγές που παρέχουν τη δυνατότητα εξοικονόμησης ενέργειας και μείωση των ρύπων στις πόλεις, θα μπορούσαν να πληρούν τις προϋποθέσεις για έγκριση έργων που ανταποκρίνονται στα πρότυπα ενεργειακής απόδοσης της ΕΕ. Πολλές κυβερνήσεις, έχουν αρχίσει να δείχνουν ενδιαφέρον για τους νέας τεχνολογίας φανοστάτες, αφού αποτελούν μια εύκολη αρχή και είναι εύκολο να δουν και να κατανοήσουν οι πολίτες. Επιπλέον, δελεάζονται από την προοπτική μείωσης του κόστους των εξόδων τους, εάν φυσικά οι φανοστάτες με αισθητήρες και σύνδεση στο διαδίκτυο είναι αποτελεσματικοί.
Συγκεκριμένα, το Μόναχο σχεδιάζει, στο εγγύς μέλλον, να εγκαταστήσει νέους φανοστάτες με Wi-Fi, ωστόσο προκύπτει ένα ιδιαίτερο πρόβλημα, αφού δεν είναι ξεκάθαρο σε ποιον θα «ανήκουν» τα δεδομένα που συλλέγουν οι φανοστάτες: θα ανήκουν στην πόλη, την εταιρεία που τους κατασκευάζει ή τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους.
«Ένα μεγάλο ζήτημα για το μέλλον είναι ποιός θα είναι ο ιδιοκτήτης του φανοστάτη και ποιοι θα μπορούν να ελέγχουν τα πράγματα πίσω από τη λάμπα;» δήλωσε η Ελίζαμπεθ Μερκ, αρμόδια για τον σχεδιασμό της «έξυπνης» πόλης του Μονάχου. «Μέχρι τώρα νομίζω ήταν ο δήμαρχός και θεωρώ ότι είναι καλύτερα να παραμείνει έτσι» σημείωσε.
Ένας αξιωματούχος της Επιτροπής, ο οποίος εργάζεται με τις κυβερνήσεις γι' αυτό το εγχείρημα, δήλωσε ότι η τιμή των 8.000 ευρώ για κάθε φανοστάτη είναι πολύ υψηλότερη από έναν κανονικό, ωστόσο οι πόλεις θα κάνουν απόσβεση μέσα σε διάστημα μιας δεκαετίας μέσω της εξοικονόμησης ρεύματος.
Όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά ότι περίπου τα τρία τέταρτα των φανοστατών, που είναι ήδη εγκατεστημένοι στην Ευρώπη, είναι τουλάχιστον 25 ετών και είναι αναγκαία η συντήρησή τους, η οποία αυξάνει επιπλέον το κόστος. Κατά μέσο όρο, οι κυβερνήσεις δαπανούν μεταξύ 30% και 50% των ενεργειακών τους δαπανών για το φωτισμό των δρόμων. Οι εν λόγω λογαριασμοί θα μπορούσαν να μειωθούν κατά το ήμισυ εάν χρησιμοποιούνταν «έξυπνοι» φανοστάτες.
Έναν άλλο τρόπο που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σκοπεύει να χρησιμοποιήσει για να πείσει τις ευρωπαϊκές πόλεις να αγοράσουν τους ακριβούς φανοστάτες, είναι να τις βοηθήσει να πάρουν δάνεια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων τα οποία θα προορίζονται για υποδομές ενεργειακής απόδοσης.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ