Τα δελεαστικά χαμηλά επιτόκια δανεισμού, οι χαμηλές τιμές των καυσίμων και τα ακαταμάχητα νέα μοντέλα των αυτοκινητοβιομηχανιών έχουν δημιουργήσει μια δυνητικά επικίνδυνη κατάσταση στην αγορά αυτοκινήτου των ΗΠΑ.
Σύμφωνα με το Bloomberg οι καθυστερήσεις στην αποπληρωμή δανείων που έχουν ληφθεί για την αγορά αυτοκινήτου στις ΗΠΑ έχουν αρχίσει να αυξάνονται καθώς το σχετικό χρέος των Αμερικανών χτύπησε “ταβάνι” το δ'' τρίμηνο του 2016, όπως αποκάλυψαν τα στοιχεία της Federal Reserve Bank της Νέας Υόρκης. Συγκεκριμένα, το συνολικό χρέος των δανειοληπτών έχει φτάσει πλέον το απίστευτο ποσό των 1,16 τρισ. δολαρίων, νούμερο που από μόνο έχει κάνει αρκετούς αναλυτές να κάνουν λόγο για “φούσκα”.
Ακόμα πιο ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι με βάση το ποσό αυτό κάθε Αμερικανός πολίτης με δίπλωμα οδήγησης χρωστά στις τράπεζες 6.100 δολάρια για δάνειο αυτοκινήτου.
Ο παραλογισμός της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί γίνεται αντιληπτός και από το ότι το συνολικό χρέος των φοιτητικών δανείων στις ΗΠΑ δεν είναι πολύ μεγαλύτερο, αφού μόλις που ξεπερνά τα 1,2 τρισ. δολάρια.
Προς το παρόν η υπαρκτή αύξηση των δανείων για αυτοκίνητα τα οποία δεν αποπληρώνονται, δεν μυρίζει “πανικό”. Και αυτό γιατί η αγορά αυτοκινήτου διαφέρει σημαντικά από αυτήν της κατοικίας που οδήγησε στην οικονομική κρίση του 2008. Πρώτον, το αυτοκίνητο είναι περιουσιακό στοιχείο που μπορεί να ρευστοποιηθεί εύκολα, γεγονός που επιτρέπει την κάλυψη μέρους ενός ληξιπρόθεσμου δανείου. Επιπλέον, οι καταβολές των σχετικών δόσεων είναι σαφώς μικρότερες και συνεπώς πιο διαχειρίσιμες για τον μέσο δανειολήπτη. Τέλος, επειδή το αυτοκίνητο είναι απαραίτητο σε καθημερινή βάση, οι δανειολήπτες έχουν ένα σοβαρό κίνητρο να “παλεύουν” τη δόση τους προκειμένου να μην το χάσουν.
Ωστόσο το Bloomberg επισημαίνει ότι αυτή τη φορά είναι οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες που έχουν λόγους να ανησυχούν και όχι οι τράπεζες, καθώς είναι αυτές που έχουν δώσει τα περισσότερα δάνεια χαμηλής εξασφάλισης, δηλαδή δάνεια προς δανειολήπτες οι οποίοι δεν φέρονται να έχουν υψηλή δυνατότητα κάλυψης των υποχρεώσεών τους. Είνια ενδεικτικό ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες, μέσω των μονάδων χρηματοδότησης τις οποίες διαθέτουν, δίνουν περίπου το 50% των δανείων για αγορά αυτοκινήτου. Όμως μετατρέπουν σε ομόλογα τα τρία τέταρτα των δανείων που αφορούν δανειολήπτες χαμηλής εξασφάλισης. Καθώς τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια αυξάνονται οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα είναι οι πρώτες που θα δεχθούν πίεση σύμφωνα με την Federal Reserve Bank της Νέας Υόρκης, όπως αναφέρει το Bloomberg.