Δ. Παπαδημούλης: Η Ελλάδα αποτελεί συνδετικό κρίκο στις Ευρωκινεζικές σχέσεις

Δ. Παπαδημούλης: Η Ελλάδα αποτελεί συνδετικό κρίκο στις Ευρωκινεζικές σχέσεις

Τη στρατηγική σημασία της Ελλάδας στη διαμόρφωση των ευρωκινεζικών σχέσεων εξήραν στις ομιλίες του σε ημερίδα για τις σχέσεις ΕΕ-Κίνας, στο Ευρωκοινοβούλιο, η αρμόδια υπουργός Σάι Σιο Λινγκ και ο αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Δημήτρης Παπαδημούλης.

Στην ημερίδα με τίτλο «Κατανοώντας τη Στρατηγική, Ένας Δρόμος - μια Ζώνη» ("Understanding the one Belt, One Road Strategy"), συμμετείχαν, επίσης, εκπρόσωποι από την Κίνα, όπως η Σάι Σιο Λινγκ, υπουργός-υπεύθυνη για τα Οικονομικά και Εμπορικά ζητήματα της Κίνας στην Αντιπροσωπεία της στην ΕΕ, ο Δρ Ζιν Μεν, επικεφαλής του τμήματος για θέματα ΕΕ-Κίνας στο Κολλέγιο της Ευρώπης, ο Τζο Λάινεν, πρόεδρος της Επιτροπής του Ευρωκοινοβουλίου που ασχολείται με τις διμερείς σχέσεις ΕΕ-Κίνας, ευρωβουλευτές, ακαδημαϊκοί και πολιτικοί αναλυτές.

Στην τοποθέτησή του ο Δημήτρης Παπαδημούλης, ως Αντιπρόεδρος του ΕΚ αλλά και ως μέλος της Επιτροπής του ΕΚ για τις σχέσεις ΕΕ-Κίνας, εκ μέρους της Ευρωομάδας της Αριστεράς τόνισε: «Θεωρούμε πολύ σημαντική τη σημερινή εκδήλωση. Και γίνεται ακόμη πιο σημαντική, διότι έρχεται σε μια περίοδο έντονων γεωπολιτικών ανακατατάξεων, σε παγκόσμιο επίπεδο. Από την Ανατολική Ασία μέχρι τη Λατινική Αμερική, αλλά και από τις ΗΠΑ μέχρι τη Μέση Ανατολή, οι εξελίξεις είναι ραγδαίες. Και απαιτούν διαρκή εγρήγορση και διαμόρφωση νέων προτεραιοτήτων και πολιτικών επιλογών για την ΕΕ, για τα κράτη-μέλη, αλλά και για τους μεγάλους ''παίκτες'' και παράγοντες της παγκόσμιας σκηνής, όπως είναι η Κίνα. Οι σχέσεις ΕΕ-Κίνας είναι στρατηγικής σημασίας και για τις δυο πλευρές. Η ΕΕ και η Κίνα είναι οι δυο από τις τέσσερις μεγαλύτερες οικονομίες παγκοσμίως -μαζί με τις ΗΠΑ και την Ινδία. Οι δε διμερείς εμπορικές και επενδυτικές σχέσεις τους ενισχύονται συνεχώς, σταδιακά και συχνά εντυπωσιακά. Η περαιτέρω ενδυνάμωση των σχέσεων αυτών είναι απαραίτητη και πρέπει να βασίζεται στο αμοιβαίο συμφέρον και των δύο πλευρών, αλλά και στον σεβασμό τόσο των εργασιακών σχέσεων, όσο και του περιβάλλοντος».

Ο Δ. Παπαδημούλης αναφέρθηκε, ακόμα, στη συμφωνία του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή λέγοντας: «Η ΕΕ και η Κίνα υπέγραψαν τη συμφωνία του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή. Αυτό έχει μια ιδιαίτερη αξία, καθώς πριν λίγες ώρες εστάλη επιστολή από τη διοίκηση Τραμπ, που εξαιρεί τις ΗΠΑ από τη συμφωνία του Παρισιού. Τόσο η ΕΕ, όσο και η Κίνα, οφείλουν να αναζητούν κοινές λύσεις στα μεγάλα παγκόσμια προβλήματα μέσα από το διάλογο. Με την εμβάθυνση της πολυμερούς συνεργασίας, με διαφάνεια, με αποτελεσματικότητα, με ανοικτή συζήτηση στα θέματα που υπάρχουν διαφορές προσεγγίσεων».

Ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, στην ομιλία του, χαιρέτισε, την πρωτοβουλία της κινεζικής ηγεσίας για το νέο δρόμο του Μεταξιού «One Belt, One Road», την οποία χαρακτήρισε ιδιαίτερα σημαντική καθώς μπορεί να συμβάλει στην ενδυνάμωση της παγκόσμιας ανάπτυξης και στην ενίσχυση της περιφερειακής ασφάλειας και σημείωσε: «Η παγκόσμια οικονομία χρειάζεται νέες αναπτυξιακές πρωτοβουλίες, όχι πολιτικές απομονωτισμού, προστατευτισμού και οπισθοδρόμησης. Το επενδυτικό σχέδιο της Κίνας πρέπει να εξυπηρετεί -και αυτό φιλοδοξεί να κάνει- τη βιώσιμη ανάπτυξη, με σεβασμό στο διεθνές δίκαιο, την ισονομία και να είναι στηριγμένο πάνω σε ένα διαφανές σύστημα κανόνων για το διεθνές εμπόριο και τις επενδύσεις».

Ο Δ.Παπαδημούλης, έκανε εκτενή αναφορά και στην Ελλάδα λέγοντας ότι «λόγω και της γεωγραφικής της θέσης αποτελεί μια πύλη εισόδου για τις αναπτυσσόμενες ευρωκινεζικές σχέσεις, καθώς αποτελεί σταυροδρόμι και «συνδετικό κρίκο» σε αυτή τη νέα πρωτοβουλία «One Belt - One Road». Σημείωσε, επίσης, ότι «το επενδυτικό ενδιαφέρον της Κίνας για την Ελλάδα, αλλά και ευρύτερα για τη νότια Ευρώπη, είναι μεγάλο τα τελευταία χρόνια, ενισχυόμενο σταθερά και στοχεύει στην ανάπτυξη και τη σύνδεση λιμανιών, σιδηροδρόμων και μεταφορών, της ναυτιλίας αλλά και του τουρισμού, μέσω ευρείας κλίμακας επενδύσεων στις υποδομές, αλλά και στην ανάπτυξη των τηλεπικοινωνιών και των δικτύων. Το λιμάνι του Πειραιά στην Ελλάδα» υπογράμμισε ο Έλληνας ευρωβουλευτής «έχει -με τη συμβολή και των κινεζικών επενδύσεων- εξελιχθεί σε ένα σημαντικό κρίκο στην αλυσίδα του νέου δρόμου του μεταξιού. Ένα μέρος όπου η ζώνη (belt) και ο δρόμος (road) συναντιούνται. Αποτελεί ένα σημαντικό σημείο εισόδου στην Ευρώπη, σε αυτό το σχέδιο για τον θαλάσσιο δρόμο του μεταξιού, με σημαντικά αμοιβαία ωφέλη και για το εμπόριο και για τις υποδομές».

Από την πλευρά της η υπουργός-υπεύθυνη για τα Οικονομικά και Εμπορικά ζητήματα της Κίνας στην Αντιπροσωπεία της στην ΕΕ, Σάι Σιο Λινγκ, στην έναρξη της ομιλία της δήλωσε: «Συμφωνώ με πολλά από τα λόγια που άκουσα από τον αντιπρόεδρό σας και θα βρείτε στην ομιλία μου και πολλά κοινά σημεία με όσα είπε. Ένα ισχυρό μήνυμα που θέλω να σας μεταφέρω είναι ότι η πρωτοβουλία OBOR (One Belt, One Road) αποτελεί σημαντικό μοχλό για μια αμοιβαία επωφελή συνεργασία με όλους τους συμμετέχοντες. Θα ανοίξει νέες ευκαιρίες και για την Κίνα και για την ΕΕ προκειμένου να δώσουν τα χέρια σε μια κοινή προσπάθεια για τον 21ο αιώνα. Η Κίνα και η ΕΕ βρίσκονται στα δυο άκρα του νέου δρόμου του μεταξιού και είναι σημαντικοί κρίκοι στην αλυσίδα, όπως εξήγησε μόλις τώρα ο αντιπρόεδρός σας, για τη θαλάσσια οδό του 21ου αιώνα. Πρόκειται για σημαντική πρωτοβουλία, που αποτελεί και σημαντική πλατφόρμα και για τις δυο πλευρές, Κίνα και ΕΕ, για να αναπτύξουν συνεργασία μεταξύ τους. Σήμερα η Κίνα είναι η μεγαλύτερη αναπτυσσόμενη χώρα του κόσμου, ενώ η ΕΕ είναι η μεγαλύτερη αναπτυγμένη οικονομία. Και μόνο το γεγονός ότι οι δυο μεγαλύτερες αυτές πλευρές, που έχουν και τόσες έντονες διαφορές, μπορούν να συνεργαστούν, λέει πολλά για τη στρατηγική σημασία που έχει η μια πλευρά για την άλλη»

Η κ. Σάι Σιο Λινγκ αναφέρθηκε και στην επίσκεψη στην έδρα της Ευρωπαϊκής 'Ενωσης, του Κινέζου Πρόεδρου Τσι Πινκ τον Μάρτιο του 2014, ο οποίος είχε πει ότι η ΕΕ είναι σημαντική για την παγκόσμια οικονομία και ότι είναι αναγκαίο να δημιουργηθούν.

Μιλώντας για τη γεωπολιτική κατάσταση παγκοσμίως, αλλά και στην περιοχή του κόσμου που βρισκόμαστε, η Κινέζα υπουργός σημείωσε αναφερόμενη στο λιμάνι του Πειραιά τα ακόλουθα: «Όλοι γνωρίζουν ότι η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία βλέπει να μειώνονται οι δουλειές της τα τελευταία χρόνια. Όμως, η διέλευση εμπορευματοκιβωτίων στον Πειραιά αυξήθηκε με διψήφιο ποσοστό το 2016 και αναμένεται να παράγει 2,6 δισ. ευρώ εισόδημα για τη χώρα του, την Ελλάδα, καθώς και σημαντική αύξηση των θέσεων απασχόλησης».

Τέλος, η κ. Σάι Σιο Λινγκ ενημέρωσε για την επίσκεψη του πρωθυπουργού της Κίνας στην ΕΕ λέγοντας: «Αύριο θα βρίσκεται ο πρωθυπουργός μας στις Βρυξέλλες. Και ανακοίνωσε ήδη στο Φόρουμ Υψηλού Επιπέδου του δρόμου του Μεταξιού, ότι η Κίνα συνεχίζει τις προσπάθειες στο εξαγωγικό εμπόριο και μιλάμε για αξία προϊόντων 2,3 τρισεκατομμυρίων δολαρίων. Από αυτά, 150 δισεκατομμύρια αμερικανικά δολάρια θα επενδυθούν τα επόμενα χρόνια στις χώρες απ' όπου διέρχεται ο δρόμος τους μεταξιού».

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Φωτογραφία αρχείου: SOOC