Μεγάλο βήμα για την κάλυψη σημαντικού τμήματος των κενών στα σχολεία ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας με 11.700 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών μέσα στο καλοκαίρι. Είναι οι πρώτοι διορισμοί μετά από 12 χρόνια, όπως ανακοίνωσε η Νίκη Κεραμέως και υπερδιπλάσιοι από τους 5.250 για τους οποίους είχε δεσμευθεί για φέτος η κυβέρνηση.
Στην πράξη με την κίνηση αυτή, πληρώνεται ένα σημαντικό μέρος των κενών για την κάλυψη των αναγκών των σχολικών μονάδων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και αυτό σε μια κρίσιμη συγκυρία αλλαγών στο εκπαιδευτικό σύστημα. Οι προσλήψεις αυτές έρχονται να «κουμπώσουν» με τις αλλαγές που ανακοίνωσε πρόσφατα το υπ. Παιδείας για την παροχή μεγαλύτερης αυτονομίας των σχολικών μονάδων, το πολλαπλό βιβλίο και τις νέες δομές στην εκπαίδευση που θα τεθούν σε εφαρμογή από τη νέα χρονιά, μαζί με την έναρξη αξιολόγησης των εκπαιδευτικών.
«Σε άριστη συνεργασία με τα υπουργεία Εσωτερικών και Οικονομικών, προχωρούμε στην κάλυψη βασικών αναγκών των σχολείων σε ανθρώπινο δυναμικό, που ως σήμερα καλύπτονταν από αναπληρωτές», ανέφερε χαρακτηριστικά η υπουργός. Πέρυσι, πρόσθεσε η κ. Κεραμέως, έγιναν 4.500 μόνιμοι διορισμοί στην ειδική αγωγή μέσω ΑΣΕΠ, «που δεν είχαν πραγματοποιηθεί ποτέ στο παρελθόν».
Οι αλλαγές στα σχολεία
Οι εξαγγελίες για διορισμούς 11.700 εκπαιδευτικών έρχονται λίγο καιρό μετά τις ανακοινώσεις για το «νέο σχολείο» που θα αρχίσει να παίρνει σάρκα και οστά από το φθινόπωρο.
Χαρακτηριστική των αλλαγών η εισαγωγή ενός συστήματος αξιολόγησης των μαθητών «αλά Pisa». Ένα σύστημα ανάλογο με το διεθνές, που θα αντικατοπτρίζει την αποτελεσματικότητα του υφιστάμενου εκπαιδευτικού συστήματος, θα βασίζεται σε τεστ στο τέλος της κάθε βαθμίδας, δηλαδή από την μετάβαση του μαθητή από το δημοτικό στο γυμνάσιο και από το γυμνάσιο στο λύκειο. Θα γίνεται σε ετήσια βάση, έτσι ώστε η πολιτεία να έχει μια εικόνα της αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού συστήματος, ενώ θα «κουμπώσει» με μια προσπάθεια αποκέντρωσης των αποφάσεων και μεγαλύτερη παροχή αυτονομίας σε κάθε σχολική μονάδα.
Έχουμε το πιο συγκεντρωτικό σύστημα διεθνώς
Όπως και στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών όπου η Ελλάδα είναι από τις ελάχιστες χώρες στην ΕΕ χωρίς παρόμοιο σύστημα, έτσι αποτελεί εξαίρεση και σε ζητήματα αυτονομίας. Έχουμε το πιο συγκεντρωτικό εκπαιδευτικό σύστημα μεταξύ όλων των χωρών-μελών του ΟΟΣΑ. Πάνω από το 80% των αποφάσεων για εκπαιδευτικά ζητήματα, λαμβάνονται σε κεντρικό επίπεδο, όταν κατά μέσον όρο στον ΟΟΣΑ, το ποσοστό είναι 35%.
Τι αλλάζει στην τάξη
Παρά τις κατά καιρούς εξαγγελίες κυβερνήσεων, ακόμη και σήμερα το μοντέλο διδασκαλίας στα σχολεία πριμοδοτεί το φαινόμενο της «παπαγαλίας». Κεντρική ιδέα των αλλαγών είναι ο μαθητής να αρχίσει να εστιάζει στην κριτική σκέψη και την συλλογή πληροφοριών από πολλές και διαφορετικές πηγές.
Στην λογική αυτή, ο εκπαιδευτικός θα μπορεί να επιλέγει την μορφή των δοκιμασιών αξιολόγησης κατά την διάρκεια των τετραμήνων. Καθιερώνεται δηλαδή μια υποχρεωτική τετραμηνιαία δοκιμασία αξιολόγησης σε κάθε μάθημα, την μορφή της οποίας θα επιλέγει ο εκπαιδευτικός, όχι όπως σήμερα, που αυτό ορίζεται κεντρικά.
Η δοκιμασία θα μπορεί να έχει την μορφή ενός διαγωνίσματος (θα παρέχεται ελευθερία κινήσεων, όχι όπως σήμερα όπου τα τεστ έχουν προκαθορισμένη διάρκεια) ή μιας συνθετικής ομαδικής εργασίας στην τάξη. Επιπλέον ο μαθητής θα υποχρεούται να επεξεργασθεί συγκεκριμένο εκπαιδευτικό υλικό και βάσει αυτού να παρουσιάσει εκείνος ένα τμήμα του μαθήματος στην τάξη.
Επίσης κάθε σχολείο θα δίνει τη δυνατότητα στο μαθητή να επιλέγει πέραν του ενός βιβλίου ανά γνωστικό αντικείμενο, όπως συμβαίνει στον προηγμένο κόσμο. Εκτός του πολλαπλού βιβλίου, ο διευθυντής κάθε μονάδας θα έχει μεγαλύτερη αυτονομία κινήσεων, καθώς θα μπορεί να αξιολογεί ο ίδιος το διδακτικό προσωπικό.