«Η Παιδεία είναι θέμα βαθιά κοινωνικό, επηρεάζει τον τρόπο που οι άνθρωποι ζουν μέσα στην κοινωνία και έχουν πρόσβαση στην πληροφορία και τη γνώση. Η Παιδεία είναι δημοκρατικό δικαίωμα για να μπορούν οι πολίτες να ασκούν κριτική στην εξουσία. Η παιδεία είναι ζήτημα Δημοκρατίας» τόνισε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, στην ομιλία του στη Βουλή, στη συζήτηση του νομοσχεδίου για την Παιδεία, στην Ολομέλεια του Σώματος.
Αναφερόμενος στο νομοσχέδιο, τόνισε ότι φιλοσοφία του συνίσταται σε περισσότερη δημοκρατία, θέσπιση δημοκρατικών κανόνων, άνοιγμα των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων στα οικονομικά ασθενέστερα στρώματα, σύνδεση με την κοινωνία και αυτό που, όπως είπε, ονομάζουμε προσπάθεια για την παραγωγική ανασυγκρότηση.
Στόχος είναι να στήσουμε ένα νέο όραμα για την εκπαίδευση. Να βάλουμε στο παρόν τα θεμέλια του μέλλοντος, υπογράμμισε ο πρωθυπουργός, για να προσθέσει: Συγκροτούμε δομές που θα βοηθήσουν τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ να συνδέονται μεταξύ τους και με τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας. Καταργούμε τα συμβούλια διοίκησης για να αποκαταστήσουμε την δημοκρατία και το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων.
Ο κ. Τσίπρας υποστήριξε ότι η άποψη της ΝΔ του κ. Μητσοτάκη για την αξιολόγηση, είναι μια ακραία φιλελεύθερη αντίληψη για τον τρόπο λειτουργίας της κοινωνίας και των πανεπιστημίων και συμπλήρωσε: Ριγμένα στην αρένα του ανταγωνισμού θα αλληλοσκοτώνονται για το ποιο θα επιβιώσει στο ακαδημαϊκό "survivor". Όλοι εναντίον όλων και ο καθένας μόνος του. Αξιολόγηση ναι, ακαδημαϊκή ζούγκλα όχι.
"Όταν αναλάβαμε τη διακυβέρνηση βρεθήκαμε αντιμέτωποι με τις διαλυτικές συνθήκες που δημιούργησαν ακραίες παρεμβάσεις τα προηγούμενα χρόνια. Τη διαφθορά στην εκλογή πρυτανικών Αρχών την είχαν στήσει οι δικές σας φοιτητικές παρατάξεις, του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ. Φέρνουμε έναν νόμο πλαίσιο να ψηφίζονται χωριστά οι πρυτάνεις, από τους αντιπρυτάνεις. Οι πρυτανικές αρχές δεν είναι κόμματα, ανέφερε ο πρωθυπουργός στην ομιλία του επί της συζήτησης του νομοσχεδίου «Οργάνωση και λειτουργία της ανώτατης εκπαίδευσης, ρυθμίσεις για την έρευνα», συπλήρωσε ο Αλέξης Τσίπρας.
Να δώσουμε τη δυνατότητα να διασφαλίζεται η ελεύθερη παρουσία όλων των ιδεών στα πανεπιστήμια, με σεβασμό των δημοκρατικών διαδικασιών. Ο μόνος τρόπος για να λύνονται τα προβλήματα είναι ο διάλογος μέσα στα πανεπιστημιακά ιδρύματα και όχι μαζικές αστυνομικές επιχειρήσεις που θυμίσουν άλλες εποχές, σημείωσε ο πρωθυπουργός, τονίζοντας ότι "δεν φοβόμαστε το φοιτητικό κίνημα: Επαναφέρουμε το άσυλο για την ελεύθερη παρουσία των ιδεών, αρκεί να σέβονται τις δημοκρατικές ελευθερίες".
«Στο θέμα του ασύλου μάς κατήγγειλε ότι γυρνάμε στην "ανομία" του θεσμικού πλαισίου Γιαννάκου, φεύγοντας από το θεσμικό πλαίσιο Διαμαντοπούλου, δηλαδή την "ανομία", που είχε διαμορφώσει η κυβέρνηση Καραμανλή», πρόσθεσε ο κ. Τσίπρας.
Αναφερόμενος στα δίδακτρα των μεταπτυχιακών, ο κ. Τσίπρας είπε: "Σταματάμε τη φάμπρικα των πολύ υψηλών διδάκτρων στα μεταπτυχιακά που αυξάνουν τα έσοδα μιας μικρής μερίδας καθηγητών και από την άλλη αποκλείουν από τις σπουδές όσους φοιτητές δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα. Κανένας φοιτητής δεν θα αποκλείεται, εάν αδυνατεί να πληρώσει".
Με την κατάργηση των Συμβουλίων Διοίκησης, αποκαθιστούμε τη δημοκρατία και το αυτοδιοίκητο των ΑΕΙ. Πρόκειται για στοιχειώδη κίνηση σεβασμού. Ανοίγουμε τον δρόμο για συνέργειες πανεπιστημίων και τεχνολογικών ιδρυμάτων, ανέφερε, επίσης, ο κ. Τσίπρας.
«Στο σπίτι του κρεμασμένου δεν μιλάνε για σκοινί»
Απάντηση στην κριτική του αρχηγού της ΝΔ, Κυρ. Μητσοτάκη, για τον αριθμό των τροπολογιών στα νομοσχέδια που κατατίθενται από την κυβέρνηση, έδωσε, ξεκινώντας τη δευτερολογία του, ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, κατά τη διάρκεια της συζήτησης του νομοσχεδίου «Οργάνωση και λειτουργία της ανώτατης εκπαίδευσης, ρυθμίσεις για την έρευνα», στην Ολομέλεια της Βουλής.
«Πράγματι, είναι ουσιαστικό να μιλήσουμε για τη δυνατότητα της καλύτερης δυνατής νομοθέτησης, αλλά είναι εξαιρετικά υποκριτικό να εκστομίζεται από την πλευρά του αρχηγού της ΝΔ που κυβέρνησαν τον τόπο τα προηγούμενα έτη, κατά τα οποία η χώρα βρέθηκε, όπως και τώρα, στην αυστηρή επιτροπεία των δανειστών. Στο σπίτι του κρεμασμένου δεν μιλάνε για σκοινί» ανέφερε ο πρωθυπουργός και διερωτήθηκε: «Ξεχάσατε ότι νομοθετούσατε αποκλειστικά με πράξεις νομοθετικού περιεχομένου;».
Ο κ. Τσίπρας πρόσθεσε πως «η ΝΔ πρέπει να καταλάβει τη διαφορά ανάμεσα στην υλοποίηση ενός προγράμματος που είναι εξαιρετικά ασφυκτική ως προς τον χρόνο υλοποίησης, αλλά ταυτόχρονα και μέτρων εξισορρόπησης των επιπτώσεων που έχουν στην ελληνική κοινωνία τα μέτρα της δημοσιονομικής προσαρμογής. Μέτρα που ενισχύουν του κοινωνικό κράτος και αντιμετωπίζουν ανάγκες».
«Το 2014, είχατε νομοθετήσεις περίπου 270 τροπολογίες της τελευταίας στιγμής, εμείς το 2016 έχουμε μεγαλώσει κατά τι αυτήν τη διαφορά, όμως εσείς είχατε 60 νομοσχέδια και εμείς πάνω από 90. Η διαφορά είναι ότι εμείς φέραμε τροπολογίες της τελευταίας στιγμής, τον Δεκέμβρη του 2016 την εφάπαξ 13η σύνταξη, κατά τη συζήτηση της οποίας εσείς αποχωρήσατε από το Κοινοβούλιο. Φέραμε με τροπολογία της τελευταίας στιγμής την απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ για τη Λέσβο και για την Κω, που επίσης αποχωρήσατε, ενώ εσείς με τροπολογία της τελευταίας στιγμής ψηφίσατε, μεταξύ άλλων, την ασυλία στους τραπεζικούς που διαχειρίστηκαν τα δικά σας θαλασσοδάνεια», σημείωσε.
Σχολιάζοντας την τοποθέτηση του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης επί του νομοσχεδίου, ο πρωθυπουργός τόνισε ότι ο κ. Μητσοτάκης επαναβεβαίωσε ότι στην πραγματικότητα έχει σχέδιο και πρόγραμμα ακραία νεοφιλελεύθερο και ότι δεν τον ενδιαφέρει το δημόσιο αλλά το ιδιωτικό, επισημαίνοντας την αναφορά του προέδρου της ΝΔ στο άρθρο 16 του Συντάγματος για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια.
Στη συνέχεια, ο πρωθυπουργός κατηγόρησε τον κ. Μητσοτάκη διαστρέβλωσε τις θέσεις της κυβέρνησης για την αξιολόγηση, που προβλέπει, όπως είπε, διπλή αξιολόγηση των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, ενώ ο ίδιος αντιλαμβάνεται τη χρήση της αξιολόγησης ως εργαλείου προκειμένου να επιβληθούν ακραίες επιλογές, είτε αυτές αφορούν στην κατάργηση ιδρυμάτων, είτε στη μείωση δημόσιων δαπανών, είτε στην απόλυση δημοσίων υπαλλήλων.
Επίσης, υπογράμμισε ότι ο κ. Μητσοτάκης ως υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης «ήθελε να προχωρήσει σε μία διαδικασία όπου εκ των προτέρων είχε προσδιορισθεί ότι σχεδόν το 25% έπρεπε να θεωρηθούν άχρηστοι». Τον κατηγόρησε, ακόμη, ότι σήμερα, όψιμα, εμφανίστηκε να ενδιαφέρεται για την εκπαίδευση των παιδιών της δυτικής Αττικής, ενώ επί πέντε χρόνια που η ΝΔ ήταν κυβέρνηση μείωσε τραγικά τις δαπάνες για τη δημόσια εκπαίδευση, στραγγάλισε το δημόσιο σχολείο και το δημόσιο πανεπιστήμιο.
«Φέρνουμε ένα εμβληματικό νομοσχέδιο για το μέλλον της δημόσιας εκπαίδευσης στη χώρα μας» συμπλήρωσε ο πρωθυπουργός, αναφερόμενος στο σχέδιο νόμου για τη δημόσια εκπαίδευση το οποίο βρίσκεται ήδη σε δημόσια διαβούλευση.