Χρ. Σπίρτζης: Η «δίκαιη» ανάπτυξη προϋποθέτει εγκατάλειψη «παλαιοκομματικών» αντιλήψεων

Χρ. Σπίρτζης: Η «δίκαιη» ανάπτυξη προϋποθέτει εγκατάλειψη «παλαιοκομματικών» αντιλήψεων

Η παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας και η «δίκαιη» ανάπτυξη, απαιτούν την επανεξέταση και αναθεώρηση του αναπτυξιακού μοντέλου των τελευταίων δεκαετιών και «το τέλος μιας παλαιοκομματικής, ή συγκεντρωτικής λειτουργίας», που δεν επέτρεψε «ένα σοβαρό σχεδιασμό, στο τι χρειάζεται η χώρα» τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, μιλώντας σε θεματική ενότητα για τις υποδομές και τις μεταφορές, στο 11ο Περιφερειακό Συνέδριο της Κεντρικής Μακεδονίας.

Ο υπουργός Μεταφορών ανέφερε ότι το «έλλειμμα, στο σχεδιασμό και στις δομές», δημιουργήθηκε και εξαιτίας «παλαιοκομματικών» αντιλήψεων και πρακτικών, με ψηφοθηρικά πολλές φορές κίνητρα, που κινήθηκε σε μια αναπτυξιακή λογική του διπόλου Αθήνας - Θεσσαλονίκης, ενώ δεν επέτρεψε έναν πιο αποτελεσματικό, συνολικό, αναπτυξιακό σχεδιασμό.

«Έχουμε την ωριμότητα πλέον, σαν κοινωνία, τέτοιου είδους λειτουργίες να τις ξεπεράσουμε» είπε ο κ. Σπίρτζης και επικαλέστηκε, ως ένδειξη, τη συνεργασία με την Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας και τον περιφερειάρχη - τον οποίο αποκάλεσε με το μικρό του όνομα - και με τους δημάρχους, προσθέτοντας ότι παρά τις όποιες διαφορές αντιλήψεων, αυτές γίνεται προσπάθεια να ξεπερνιούνται με διάλογο.

Ο υπουργός επέκρινε την λογική που ακολουθήθηκε για πολλά χρόνια, με κριτήριο, όχι την εξυπηρέτηση της κοινωνίας, αλλά συμφερόντων λίγων, ενώ ταυτόχρονα προωθούσε την αποδυνάμωση «αξιόπιστων εργαλείων ελέγχου» του Δημοσίου, (όπως τα μικτά κλιμάκια) και δημιουργούσε «γκρίζες ζώνες» στο θεσμικό πλαίσιο, με αποτέλεσμα την ανάπτυξη αρνητικών φαινομένων στις μεταφορές, κ.ά..

Ο κ. Σπίρτζης ανακοίνωσε ότι στο υπουργείο ιδρύονται δύο διευθύνσεις στρατηγικού σχεδιασμού, η μια για τις μεταφορές και η άλλη για τις υποδομές, καθώς και δύο νέες δομές στη Θεσσαλονίκη: η διεύθυνση Φυσικών Καταστροφών για τη Β. Ελλάδα και η διεύθυνση Απαλλοτριώσεων Β. Ελλάδας, ώστε να γίνονται πιο γρήγορα και να καταγραφεί για πρώτη φορά τι έχει απαλλοτριωθεί μέχρι σήμερα, σε τι ύψος, κ.ά.. «Για να μη συνεχιστεί και το πάρτι στις απαλλοτριώσεις» σχολίασε ο υπουργός.

Για το αναλογικό σύστημα διοδίων στην Εγνατία, ο κ. Σπίρτζης είπε ότι ο διαγωνισμός είναι στον «αέρα» και θα ολοκληρωθεί σύντομα η πρώτη φάση της εκδήλωσης ενδιαφέροντος, και πρόσθεσε: «Θέλω να στείλω και ένα μήνυμα, επειδή πολλά συμφέροντα πιέζουν για να αναβληθεί ο διαγωνισμός για τα ηλεκτρονικά αναλογικά διόδια: ότι δεν πρόκειται να αναβληθεί ο διαγωνισμός, και όσοι το προτείνουν αυτό, το μόνο στο οποίο αποσκοπούν είναι στη μείωση του τιμήματος της παραχώρησης της Εγνατίας. Και σε αυτό δεν πρόκειται να συμμετέχουμε, αυτό να είναι απολύτως κατανοητό».

Για το μετρό της Θεσσαλονίκης, τόνισε ότι μετά τη λύση που βρέθηκε με την παραμονή των αρχαίων στους σταθμούς του μετρό, Βενιζέλου, το έργο προχωρά - και ως το τέλος του 2019 θα έχει ολοκληρωθεί και η επέκτασή του προς την Καλαμαριά και ξεκινούν οι πρόδρομες εργασίες για την επέκταση προς δυτική Θεσσαλονίκη. «Εικόνα, τελείως διαφορετική από αυτήν που υπήρχε πριν από δύο, δυόμιση χρόνια, που το έργο ήταν για τέσσερα-πέντε χρόνια εγκαταλελειμμένο» είπε ο κ. Σπίρτζης. «Κάποιοι είχαν πρόβλημα με τις δυτικές συνοικίες, δεν θέλανε μεταφορές, δε θέλανε καθαρό περιβάλλον. Πιστεύω ότι αυτό πρέπει να το αντιστρέψουμε και στις δυτικές συνοικίες της Θεσσαλονίκης, και στις δυτικές συνοικίες της Αθήνας».

Για τον ΟΑΣΘ, ο κ. Σπίρτζης τόνισε ότι τα προηγούμενα χρόνια είχε δομηθεί ένα σύστημα, όχι με γνώμονα το πώς να εξυπηρετούνται οι μεταφορές και η ανάπτυξη, αλλά «το πώς να εξυπηρετούνται συγκεκριμένα συμφέροντα», αναφερόμενος και σε πελατειακές λογικές που ακολουθούνταν, ενώ έκανε λόγο για «συγκεκριμένα κυκλώματα» που «μας έχουν στοχοποιήσει και σε πολιτικό και σε προσωπικό επίπεδο».

«Εμείς θα συνεχίσουμε να σπάμε και αυγά και κουμπαράδες, και ας μας στοχοποιούν όσο θέλουνε» είπε ο κ. Σπίρτζης.

Αναφερόμενος στο σχεδιασμό που έχει υιοθετήσει η κυβέρνηση για την αναπλήρωση στον εκσυγχρονισμό του στόλου των αστικών συγκοινωνιών, ο υπουργός, είπε χαρακτηριστικά: «Η παραγωγική δομή για να παράξουμε λεωφορεία, ή μέρος τους, είναι η ΕΛΒΟ. Το άλλο το μοντέλο που λέει : δανείσου, αγόρασε, ξαναγόρασε και κλείσε την ΕΛΒΟ, είναι αυτό που δε μας ταιριάζει».

Ο κ. Σπίρτζης κάνοντας έναν απολογισμό των έργων που έγιναν στο πλαίσιο της θητείας της σημερινής κυβέρνησης στην Κεντρική Μακεδονία, υπογράμμισε ότι επιτεύχθηκε «μετά από εξήντα χρόνια», η ολοκλήρωση του εθνικού οδικού άξονα Αθήνας- Θεσσαλονίκης. «Μπορούμε να πανηγυρίζουμε, αλλά δεν πρέπει να είμαστε ευτυχισμένοι που κάναμε εξήντα χρόνια» είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός. Πρόσθεσε επίσης, ότι τα έργα στον αερολιμένα «Μακεδονία» ολοκληρώθηκαν νωρίτερα από το προβλεπόμενο, και σε χρόνο που δεν επηρέασε τον τουρισμό - και μέχρι το τέλος του χρόνου θα γίνονται εικοσιπέντε προσγειώσεις και απογειώσεις την ώρα.

Ο υπουργός τόνισε, ότι τους επόμενους μήνες δρομολογούνται ενέργειες, καθώς έχει ολοκληρωθεί η μελέτη για το τμήμα της διασύνδεσης της ΠΑΘΕ με τον έκτο προβλήτα, δημοπρατείται σε λίγους μήνες ο κόμβος της Εγνατίας στα Λουτρά Λαγκαδά και το κομμάτι Ν. Μουδανιά - Ποτίδαια και προχωρούν και άλλα μικρότερα έργα που έχουν ζητήσει οι δήμοι Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς, Αμπελοκήπων - Μενεμένης, Ευόσμου - Κορδελιού, κ.ά.. Ταυτόχρονα, γίνονται ενέργειες και για τη σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού με την ΠΑΘΕ, για τον προαστιακό Θεσσαλονίκης-Ειδομένης, για την προώθηση της «σιδηροδρομικής Εγνατίας», κ.ά.

Τέλος, ο κ. Σπίρτζης επεσήμανε ακόμη το θεσμικό έργο που έγινε με την εξασφάλιση της διαφάνειας στους διαγωνισμούς, τον σχεδιασμό για τα αντιπλημμυρικά έργα, την ωρίμανση των μελετών για τα νέα σχολεία και νηπιαγωγεία, τις νέες ρυθμίσεις που θα ψηφιστούν μέσα στην άνοιξη για τη διαφάνεια στις εξετάσεις οδήγησης, κλπ.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ