Οι τρεις πυλώνες της ψηφιακής μετάβασης
Τράπεζες

Οι τρεις πυλώνες της ψηφιακής μετάβασης

Σε τρείς βασικούς πυλώνες θα πρέπει να στηριχθεί η ψηφιακή μετάβαση για τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, η οποία αποτελεί ένα ουσιαστικό κομβικό σημείο για την περαιτέρω εξέλιξη τους.

Ταυτόχρονα , όμως, η ψηφιακή μετάβαση για τις τράπεζες αποτελεί και ένα «στοίχημα» με μεγάλες προκλήσεις, με πιό σπουδαία αυτή των απαιτήσεων των πελατών που συνεχώς αυξάνονται. Η μόνη λύση για την ικανοποίηση τους είναι να προχωρήσει ο εκσυγχρονισμός προς όλες τις κατευθύνσεις.

Σύμφωνα με τους αναλυτές της Deloitte το «μυστικό της επιτυχίας» είναι η επιτάχυνση της ψηφιοποίησης, η οποία αναμένεται να δημιουργήσει μεγαλύτερη αξία για τις τράπεζες στο μέλλον. Ειδικότερα, δε, το σημείο - κλειδί είναι η εξέλιξη του τομέα ψηφιακών πληρωμών, προκειμένου να υπάρξει μια μετάβαση σε ένα νέο περιβάλλον με πολλαπλούς τρόπους πληρωμών. 

Βέβαια, από την άλλη πλευρά ελλοχεύει πάντα και ο κίνδυνος της ηλεκτρονικής απάτης, ο οποίος, όμως μπορεί να περιορισθεί σε σημαντικό βαθμό από την χρήση της ψηφιακής ταυτότητας και άλλες διαδικασίες ασφαλούς ηλεκτρονικής ταυτοποίησης των χρηστών. 

Σύμφωνα με τους αναλυτές της Deloitte, σε σχετική τους έκθεση για τις προοπτικές του Τραπεζικού Κλάδου και τις Κεφαλαιαγορές για το 2023, έχουμε φθάσει στο σημείο «οι πελάτες, πλέον, να  απαιτούν εξατομικευμένες ψηφιακές λύσεις, πλούσιες σε δεδομένα, καθώς και εξατομικευμένη συμβουλευτική. Αυτό σημαίνει ότι οι τράπεζες θα πρέπει να αναπτύξουν ένα νέο, άρτιο, μοντέλο εξυπηρέτησης πελατών». 

Ωστόσο ο τρόπος με τον οποίο δημιουργούνται, αποθηκεύονται, αποτιμώνται και ανταλλάσσονται τα χρήματα μέσω ψηφιακών νομισμάτων θα μπορούσε να έχει σημαντικές επιπτώσεις στις πληρωμές των καταναλωτών μακροπρόθεσμα.

Γι’ αυτό, οι εκδότες και τα δίκτυα καρτών, οι αγοραστές και όσοι εμπλέκονται στη χρηματοοικονομική τεχνολογία σε όλη την αλυσίδα αξίας, θα πρέπει να δεσμευτούν στο να αναβαθμίσουν τους ρόλους τους και να αποτελέσουν την κορυφαία επιλογή μεταξύ των καταναλωτών και των εμπόρων, αναφέρει η Deloitte.

Συνοψίζοντας, η έκθεση της Deloitte, αναφέρεται στους τρείς πυλώνες, στους οποίους οι τράπεζες θα πρέπει να επικεντρώσουν το ενδιαφέρον τους στην ψηφιακή μετάβαση:

Νέες εξειδιεκευμένες ψηφιακές εφαρμογές

Όπως αναφέρεται, οι  συνέπειες της εύθραυστης παγκόσμιας οικονομίας θα γίνουν αισθητές στον τραπεζικό κλάδο, αν και σε διαφορετικό βαθμό, στις διάφορες περιοχές του πλανήτη. Όπως εκτιμούν οι αναλυτές, μακροπρόθεσμα, οι τράπεζες θα πρέπει να αναζητήσουν νέες πηγές αξίας, εκτός από το τραπεζικό προϊόν που προσφέρουν, τον κλάδο τους ή το επιχειρηματικό μοντέλο που ακολουθούν.

Σε επίπεδο λιανικής τραπεζικής, οι πελάτες, σύμφωνα με την έκθεση, έχουν όλο και πιο πολλές απαιτήσεις από τις τράπεζες τους. Συγκεκριμένα, ζητούν από αυτές τόσο μία αναβαθμισμένη εμπειρία, όσο και πρακτική καθοδήγηση, εν μέσω της δύσκολης συγκυρίας που επικρατεί.

Οι αυξημένες απαιτήσεις των πελατών σημαίνουν αυτόματα πως και οι τράπεζες θα χρειαστεί να προσφέρουν κάτι περισσότερο από το προϊόν αυτό κάθε αυτό και να δημιουργήσουν εμπειρίες πελατών, που θα βασίζονται σε ανάλυση δεδομένων. Οι εμπειρίες αυτές θα διέπονται από συνέπεια και θα ολοκληρώνονται με εξατομικευμένες συμβουλές.

«Μακροπρόθεσμα, οι τράπεζες θα πρέπει να αναπτύξουν έξυπνες νέες εφαρμογές για τα πεδία του ESG, της ενσωματωμένης χρηματοδότησης και τα ψηφιακά περιουσιακά στοιχεία. Προς αυτήν την κατεύθυνση, οι προσπάθειες θα πρέπει να εστιάσουν στην ενδυνάμωση των πελατών με πρωτοβουλίες, που να στοχεύουν στην ισότητα των φύλων, τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα και την ασφάλεια των δεδομένων» επισημαίνεται στην έκθεση.

Ανάπτυξη τεχνολογικών πλατφορμών

Μακροπρόθεσμα, όπως επισημαίνει η έκθεση, οι τράπεζες θα πρέπει να αντιμετωπίσουν νέους κινδύνους κατακερματισμού των πηγών εσόδων τους και του λειτουργικού μοντέλου τους. Εν τω μεταξύ, ο σχετικά αργός ρυθμός ψηφιοποίησης μπορεί να μειώσει τη μελλοντική δυναμική.

Συνολικά, οι τράπεζες θα πρέπει να επενδύσουν σε μία σύγχρονη και αποτελεσματική τεχνολογική πλατφόρμα, που θα τους επιτρέπει να παρέχουν μια ολιστική και σε πραγματικό χρόνο, προβολή των συναλλαγών των πελατών τους, αξιοποιώντας παράλληλα την πληροφόρηση και την καινοτομία προκειμένου να βελτιώσουν την εξυπηρέτηση.

Ο ρόλος των υποδομών cloud

Οι πάροχοι υποδομών καλούνται να παρέχουν περισσότερα: την καλύτερη δυνατή υλοποίηση,  το χαμηλότερο χρόνο απόκρισης και ανταγωνιστικό κόστος. Οι πελάτες, από πλευράς αγοράς και πώλησης, ζητούν πλέον να τους παρέχεται μια δέσμη υπηρεσιών σε όλες τις συναλλαγές τους, προκειμένου να έχουν ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Οι πιο άμεσες προτεραιότητες, όσον αφορά μεγάλες συναλλαγές, περιλαμβάνουν την εισαγωγή νέων τεχνολογιών, όπως μικρο-υπηρεσίες σε cloud, εργαλεία δεδομένων αγοράς και στατιστικά στοιχεία, καθώς και ψηφιοποιημένες διαδικασίες συναλλαγών.

Σύντομα θα κληθούν να διαφοροποιήσουν τις παροχές τους μέσω συγχωνεύσεων και εξαγορών ή αναπτύσσοντας νέες εσωτερικές δυνατότητες. Επιπλέον, θα πρέπει να αντιμετωπίσουν τις αυξημένες εκκλήσεις για διαφάνεια και να προετοιμαστούν για τη μετάβαση σε έναν ταχύτερο κύκλο διακανονισμού τίτλων.

«Τα χρηματιστήρια θα πρέπει επίσης να αξιοποιήσουν μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες ευκαιρίες στις συναλλαγές άνθρακα, στις αγορές κρυπτονομισμάτων, αλλά και στη διαχείριση των αυξανόμενων χρηματοοικονομικών περιουσιακών στοιχείων», καταλήγει η έκθεση.