Διεθνείς επενδυτές ρίχνουν άγκυρα στα ελληνικά περιφερειακά λιμάνια 

Διεθνείς επενδυτές ρίχνουν άγκυρα στα ελληνικά περιφερειακά λιμάνια 

Με το επενδυτικό ενδιαφέρον να αυξάνεται συνεχώς και να εμπλουτίζεται με ισχυρούς διεκδικητές η νέα χρονιά αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους επόμενους διαγωνισμούς των λιμένων της χώρας, που με την επικαιροποίηση της εθνικής λιμενικής πολιτικής που θα τεθεί άμεσα σε διαβούλευση αποκτούν σημαντική ώθηση και προστιθέμενη αξία.

Το «παρών» στους διαγωνισμούς αναμένεται να δώσουν σημαντικοί όμιλοι από ΗΠΑ, Ιταλία, , Κίνα, Ιαπωνία, Ισραήλ αλλά και από την Τουρκία και το Αζερμπαϊτζάν. 

Η αυλαία για τους νέους διαγωνισμούς πώλησης ή παραχώρησης περιφερειακών λιμανιών αναμένεται να ανοίξει με τα λιμάνια Ηρακλείου, Βόλου και Κέρκυρας, ενώ Πάτρα, Ελευσίνα, Λαύριο και Ραφήνα  θα ακολουθήσουν.

Το ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον κατέστη σαφές, όπως τονίζει στο Liberal Markets ο Ευάγγελος Κυριαζόπουλος, Γενικός Γραμματέας Υπουργείου Ναυτιλίας, πριν από δύο περίπου μήνες, όταν ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας του ΤΑΙΠΕΔ για την επενδυτική αξιοποίηση δύο εκ των σημαντικότερων οργανισμών λιμένων της χώρας μας, της Αλεξανδρούπολης και της Ηγουμενίτσας, καθώς και για την υπό-παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης τμήματος του εμπορικού λιμένα της Καβάλας “Φίλιππος Β”. Αντίστοιχο ενδιαφέρον, δηλώνει ο ίδιος  εκδηλώνεται ήδη και για τους υπόλοιπους επτά λιμένες, με τις σχετικές διαδικασίες αξιοποίησης να ενεργοποιούνται άμεσα, το ερχόμενο έτος.

«Τα αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν ήταν κάτι περισσότερο από ενθαρρυντικά. Κόντρα στα σημεία των καιρών και τη ζοφερή πραγματικότητα της παγκόσμιας οικονομίας συνέπεια της συνεχιζόμενης υγειονομικής κρίσης, μεγάλοι πολυεθνικοί επενδυτικοί όμιλοι διεθνούς κύρους αντιλαμβανόμενοι την παρούσα περίοδο ως ευκαιρία, αναμετρώνται επί ίσοις όροις, διεκδικώντας μερίδιο στο όραμα μας για τα λιμάνια», σημειώνει ο Ε. Κυριαζόπουλος. 

Και συνεχίζει τονίζοντας ότι,  «Με τη συμμετοχή τους δίνουν σήμα στην διεθνή κοινότητα, ότι τα ιδιαιτέρως θετικά αποτελέσματα από τις συμφωνίες παραχώρησης για τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη συνεχίζονται, δίνοντας την δυνατότητα μέσα στην επόμενη δεκαετία η Ελλάδα μέσω των λιμένων της, να μπορέσει να επιτελέσει τον καίριο ρόλο που της αναλογεί στο διαμετακομιστικό εμπόριο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης».

Είναι δε σαφές ότι οι επενδύσεις αυτές αναδεικνύουν τους περιφερειακούς λιμένες της χώρας ως ‘οχήματα ανάπτυξης’, επηρεάζοντας καταλυτικά τις τοπικές οικονομίες σε περιφερειακό επίπεδο, διαμορφώνοντας τις κατάλληλες συνθήκες για την αναζωογόνηση της ναυπηγοεπισκευής και της κρουαζιέρας, την ανάπτυξη ναυτιλιακών clusters, δημιουργώντας μεσομακροπρόθεσμα, πληθώρα άμεσων και έμμεσων θέσεων εργασίας.

Οι βασικοί διεκδικητές  

Ειδικότερα, στην κούρσα των διεκδικητών είναι δεδομένη η θέση του ομίλου Grimaldi για τον Λιμένα Ηρακλείου και ενδεχομένως της Πάτρας,  ενώ η έκπληξη έρχεται από την Κέρκυρα που στους διεκδικητές εμφανίζονται και Τούρκοι

Την ίδια στιγμή η πλευρά του ΟΛΘ έχει δώσει το στίγμα ότι θα είναι παρών στους περισσότερους διαγωνισμούς, ενώ ήδη στους προηγούμενους διαγωνισμούς έχουν συμμετάσχει οι PFIC LTD, Quintana Infrastructure + Development, Ένωση Εταιρειών Imerys AE, Goldair Cargo & I.M.G, Κοινοπραξία International Port Investments Kavala και ΟΛΘ Α.Ε.

Για το 67% του ΟΛΗΓ έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον εννέα σχήματα και συγκεκριμένα οι: 

1) Attica Συμμετοχών 

2) Danthia Shipping Company Limited, 

3) MΑRG LTD, 

4) Portek International, 

5) Quintana Infrastructure & Development, 

6) Αιγαίον Όιλ, 7) Κοινοπραξία Archirodon -ANEK- Trident Hellas, 

8) Κοινοπραξία Grimaldi Euromed - Μινωικές Γραμμές, 

9) ΟΛΘ.

Ισχυρό ενδιαφέρον εκτιμάται ότι θα προσελκύσει το λιμάνι της Πάτρας αν προχωρήσει η σιδηροδρομική σύνδεση η οποία θα φέρει τους κινέζους του Πειραιά είτε αυτόνομα είτε μέσω operator στους βασικούς διεκδικητές καθώς θα μπορεί να συνδέσει άμεσα τα δύο λιμάνια και να ανοίξει μια ακόμη πόστα εξόδου προς την Δυτική Ευρώπη αλλά και να αποσυμφορήσει το πρώτο λιμάνι της χώρας.

Το αουτσάιντερ δε των διαδικασιών φαίνεται ότι θα είναι η Ελευσίνα καθώς για το λιμένα υπάρχει ήδη ενδιαφέρον από πολλούς ομίλου και μάλιστα όχι μόνο λιμενικούς αλλά και από την Βιομηχανία και την Ναυπηγική. 

Όσον αφορά στο Βόλο έχει εκδηλωθεί αμερικανικό ενδιαφέρον όπως σε Αλεξανδρούπολη και Καβάλα, ενώ προσελκύει και άλλους επενδυτές, όπως το σχήμα της Goldair, καθώς αποτελεί εξαγωγικό κόμβο για την κεντρική Ελλάδα αλλά και σημείο εισαγωγής πρώτων υλών για βιομηχανίες της περιοχής. 

Η λιμενική πολιτική και τα οφέλη 

Σημαντικός παράγοντας για την επιτυχή έκβαση των διαδικασιών αλλά και την προσέλκυση σημαντικών επενδύσεων είναι όπως τονίζει ο Γ.Γ. Λιμένων του Υπουργείου Ναυτιλίας  Ευάγγελος Κυριαζόπουλος, « Η επικαιροποίηση της εθνικής λιμενικής πολιτικής που μόλις ολοκληρώσαμε και σύντομα τίθεται σε διαβούλευση, έρχεται να προσδώσει αξιοπιστία και τα απαραίτητα εχέγγυα στη συνολική αναπτυξιακή προσπάθεια του τομέα των συνδυαστικών μεταφορών και να αναδείξει τις μεταρρυθμίσεις, ενέργειες και παρεμβάσεις που πρέπει να λάβουν χώρα σε κρίσιμους και αλληλοσυνδεόμενους τομείς του εθνικού μεταφορικού συστήματος».

Αναλύοντας δε την επικαιροποίηση σημειώνει ότι,  «Μέσα από δώδεκα στόχους και πάνω από εξήντα επιμέρους δράσεις, η στρατηγική δίνει το στίγμα και στοιχειοθετεί το μείγμα πολιτικής που πρέπει να ακολουθηθεί».

Ειδικότερα: Καταδεικνύει και αιτιολογεί την ανάγκη υιοθέτησης ενός νέου σύγχρονου συστήματος λιμενικής διακυβέρνησης.

Παρέχει τις στρατηγικές κατευθύνσεις για την ανάπτυξη των λιμένων σε συνδυασμό με τις προτεραιότητες της ευρωπαϊκής πολιτικής μεταφορών και προτείνει τρόπους στήριξης της ανταγωνιστικής και αποτελεσματικής αγοράς υπηρεσιών για τις θαλάσσιες μεταφορές. 

Τονίζει τη σημασία ενσωμάτωσης των λιμένων στο εθνικό δίκτυο εφοδιαστικής, τις αναγκαίες ‘πράσινες’ και ψηφιακές επενδύσεις στους λιμένες για την προσαρμογή στους εθνικούς και ευρωπαϊκούς περιβαλλοντικούς στόχους για το 2030 και το 2050.

Παράλληλα, συνδέει το ναυπηγοεπισκευαστικό κλάδο με τις προοπτικές της εθνικής λιμενικής βιομηχανίας. 

Επαναπροσδιορίζει τον θαλάσσιο τουρισμό, την κρουαζιέρα και το yachting,σε συνάρτηση με τις ανάγκες και το χαρακτήρα κάθε περιοχής της χώρας μας. 

Ενσωματώνει τη λιμενική διάσταση κατά τη διαμόρφωση της εθνικής στρατηγικής για το θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό.

Επαναπροσεγγίζει τη σχέση πόλης – λιμένα και τέλος αναδεικνύει κρίσιμα ζητήματα για την εθνική ασφάλεια και την πολιτική προστασία στους λιμένες, με στόχο την αντιμετώπισή τους.