Με πιο δραστικές λύσεις και με επίσπευση των νομοθετικών διεργασιών πρόκειται να αντιδράσει η κυβέρνηση στην περίπτωση που οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ επιμείνουν στην απόφασή τους για επίσχεση εργασίας από τη Δευτέρα 15 Μαΐου, όπως δήλωσε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Χρήστος Σπίρτζης, απαντώντας σε σχετικά ερωτήματα δημοσιογράφων, στο περιθώριο της παρουσίασης του βιβλίου του καθηγητή Γιάννη Μυλόπουλου στην 14η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου, στις εγκαταστάσεις της ΔΕΘ-Helexpo AE.
Ο ίδιος απηύθυνε σαφές μήνυμα, ότι η κυβέρνηση "δεν θα ανεχτεί ξανά οποιονδήποτε θέλει να αναστατώσει την καθημερινότητα και τη ζωή των πολιτών στη Θεσσαλονίκη", ενώ -ερωτηθείς τι θα πράξει αν οι εργαζόμενοι προχωρήσουν ούτως ή άλλως στην επίσχεση- κάλεσε επίσης τον ΟΑΣΘ "να σταματήσει να λεηλατεί την περιουσία του ελληνικού δημοσίου και να πληρώσει τους εργαζομένους".
Ο υπoυργός επισήμανε ακόμη ότι έχει ήδη προχωρήσει ουσιαστικός και πραγματικός διάλογος για το θέμα του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ) με όλους τους φορείς της πόλης -με την αυτοδιοίκηση, την περιφέρεια και τα επιμελητήρια- και μάλιστα κάποια από τα αιτήματα των δημάρχων και των κοινωνικών φορέων έχουν ήδη γίνει αποδεκτά, ενώ υπογράμμισε ότι ουδέποτε αρνήθηκε να συναντηθεί και να συζητήσει με τους εκπροσώπους των εργαζομένων στον Οργανισμό.
Οι εργαζόμενοι έχουν μεν δίκιο, αλλά...
"Δεν έχουμε κανέναν λόγο να μην συζητήσουμε, να μην καταλήξει στη Βουλή ένα σχέδιο νόμου που θα έχει τις μέγιστες δυνατές λύσεις" επισήμανε, ενώ ερωτηθείς για τη διεκδίκηση των δεδουλευμένων των εργαζομένων, ο υπουργός είπε ότι "αυτοί έχουν απόλυτο δίκαιο", αφού ο οργανισμός επιδοτείται από το ελληνικό δημόσιο με εκατοντάδες εκατομμύρια και οι ίδιοι δεν πληρώνονται, αλλά δεν είναι δυνατόν "να αναστατώνουν κάθε τρεις και λίγο την πόλη, όποτε περιμένουν την υπογραφή μιας απόφασης ή να πάρουν κάποια χρήματα".
Επισήμανε δε ότι "οι επιδοτήσεις του ΟΑΣΘ από το υπουργείο Μεταφορών δεν αργούν ούτε μια ώρα, συνήθως δίνονται νωρίτερα και δεν υπάρχει κανένας λόγος να μην έχουν πληρωθεί ήδη τα δεδουλευμένα των εργαζομένων".
Ο κ. Σπίρτζης δήλωσε ακόμη ότι, "αν ο ΟΑΣΘ στο σύνολό του δεν αναστατώσει για ακόμη μια φορά τη ζωή της πόλης", το υπουργείο προτίθεται να περιμένει για τις προτάσεις της διοίκησης του ΟΑΣΘ, οι οποίες αναμένονται στο επόμενο δεκαήμερο-δεκαπενθήμερο, προκειμένου να συζητηθεί το σχετικό σχέδιο νόμου.
Με νόμο η εκκαθάριση
Κληθείς να σχολιάσει πώς είναι δυνατόν να τεθεί σε εκκαθάριση ένας οργανισμός με τη νομική μορφή του ΟΑΣΘ, ο ίδιος επισήμανε ότι υπάρχουν πολλές εκδοχές για το ποια είναι αυτή και ότι τα αρμόδια υπουργεία ψάχνουν το θέμα επί δύο χρόνια. Πρόσθεσε ότι σε κάθε περίπτωση, "η εκκαθάριση του Οργανισμού θα γίνει όπως και η ίδρυση του, με βασιλικό διάταγμα, με νόμο δηλαδή".
Κατά τον κ. Σπίρτζη, όπως και η ίδρυση, έτσι "με νόμο μπορεί να προχωρήσει οποιαδήποτε άλλη αλλαγή στο νομικό μόρφωμα διεθνούς πρωτοτυπίας που έχουμε στη Θεσσαλονίκη και λέγεται ΟΑΣΘ". Μάλιστα είπε ότι η εκκαθάριση μπορεί να γίνει εν λειτουργία και πρόσθεσε ότι δεν είναι απαραίτητο ο ΟΑΣΘ να οδηγηθεί προηγούμενα σε πτώχευση.
Όλη η περιουσία του ΟΑΣΘ έπρεπε να έχει περάσει στο δημόσιο από το 2010
Βάσει της υφιστάμενης σύμβασης, σημείωσε, όλη η περιουσία του ΟΑΣΘ έπρεπε να έχει παραδοθεί στο ελληνικό δημόσιο ήδη από το 2010. "Δεν έγινε αυτό, με πλημμέλεια των προηγούμενων κυβερνήσεων κατά τη γνώμη μου. Σε κάθε περίπτωση από τη στιγμή που οι εργαζόμενοι υποστηρίζουν ότι η ολοκλήρωση της σύμβασης είναι στο τέλος του 2019, άρα τότε, θα ολοκληρωθεί και η εκκαθάριση, δεν υπάρχει άλλος τρόπος στον δυτικό κόσμο", είπε χαρακτηριστικά.
Για το έργο του Μετρό
Σχετικά με τις χτεσινές του δηλώσεις για τις καθυστερήσεις στο έργο του Μετρό στο σκέλος των αρχαιολογικών ερευνών, ο κ. Σπίρτζης επισήμανε ότι είναι βέβαιο πως υπήρξαν πολύ μεγάλες καθυστερήσεις, όπως στη δουλειά στα σκάμματα αλλά και στην κατάθεση και καθαρογραφή αποφάσεων από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο.
"Αυτό δεν πρέπει να γίνει ανεκτό όταν έχουμε φτάσει τα 130 εκατ. στις αρχαιολογικές εργασίες και όταν οι καθυστερήσεις αυτές σημαίνουν πολλές δεκάδες εκατομμύρια για αποζημιώσεις. Γενικά είναι ντροπή για τη Θεσσαλονίκη, είτε ο λόγος λέγεται ΟΑΣΘ είτε αρχαιολογία, να δαπανούνται δεκάδες εκατομμύρια και την ίδια στιγμή να μην έχουμε πόρους να κατασκευάσουμε ένα σχολείο στον Εύοσμο, που κοστίζει 1,5 εκατ.-3 εκατ. ευρώ, και τα παιδιά να κάνουν μάθημα σε κοντέινερ", κατέληξε.
Για απόκρυψη των σχεδιασμών του υπουργού Μεταφορών για τον ΟΑΣΘ κάνει λόγο η ΠΕΔ-ΚΜ
Για απόκρυψη των σχεδιασμών του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη, σχετικά με τον ΟΑΣΘ, κάνει λόγο ανακοίνωση της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας, με αφορμή την παρουσία του υπουργού, την περασμένη Δευτέρα 8 Μαϊου, στη ΠΕΔ-ΚΜ και το σχέδιο του υπουργείου Μεταφορών, που ήρθε στη δημοσιότητα και αφορά το τι μέλλει γενέσθαι με τις αστικές συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη.
«Τη Δευτέρα, 8 Μαΐου 2017 και πριν από την έλευσή του στην ΠΕΔ-ΚΜ ο κ. υπουργός είχε ήδη υπονομεύσει και ακυρώσει το Προσχέδιό του, καθώς είχε καταθέσει άλλο, διαφορετικό Σχέδιο Νόμου στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, προφανώς για να συνταχθεί η επ'' αυτού προβλεπόμενη έκθεση δημοσιονομικών επιπτώσεων» αναφέρει, μεταξύ άλλων, η ανακοίνωση της ΠΕΔ-ΚΜ. Μιλά, άλλωστε, για «προσπάθεια παραπλάνησης των εκπροσώπων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης» και ζητά από τον υπουργό να αποσύρει το σχέδιο και να επανέλθει σε έναν ειλικρινή, αυτήν τη φορά, διάλογο με τους δημάρχους (ΠΕΔ/ΚΜ), τους επαγγελματικούς και κοινωνικούς φορείς της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, τους εργαζόμενους στον ΟΑΣΘ και τον ΟΑΣΘ, για τη χάραξη του μέλλοντος των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης.
Εν τω μεταξύ, ο κ. Σπίρτζης, σε συνέντευξή του στον ραδιοφωνικό σταθμό «Στο Κόκκινο Θεσσαλονίκης», τόνισε: «Δεν βιαζόμαστε να το καταθέσουμε το νομοσχέδιο. Έχουμε προχωρήσει σε διαβούλευση με όλους τους φορείς, υπάρχουν προτάσεις των φορέων και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των Επιμελητηρίων και των εργαζομένων, που έχουν γίνει αποδεκτές από μέρους μας και θα περιληφθούν».
Όπως υπογράμμισε, το υπουργείο προχωρά «σε έναν νέο σχεδιασμό για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, μετά από πραγματική διαβούλευση και όχι εικονική διαβούλευση, με όλους τους φορείς της πόλης».
Τόνισε, παράλληλα, ότι αναμένεται η πρόταση της διοίκησης του ΟΑΣΘ και πρόσθεσε: «Εμείς δεν έχουμε κάποιο δογματισμό να μην περιμένουμε να κάνουμε μία διαβούλευση, έναν πραγματικά ουσιαστικό διάλογο για το τι θα γίνει. Το κάναμε με όλους τους φορείς της πόλης αυτήν την εβδομάδα, με όλα τα Επιμελητήρια, με τους δημάρχους, με τους εργαζόμενους, δεν έχουμε κανένα λόγο να μην περιμένουμε την κατάθεση των προτάσεων για 10 ή για 15 ημέρες».
Κριτική βουλευτών της ΝΔ σχετικά με τον ΟΑΣΘ
Την εκτίμησή του, ότι οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης ταλαιπωρούνται εξαιτίας της «απαράδεκτης» και «συνεχιζόμενης» διαμάχης, ανάμεσα στον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σπίρτζη και στη διοίκηση του ΟΑΣΘ, εξέφρασε ο βουλευτής Θεσσαλονίκης της ΝΔ, Κώστας Γκιουλέκας.
«Πρέπει να δοθεί ένα τέλος σε αυτή την απαράδεκτη και συνεχή κόντρα του κ. Σπίρτζη με τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, η οποία έχει ως μόνο θύμα τους χιλιάδες συμπολίτες μας που μένουν χωρίς δημόσιες συγκοινωνίες» αναφέρει, μεταξύ άλλων, σε γραπτή δήλωσή του, ο κ. Γκιουλέκας, με αφορμή την επίσχεση εργασίας που προανήγγειλαν για την Δευτέρα οι εργαζόμενοι στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης.
Κριτική ασκεί στην κυβέρνηση και ο βουλευτής της ΝΔ, Σταύρος Καλαφάτης, σχετικά με το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους για τον ΟΑΣΘ. Όπως αναφέρει ο κ. Καλαφάτης, το νομοσχέδιο «παραβλέπει ευρωπαϊκές οδηγίες, που προβλέπουν ανοικτές διαδικασίες και δημόσιους διεθνείς διαγωνισμούς, μπλέκοντας σε περιπέτειες και τη Θεσσαλονίκη και τη χώρα» ενώ κατηγορεί τον κ. Σπίρτζη ότι «εμπαίζει» τους δημάρχους, τους εργαζόμενους και τους κατοίκους της Θεσσαλονίκης.
Εξάλλου, σκληρή κριτική κάνει, μέσω γραπτής δήλωσής του και ο βουλευτής τη ΝΔ Θεόδωρος Καράογλου, κάνοντας λόγο για «εν κρυπτώ και αιφνιδιαστική απόφαση του κ. Σπίρτζη να επιβάλλει...ξαφνικό θάνατο στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης».
«Οι πρακτικές “αποφασίζομεν και διατάσσομεν” δεν χωρούν σε μια ευνομούμενη κοινωνία. Για αυτό, καλώ τον αρμόδιο υπουργό να αφήσει στην άκρη πρακτικές ρεβανσισμού και μέσω του διαλόγου να βρεθεί η καλύτερη δυνατή λύση προς όφελος κοινωνίας και εργαζομένων» αναφέρει ο κ. Καράογλου, υπογραμμίζοντας ότι η Θεσσαλονίκη δεν πρέπει να μείνει ούτε μια ώρα χωρίς αστικές συγκοινωνίες.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Φωτογραφία αρχείου: SOOC