Η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης πυλώνας για την αναβάθμιση των ΑΕΙ

Η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης πυλώνας για την αναβάθμιση των ΑΕΙ

Το σχέδιο για την αναβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης βρέθηκε στο επίκεντρο της πρώτης συνεδρίασης του Ανωτάτου Συμβουλίου της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), που έγινε μέσω τηλεδιάσκεψης και τις εργασίες χαιρέτισαν η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως και ο υφυπουργός, κ. Βασίλης Διγαλάκης.

«Με ιδιαίτερη ικανοποίηση παρακολουθούμε τα πρώτα βήματα της ΕΘΑΑΕ, και είναι μεγάλη τιμή για τη χώρα η συμμετοχή διακεκριμένων Ελλήνων ακαδημαϊκών που διαπρέπουν στην Ελλάδα και το εξωτερικό, υπό την ηγεσία του Καθηγητή Περικλή Μήτκα, τον οποίο συγχαίρουμε για την εξαιρετική πορεία του μέχρι τώρα ως Προέδρου της ΕΘΑΑΕ καθώς και για τον τρόπο που χειρίστηκε την έναρξη λειτουργίας της Αρχής, εν μέσω της πρωτοφανούς αυτής υγειονομικής κρίσης. Προσβλέπουμε στη στενή και εποικοδομητική συνεργασία για την ουσιαστική αναβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης» τόνισαν σε δηλώσεις τους η κυρία Κεραμέως και ο κ. Διγαλάκης.

Η υπουργός και ο υφυπουργός ανέπτυξαν τις πολιτικές που εφαρμόζονται ήδη για την ενίσχυση του αυτοδιοίκητου, της εξωστρέφειας, της ανταγωνιστικότητας των ΑΕΙ, και εν γένει τη συνολική αναβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Ειδικότερα, η κυρία Κεραμέως αναφέρθηκε στα κρίσιμα βήματα για την τριτοβάθμια εκπαίδευση κατά τον πρώτο χρόνο διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, τα οποία είναι:

1. Πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης για την ενίσχυση της ελευθερίας, του αυτοδιοίκητου και της εξωστρέφειας των ιδρυμάτων, όπως: κατάργηση του ασύλου, απελευθέρωση των Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών, των Ειδικών Λογαριασμών Κονδυλίων Έρευνας, δημιουργία ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων δίχως την ανάγκη σύμπραξης με άλλο ΑΕΙ ή υπουργικής έγκρισης.

2. Η σύσταση της ΕΘΑΑΕ ως κεντρικού πυλώνα αναβάθμισης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η σημαντική ενίσχυση των αρμοδιοτήτων της ανεξάρτητης αρχής, σε τομείς όπως η διαμόρφωση του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας και η αξιολόγηση και τα κριτήρια χρηματοδότησης των Ιδρυμάτων, συνιστούν θεμέλια του εγχειρήματος, γι’ αυτό και η κυβέρνηση προέταξε τη θεσμοθέτηση της ισχυρής αυτής ανεξάρτητης αρχής.

3. Νόμος- πλαίσιο για τα ΑΕΙ. Επείγουσες ρυθμίσεις έχουν ήδη δρομολογηθεί νομοθετικά, όπως ο εξορθολογισμός του συστήματος μετεγγραφών, ενώ έπεται η κατάθεση ενός συνολικού νομοσχεδίου για τη συνολική βελτίωση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Ο κ. Διγαλάκης αναφέρθηκε στην επιλογή της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ να ξεκινήσει το μεταρρυθμιστικό της έργο στην ανώτατη εκπαίδευση από την αναβάθμιση της ΕΘΑΑΕ. Ο διττός, πλέον, ρόλος της ανεξάρτητης αρχής περιλαμβάνει τόσο τη χάραξη της εθνικής στρατηγικής, όσο και τη διασφάλιση της ποιότητας στην ανώτατη εκπαίδευση. Ο στρατηγικός σχεδιασμός σε εθνικό επίπεδο, αλλά και η σύναψη πολυετών προγραμματικών συμφωνιών με τα πανεπιστήμια που θα τους επιτρέψει να καταρτίσουν τις δικές τους αναπτυξιακές στρατηγικές, θα οδηγήσουν στην πλήρη αναβάθμιση της ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα.

Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας συνομίλησε με τον πρόεδρο της ΕΘΑΑΕ, καθηγητή Περικλή Μήτκα και τα μέλη του Ανωτάτου Συμβουλίου, Γεώργιο Χρούσο, ομότιμο καθηγητή Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ, Άγγελο Χανιώτη, καθηγητή Αρχαίας Ιστορίας και Κλασικών Σπουδών στο Ινστιτούτο Προηγμένων Μελετών του Princeton, Χρύσα Κουβελιώτου, καθηγήτρια και διευθύντρια του Ινστιτούτου Επιστημών Αστρονομίας, Φυσικής και Στατιστικής του Πανεπιστημίου George Washington και Γιώργο Δουκίδη, καθηγητή στο Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.