Κατά 80% μειώθηκαν οι μετακινήσεις των Ελλήνων προς εστιατόρια και καφέ (έστω και για take away), εμπορικά κέντρα, θεματικά πάρκα, μουσεία, βιβλιοθήκες και κινηματογράφους στο διάστημα από τις 16 Φεβρουαρίου μέχρι τις 29 Μαρτίου. 41% είναι το αντίστοιχο ποσοστό για τις μεταβάσεις σε αγορές τροφίμων και φαρμακεία για την ίδια περίοδο. 55% για τις επισκέψεις σε εθνικά πάρκα και άλση, δημόσιες παραλίες και μαρίνες.
Επίσης, κατά 76% μειώθηκε ο αριθμός των ατόμων που βρέθηκαν σε σταθμούς λεωφορείων, τρένων και μετρό. Κατά το ήμισυ, 53% για την ακρίβεια, μειώθηκαν και οι μετακινήσεις εργαζομένων προς τους χώρους εργασίας τους. Αντιθέτως, κατά 20% αυξήθηκαν οι μεταβάσεις προς τους τόπους καταγωγής.
Αυτά είναι τα στοιχεία τα οποία έδωσε στη δημοσιότητα για τη χώρα μας η Google, αναλύοντας τα στοιχεία που έχουν καταγράψει οι δορυφόροι της από τα κινητά τηλέφωνα τα οποία έχουν ενεργοποιήσει τη δυνατότητα εντοπισμού τοποθεσίας – χωρίς, όπως η ίδια η εταιρία τονίζει, να έχουν παραβιαστεί τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών.
Ανάλογα στοιχεία δόθηκαν για άλλες 130 χώρες του πλανήτη, αποτυπώνοντας τις επιπτώσεις των περιοριστικών μέτρων που έχουν ληφθεί τις τελευταίες εβδομάδες και κυρίως εντός Μαρτίου. Στόχος της Google, όπως σημειώνει, είναι να συμβάλλει στην καλύτερη αποτύπωση και ανάλυση της αποτελεσματικότητας των δράσεων που αναλαμβάνονται, από κρατικές και υγειονομικές αρχές, για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορονοϊού.
Μεγάλες διαφορές στην εικόνα
Όπως είναι δε φυσικό, η εικόνα που προκύπτει είναι διαφορετική ανάμεσα στις χώρες, αλλά και τις γεωγραφικές περιφέρειες. Για του λόγου το αληθές, σε Ιταλία και Ισπανία η μείωση των επισκέψεων σε εμπορικά καταστήματα, χώρους αναψυχής και εστιατόρια-καφέ είναι σχεδόν καθολική στο συγκεκριμένο διάστημα, φτάνοντας στο ποσοστό του 94%. Μείωση κατά 80% ή και περισσότερο καταγράφεται στη Γαλλία και τη Βρετανία, ενώ κάπως χαμηλότερο είναι στη Γερμανία (77%).
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε όλες τις παραπάνω χώρες της Ευρώπης, καταγράφεται σαφώς υψηλότερο ποσοστό μείωσης των επισκέψεων σε αγορές τροφίμων και φαρμακεία σε σύγκριση με την Ελλάδα – κι αυτό, παρά το γεγονός ότι εδώ τα περιοριστικά μέτρα ελήφθησαν νωρίτερα.
Αντιθέτως, στις Ηνωμένες Πολιτείες τα ποσοστά είναι χαμηλότερα σε όλες τις κατηγορίες έναντι των περισσότερων χωρών της Ευρώπης, αποτυπώνοντας και την υποτίμηση της επιθετικότητας και επικινδυνότητας της κατάστασης από την κυβέρνηση Τραμπ. Έτσι, οι επισκέψεις σε εμπορικά καταστήματα και χώρους αναψυχής μειώθηκαν κατά 47%, σε αγορές τροφίμων και φαρμακεία κατά 22% και στους χώρους εργασίας κατά 38%. Λίγο υψηλότερα είναι τα αντίστοιχα ποσοστά για τη Βραζιλία, της οποίας πρόεδρος είναι ένας φανατικός οπαδός του Τραμπ – ο Ζαΐχ Μπολσονάρου – ο οποίος ακολουθεί παρόμοιες πολιτικές.
Το μοντέλο Ν. Κορέας και Σιγκαπούρης
Εντυπωσιακή, αν μη τι άλλο, είναι η εικόνα που έρχεται από τη Νότιο Κορέα, ενισχύοντας την εκτίμηση ότι ο χειρισμός της κρίσης που έγινε εκεί σε υγειονομικό επίπεδο – με μαζικά τεστ και χωρίς γενικευμένη απαγόρευση κυκλοφορίας – πιθανότατα ήταν ο καλύτερος δυνατός. Συγκεκριμένα, πάντα σύμφωνα με την Google, στο διάστημα 16 Φεβρουαρίου - 29 Μαρτίου οι επισκέψεις σε εμπορικά καταστήματα και χώρους αναψυχής μειώθηκαν κατά μόλις 19% και οι μετακινήσεις προς τους χώρους δουλειάς κατά 12%. Την ίδια στιγμή, αυξήθηκαν κατά 11% οι επισκέψεις σε αγορές τροφίμων και φαρμακεία.
Παρόμοια εικόνα έρχεται και από τη Σιγκαπούρη, που ουσιαστικά υιοθέτησε παρόμοιο μοντέλο, με τα ποσοστά μείωσης για τις αντίστοιχες κατηγορίες να είναι 28%, 15% και 6%.
AP Photo/Alexander Zemlianichenko