Ειλημμένη απόφαση χαρακτήρισε ο υπουργός Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, την ύπαρξη δύο δημόσιων φορέων αστικών συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη, με τη συμμετοχή και της τοπικής αυτοδιοίκησης. Μιλώντας σε εκδήλωση για τις αστικές συγκοινωνίες της πόλης, που διοργάνωσε σήμερα η Εγνατία Οδός ΑΕ, ο κ. Σπίρτζης διαβεβαίωσε ακόμη ότι θα διατηρηθούν οι θέσεις εργασίας τόσο στον ΟΑΣΘ, όσο και στο ΣΑΣΘ, ενώ διατύπωσε την εκτίμηση ότι θα χρειαστεί επιπλέον προσωπικό, ιδίως επιστημονικό, καθώς "δεν είναι δυνατόν, για παράδειγμα, να υπάρχουν μόνο οκτώ πολιτικοί μηχανικοί".
Ο ίδιος επισήμανε ότι εδώ και έξι μήνες πραγματοποιείται ειλικρινής διάλογος για τις αστικές συγκοινωνίες της πόλης, ενώ πρόσθεσε: "η αρχή της αποξήλωσης του πουλόβερ είναι κάτι που πονάει, το καταλαβαίνω, αλλά δεν θα σταματήσω". Κατά τον κ. Σπίρτζη, "η σύμβαση του ΟΑΣΘ είναι καραμπινάτη παρανομία, καθώς δεν εστάλη ποτέ στο ελεγκτικό Συνέδριο και δεν πέρασε η αναθεώρηση το 2009".
Σε δηλώσεις του σε δημοσιογράφους, ο κ. Σπίρτζης, ερωτηθείς για τη διαδικασία εκκαθάρισης του Οργανισμού, καθοδόν προς τον Δεκέμβριο του 2019, ανέφερε ότι θα ακούσει τις θέσεις όλων των εμπλεκομένων και των φορέων της πόλης και αναλόγως θα πράξει.
Από την πλευρά του, ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτης Φάμελλος, επισήμανε: "Καμιά πρωτοβουλία δεν έχει αναληφθεί τα τελευταία χρόνια για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, γιατί αυτό βόλευε πολλούς. Οι πολιτικοί ήταν αμέτοχοι, η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν μιλούσε, γιατί μάλλον ήταν βολεμένη και η διοίκηση και οι εργαζόμενοι ήταν αμίλητοι, γιατί επίσης ήταν βολεμένοι. Κανείς δεν βοήθησε από την πολιτική ηγεσία τη Θεσσαλονίκη". Ο ίδιος συνεχάρη την ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών για τις πολιτικές πρωτοβουλίες που ανέλαβε.
Ιδιώτη θέλουν τον πάροχο οδικής αστικής συγκοινωνίας οι περισσότεροι δήμαρχοι αλλά και η περιφέρεια
Υπέρ ενός δημόσιου φορέα για τον σχεδιασμό και την εποπτεία των αστικών συγκοινωνιών αλλά ο πάροχος της οδικής αστικής συγκοινωνίας να είναι ιδιώτης, που θα προκύψει μέσω ανοικτού δημόσιου διεθνούς διαγωνισμού, τάχθηκε ο πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας, Λάζαρος Κυρίζογλου, λέγοντας χαρακτηριστικά "αυτή είναι η θέση των περισσοτέρων δημάρχων στο νομό".
Μάλιστα, κατά την ομιλία του στην ημερίδα που διοργάνωση στη Θεσσαλονίκη η Εγνατία Οδός για τις αστικές συγκοινωνίες, ο ίδιος πρόσθεσε ότι τον προαναφερόμενο διαγωνισμό θα πρέπει να "τρέξει" το νέο ΣΑΣΘ και στους όρους του να συμπεριληφθεί μεταξύ άλλων, συγκεκριμένα προϋπόθεση για την απορρόφηση του προσωπικού του ΟΑΣΘ. Μεταξύ άλλων, στην ομιλία του ο κ. Κυρίζογλου μίλησε για διγλωσία από πλευράς του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη, λέγοντας ότι άλλο σχέδιο νόμου έδειξε στους δημάρχους και άλλο κείμενο έστειλε τελικώς στο Γενικό Λογιστήριο του κράτους το οποίο όπως είπε "δεν είναι καν ολοκληρωμένο, αφού δεν αναφέρεται στη μεταβατική περίοδο ως το 2019 και είναι και ασαφές".
Σε παρόμοιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας, υπογραμμίζοντας ότι εντός των ημερών θα αποστείλει και εγγράφως τις θέσεις του στο υπουργείο, ενώ πρόσθεσε ότι συμφωνεί με την εκπροσώπηση στο διοικητικό συμβούλιο του νέου ΣΑΣΘ», των δήμων, της περιφέρειας, των επιμελητηρίων και κοινωνικών φορέων. Επίσης, ο ίδιος είπε ότι για το Μετρό Θεσσαλονίκης, θα πρέπει να υπάρξει άλλος, ξεχωριστός φορέας. Από την πλευρά του ο αντιδήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιώργος Δημαρέλος αναφέρθηκε στην εφαρμογή της Κοινοτικής Οδηγίας 1370/2007 και την απελευθέρωση των αστικών συγκοινωνιών, και στη Θεσσαλονίκη, από το 2020, ενώ είπε ότι ο «νέος ΣΑΣΘ» που θα πρέπει να κάνει τον διεθνή διαγωνισμό για τον πάροχο της οδικής αστικής συγκοινωνίας θα έπρεπε ήδη να έχει συσταθεί, καθώς οι προκηρύξεις τέτοιου τύπου, απαιτούν πάνω από έναν χρόνο για να ολοκληρωθούν.
Εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ: "Δεν φοβόμαστε το δημόσιο"
Την αντίθεση των εργαζομένων στο σχέδιο που κατέθεσε η διοίκηση του ΟΑΣΘ και που αφορά μεταξύ άλλων σε μείωση μισθών ως και 29,5% και αύξηση τιμής εισιτηρίου στο 1,30 ευρώ, από 1 ευρώ που είναι σήμερα και στα 0,70 λεπτά, από 0,50 λεπτά του μειωμένου, εξέφρασε μιλώντας από το βήμα της ημερίδας ο πρόεδρος του συνδικάτου τους, Δημήτρης Τσερμενίδης. «Δεν είμαστε οι κολίγες κ. Στεφανίδη και εσείς οι τσιφλικάδες», είπε χαρακτηριστικά απευθυνόμενος στον πρόεδρο του ΟΑΣΘ. Σε ό,τι αφορά τον νέο πάροχο, ο κ. Τσερμενίδης είπε ότι οι εργαζόμενοι δεν έχουν πρόβλημα εάν θα είναι ιδιώτης ή δημόσιος,καθώς όπως είπε "το δημόσιο, στη σύμβαση που θα τυχόν θα κάνει με τον ιδιώτη, μπορεί να βάλει ως προϋπόθεση τη διατήρηση των εργαζομένων στις θέσεις τους".
Μεταξύ άλλων, ο κ. Τσερμενίδης είπε ότι την περίοδο 1976-1983 οι εργαζόμενοι στον οργανισμό έκαναν προσπάθειες να δημοτικοποιήσουν τον ΟΑΣΘ και τόνισε ότι η διασφάλιση της συγκοινωνίας στη Θεσσαλονίκη θα γίνει μόνο με πολιτική βούληση. Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ, Χρήστος Στεφανίδης, είπε, «δεν πληρώνουμε γιατί το δημόσιο μας οφείλει 100 εκατ ευρώ από επιδοτήσεις και όταν το θέσαμε το πρόβλημα στον κ. Σπίρτζη μας σύστησε να προσφύγουμε στη διαιτησία». Μεταξύ άλλων επισήμανε ότι ο ΟΑΣΘ είναι η μόνη περίπτωση επιχείρησης που όταν έχει κέρδη, σύμφωνα με τη σύμβαση που υπέγραψε, κερδίζουν όλοι - γιατί μέρισμα παίρνει εκτός από τους μετόχους και το δημόσιο- ενώ "τη χασούρα, την φορτώνονται οι μέτοχοι", υπογράμμισε.
Παράλληλα, ο ίδιος εξέφρασε την πεποιθησή του ότι ο οργανισμός θα είναι μέρος του μέλλοντος των αστικών συγκοινωνιών της πόλης και όταν λειτουργήσει το Μετρό, που όπως σημείωσε "δεν μπορεί να εξυπηρετήσει ένα πολύ μεγάλο μέρος του πληθυσμού του νομού Θεσσαλονίκης". Χαρακτηριστικά τόνισε "ΟΑΣΘ χωρίς μετρό γίνεται, το αντίθετο όμως όχι".
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ