Οι επενδυτικοί στόχοι των σούπερ μάρκετ και οι τάσεις της αγοράς

Οι επενδυτικοί στόχοι των σούπερ μάρκετ και οι τάσεις της αγοράς

Σταθερά ανοδική πορεία εξακολουθούν να παρουσιάζουν οι πωλήσεις των online σούπερ - μάρκετ, τα οποία  κατέγραψαν σημαντικές αυξήσεις τη διετία 2021 -2022 λόγω της πανδημίας.

Στοιχεία που προέρχονται από έρευνες εταιρειών, όπως η Convert Group ή Nielsen IQ καθώς και το ΙΕΛΚΑ, δείχνουν μια μεσοσταθμική, ετήσια, αύξηση που πλησιάζει το 10%. 

Άλλωστε πριν λίγες ημέρες, ο CEO του ομίλου METRO κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης, αναφερόμενος στα οικονομικά αποτελέσματα του ομίλου για το 2022 ανέφερε ότι ο τζίρος των online πωλήσεων, μέσω του e-shop του ομίλου για το 2022, ανήλθε στο 4,5% του συνολικού ετήσιου τζίρου, δηλαδή περίπου στα 6,8 εκατ.ευρώ.

Φυσικά, ιδιαίτερο βάρος τόσο στις online πωλήσεις, αλλά και στη ψηφιακή μετάβαση δίνουν και οι υπόλοιπες πέντε μεγάλες αλυσίδες, δηλαδή οι Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, Μασούτης, Πέντε (Γαλαξίας) και ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός.

Μάλιστα, οι αλυσίδες αυτές δίνουν ιδιαίτερο βάρος στον επενδυτικό τους σχεδιασμό και στον τομέα της εφαρμογής της τεχνητής νοημοσύνης (AI) στο λιανεμπόριο. Σύμφωνα με σχετική έρευνα της KPMG, μία από τις κυρίαρχες τάσεις, στον κλάδο είναι η εισχώρηση της εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας, όπως το metaverse.

Επιπρόσθετα άλλες κυρίαρχες τάσεις στη συγκεκριμένη αγορά είναι η υιοθέτηση λύσεων τεχνητής νοημοσύνης, η αυτόνομη παράδοση των προϊόντων, οι συνεργασίες και τα οικοσυστήματα μεταξύ των επιχειρήσεων, καθώς και ο σχεδιασμός της εφοδιαστικής αλυσίδας επόμενης γενιάς.

Στην Ελλάδα, προς το παρόν, όπως δείχνει η έρευνα, εκτός από το ESG, οι αλυδσίδες επενδύουν και στις γρήγορες παραδόσεις συγκεκριμένου εύρους προϊόντων μέσω του Quick commerce.

«Η υιοθέτηση σύγχρονων τεχνολογιών τόσο στις δραστηριότητες που αφορούν τη λειτουργία των επιχειρήσεων στο κομμάτι της εφοδιαστικής αλυσίδας, τις διαδικασίες back office, όσο και στην άμεση επαφή με τους καταναλωτές κατά τη διαδικασία των αγορών, θα προσφέρουν σημαντικά οφέλη και στις δύο πλευρές και θα συμβάλουν στην περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου», αναφέρει, χαρακτηριστικά, η μελέτη.

Η ψηφιακή μετάβαση των αλυσίδων σούπερ - μάρκετ καθίσταται ως επιτακτική ανάγκη καθώς οι έλληνες καταναλωτές συνεχίζουν να ψωνίζουν ηλεκτρονικά. Μάλιστα, στο τρίμηνο Ιανουαρίου - Μαρτίου 2023, ο τζίρος των ηλεκτρονικών supermarket στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 10%, αγγίζοντας τα 76 εκατ.ευρώ, σε τιμές λιανικής συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.

Θα πρέπει να επισημανθεί ότι στο παραπάνω ποσόν δεν συμπεριλαμβάνονται οι πωλήσεις των εταιρειών Q-Commerce (Box, eFood Market, Instashop, Pop Market, Rabbit & Wolt), οι οποίες και εξακολουθούν να κερδίζουν μερίδιο στην ελληνική αγορά.  

Ένα άλλο ποσοτικό στοιχείο που αποδεικνύει την άνοδο των online πωλήσεων είναι η παρατηρούμενη αύξηση των ηλεκτρονικών  παραγγελιών κατά 9%, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022, με τα τεμάχια  που τοποθετούνται στο καλάθι να μειώνονται κατά 10%.  Ωστόσο η μέση αξία του κάθε προϊόντος να αυξάνεται κατά 10%.   

Υπενθυμίζεται ότι ο κλάδος των σούπερ μάρκετ για το 2022 κατέγραψε άνοδο 5% στην αξία των online πωλήσεων σε σχέση με το 2021. H συνολική αξία των αγορών από τα online supermarket έφθασε τα 266 εκατ.ευρώ  σε τιμές λιανικής, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. Η μεγαλύτερη ανάπτυξη στον κλάδο σημειώθηκε στο 3ο τρίμηνο του 2022 με 18% αύξηση πωλήσεων και στο 4ο τρίμηνο με 10% έναντι του 2021.

Όπως καταγράφει η έρευνα της Convert Group, το 2022 ο μέσος καταναλωτής έκανε αγορές 34,3 προϊόντων σε κάθε παραγγελία του, ξοδεύοντας 78 ευρώ,  συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. Τα 12,6 από αυτά τα προϊόντα ανήκαν στην κατηγορία των Φρέσκων Τροφίμων. Μάλιστα, ο πληθωρισμός επηρεάζει εμφανώς τα καταναλωτικά καλάθια, καθώς καταγράφονται +7% αυξήσεις στην μέση τιμή τεμαχίου.