Αερομεταφορές: Οι κρίσιμες υποδομές για τον τουρισμό και ο παράγων AEGEAN

Αερομεταφορές: Οι κρίσιμες υποδομές για τον τουρισμό και ο παράγων AEGEAN

Καθώς ο ευρύτερος αεροπορικός κλάδος καταγράφεται, για μία ακόμα χρονιά, μέσα από τα δεδομένα του α’ εξαμήνου, ως στυλοβάτης του εθνικού τουριστικού προϊόντος, παράλληλα αναδεικνύει και την αξία των επιμέρους επενδύσεων που έχουν γίνει διαχρονικά σε αυτόν. Επενδύσεων, που την τελευταία 20ετία έχουν αλλάξει ριζικά την εικόνα της χώρας και έχουν αναβαθμίσει τόσο το αεροπορικό της «τοπίο» όσο και την ταξιδιωτική εμπειρία των επιβατών στην Ελλάδα.

Για τους γνώστες των αερομεταφορών και του τουρισμού, το success story του ελληνικού αεροπορικού κλάδου, τα τελευταία αυτά χρόνια συμβαδίζει με το success story του ελληνικού τουρισμού και την ισχυροποίηση του brand name της Ελλάδας. Πρόκειται βέβαια για ένα success story, που έγινε πραγματικότητα μέσα από τις σημαντικές επενδύσεις, οραματιστών επιχειρηματιών και σημαντικών επιχειρήσεων, που έβλεπαν μπροστά, αλλά και είχαν πίστη στην αξία του προϊόντος.

Για το λόγο αυτό άλλωστε, η Ελλάδα ακόμη και μέσα στην κρίση, διατήρησε το ισχυρό της brand name παγκοσμίως. Σε αυτό, βέβαια, συνέβαλαν όλα τα μέλη του «οικοσυστήματος» του αεροπορικού κλάδου: αεροπορικές εταιρείες, ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, αεροδρόμια και τουριστικός τομέας. Και τα οποία και για το 2022, όπως και για τις επόμενες χρονιές έχουν το καθήκον να υπερασπιστούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το ελληνικό brand name.

Οι επισημάνσεις αυτές που αποτυπώνουν την ευρύτερη εικόνα στη σχέση μεταξύ των παραγόντων των αερομεταφορών και του τουριστικού προϊόντος ανήκουν σε ένα στέλεχος, με βαθιά γνώση του χώρου, αλλά και εξαιρετική ανάλυση των επιμέρους παραγόντων του: του CEO της AEGEAN, Δημήτρη Γερογιάννη, που πριν μερικές ημέρες μίλησε στο ATHENS AVIATION EVENT, καταγράφοντας τους παράγοντες αυτούς και τη συμβολή τους στην αναβάθμιση του αεροπορικού κλάδου στην Ελλάδα.

Ο κ. Γερογιάννης, σημείωσε πως οι παράγοντες αυτοί είναι τρεις και τους κατέγραψε χρονολογικά:

Ο πρώτος είναι η AEGEAN, και η αναφορά της ως πρώτη στη λίστα αυτών των παραγόντων οφείλεται στο ότι χρονικά προηγείται των υπολοίπων καθώς ξεκίνησε τη λειτουργία της το 1999. Το επιτυχημένο start up των πρώτων μόλις χρόνων της απελευθέρωσής των αερομεταφορών, που από μια μικρή ιδιωτική αεροπορική εταιρεία με 2 αεροσκάφη, αναπτύχθηκε δυναμικά στις ιδιαίτερα ανταγωνιστικές διεθνείς αγορές και αυτή τη στιγμή διαθέτει ένα στόλο 65 αεροσκαφών που πετούν από τις 8 συνολικά βάσεις της σε Ελλάδα και εξωτερικό, σε 133 προορισμούς σε 41 χώρες με τακτικές αλλά και ναυλωμένες πτήσεις.

Ο δεύτερος παράγοντας εστιάζεται γύρω από τη λειτουργία του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών που ξεκίνησε τη λειτουργία του το 2001. Ο διάδοχος του ιστορικού αεροδρομίου του Ελληνικού, που ξεκίνησε τη λειτουργία του ως ένα ιδιωτικά διαχειριζόμενο αεροδρόμιο. Το πρώτο ανάλογο πείραμα στην Ελλάδα και το οποίο αποδείχθηκε επιτυχημένο.

Και ο τρίτος σχετίζεται με τη λειτουργία των 14 ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων από τη FRAPORT το 2018. Τα 14 αυτά αεροδρόμια αποτελούν μαζί με την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη σημεία εισόδου τουρισμού για την καλοκαιρινή περίοδο στην Ελλάδα.

Το “comeback” και οι επόμενες προκλήσεις για την AEGEAN

Μιλώντας για τη συμβολή της AEGEAN στο ευρύτερο αυτό success story, ο κ. Γερογιάννης, μετέφερε και το πρώτο αισιόδοξο μήνυμα της χρονιάς: η AEGEAN μετέφερε περισσότερους από 1 εκατομμύριο επιβάτες, μόνο τον περασμένο Μάιο, στην αρχή δηλαδή της φετινής θερινής περιόδου. Έτσι, και με βάση τα στοιχεία του Eurocontrol, η Ελλάδα έχει ήδη φτάσει και ξεπεράσει τον αριθμό των πτήσεων του 2019. Πρόκειται για στοιχεία που αναμένεται να επιβεβαιωθούν και κατά την αυριανή Γενική Συνέλευση της Αεροπορίας Αιγαίου.

Για τη συνέχεια, ο κ. Γερογιάννης σημείωσε πως η καλοκαιρινή περίοδος παρουσιάζει μια ιδιαίτερα έντονη δυναμική στις προκρατήσεις, με αυξημένους συντελεστές πληρότητας που πλησιάζουν τα προ πανδημίας επίπεδα.

Τα στοιχεία της επιβατικής κίνησης, για την AEGEAN, συνδυάζονται με τη διαχρονική δέσμευσή της για μία υψηλού επιπέδου εξυπηρέτηση και αξία για τους πελάτες της. Για τον λόγο αυτό άλλωστε, τα τελευταία 23 χρόνια, η εταιρεία επενδύει σταθερά στην ποιότητα αλλά και στην επέκταση του δικτύου. Πρόκειται για μία δέσμευση που καταγράφεται και από το δεύτερο πρόγραμμα ανανέωσης στόλου (σ.σ. το πρώτο είχε πραγματοποιηθεί το 2007 με τη μετάβαση σε ολοκαίνουργια αεροσκάφη Airbus) το οποίο βρίσκεται αυτή την περίοδο σε πλήρη εξέλιξη και βασίζεται στην επόμενη γενιά της οικογένειας neo με αεροσκάφη A 320/321.

Για τη φετινή χρονιά, εκτός από τα νέα αεροσκάφη, η AEGEAN επενδύει επίσης σε νέες υπηρεσίες (όπως το On Board WiFi) και περισσότερες επιλογές αλλά και ευελιξία στους επιβάτες και το ταξιδιωτικό τους πρόγραμμα. Παράλληλα, βέβαια αποσκοπεί να επιτύχει την πρώτη κερδοφόρα χρονιά από την έναρξη της πανδημίας.

Όλα αυτά εξελίσσονται για την ελληνική αεροπορική εταιρεία, σε ένα περιβάλλον με υψηλή αβεβαιότητα και υψηλό κόστος καυσίμων λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων. Έτσι, όπως σημείωσε ο κ. Γερογιάννης, η ευελιξία και η προσαρμοστικότητα, την οποία η AEGEAN επέδειξε από την έναρξη της κρίσης, παραμένουν βασικές προτεραιότητες:

«Οι αεροπορικές εταιρείες είναι αλήθεια πως γνώρισαν αρκετές κρίσεις και πιθανότατα θα υπάρξουν και άλλες στο μέλλον. Στην πραγματικότητα δεν μπορούμε να προβλέψουμε πότε θα έρθει η επόμενη κρίση και πόσο σοβαρή θα είναι. Αυτό που μπορούμε όμως να κάνουμε είναι να καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια, ως οργανισμός, να πατάμε σε γερές βάσεις και να βελτιώσουμε την ανταγωνιστικότητά μας, έτσι ώστε - στο μέτρο του δυνατού και δεδομένης της σοβαρότητας της εκάστοτε κρίσης - να την αντιμετωπίσουμε και να αναδειχθούμε πιο αποτελεσματικοί και ανταγωνιστικοί για την επόμενη ημέρα», επεσήμανε ο CEO της AEGEAN.

Πίσω από την εξαιρετική διαχείριση της κρίσης, τόσο για το αεροπορικό «οικοσύστημα», όσο και για την Aegean, εκτός από την ευελιξία και τις επενδύσεις, υπάρχει και ένας ακόμα, ποιοτικός –αυτή τη φορά- παράγοντας που έχει συμβάλει σημαντικά στην αναβάθμιση της ταξιδιωτικής εμπειρίας στην Ελλάδα αλλά και παγκοσμίως. Πρόκειται για την Star Alliance, την πρώτη και κορυφαία αεροπορική συμμαχία του κόσμου, που φέτος γίνεται 25 ετών, και της οποίας η AEGEAN είναι μέλος εδώ και 13 χρόνια.

Η παρουσία της Star Alliance, μέσω της AEGEAN στο ελληνικό αεροπορικό περιβάλλον, διαμορφώνει μια «προστιθέμενη αξία», τα πλεονεκτήματα της οποίας σήμερα απολαμβάνει το επιβατικό κοινό, αλλά και το αεροπορικό «οικοσύστημα» της χώρας.

Για τη μεγάλη αεροπορική συμμαχία, όλα ξεκίνησαν με βάση την επιδίωξη να δημιουργηθεί ένα πλαίσιο παγκόσμιας εμβέλειας και αναγνώρισης για τον επιβάτη σε συνδυασμό με μία απρόσκοπτη και υψηλού επιπέδου εξυπηρέτηση. Σήμερα η προσπάθεια αυτή συνεχίζεται αξιοποιώντας στο έπακρο την τεχνολογία για την προώθηση μιας αρμονικής εμπειρίας για τους επιβάτες.

«Στα πρώτα χρόνια, η έμφαση δίνονταν στο ενισχυμένο δίκτυο των αερομεταφορέων που ανήκαν σε μια συμμαχία. Σήμερα η έμφαση δίνεται κυρίως στην αδιάλειπτη ταξιδιωτική εμπειρία. Η αλλαγή αυτή, είναι πολύ ευπρόσδεκτη για την AEGEAN, καθώς από την αρχή ήμασταν ένας αερομεταφορέας επικεντρωμένος στο να προσφέρουμε ποιοτική εξυπηρέτηση σε όλα τα βήματα του ταξιδιού», σημείωσε ο κ. Γερογιάννης.

Δεν είναι τυχαίο, ότι για του αερομεταφορείς-μέλη της συμμαχίας, υπάρχουν πλέον υπάρχουν ψηφιακές διαδικασίες που διευκολύνουν μέσω του check-in επιβατών και αποσκευών, την αμοιβαία αναγνώριση του εκάστοτε status των επιβατών (όπως για παράδειγμα τα μίλια τους), ενώ προωθούνται οι σχετικές πληροφορίες πτήσης στους επιβάτες ακόμη και κατά την διάρκεια της πτήσης συμπεριλαμβάνοντας διαφορετικά δρομολόγια.

Είναι μία ακόμη «λεπτομέρεια» που συμβάλει σε μία εξαιρετική ταξιδιωτική εμπειρία, αλλά και μέσω αυτής ενισχύει τις προϋποθέσεις επιτυχίας για το story της ελληνικής αεροπορικής και τουριστικής βιομηχανίας.