Η απόκτηση μειοψηφικού ποσοστού στη ζημιογόνο ΙΤΑ Airways της Ιταλίας από τη Lufthansa δίνει νέα δυναμική στο κύμα συγκεντρωτισμού στην αεροπορική αγορά της Ευρώπης, όπου αναμένονται απορροφήσεις και άλλων μεσαίου μεγέθους εταιρειών.
Η επιχειρηματική κίνηση της Lufthansa θα κριθεί από το αν πετύχει να γυρίσει την ΙΤΑ, τη διάδοχο της Alitalia, κερδοφόρα τα επόμενα χρόνια. Ανοίγει το δρόμο για νέες κινήσεις από τους μεγάλους παίκτες του κλάδου να εξαγοράσουν εθνικούς αερομεταφορείς που έχουν «χτυπηθεί» από τον ανταγωνισμό.
Όπως βλέπει τα πράγματα ο διευθύνων σύμβουλος της Lufthansa, Carsten Spohr, η φάση συγκεντρωτισμού στην αεροπορική βιομηχανία της Ευρώπης συνεχίζεται και είναι αναγκαία. «Η επιτυχία θα εξαρτηθεί από την κλίμακα και την ικανότητα να ενώσουμε τη δύναμη των λειτουργιών μας υπό μία στέγη», δήλωσε μετά το κλείσιμο της συμφωνίας την προηγούμενη εβδομάδα.
Εταιρείες όπως η ΤΑΡ της Πορτογαλίας που διασώθηκε από την κυβέρνηση την περίοδο της πανδημίας και η σκανδιναβική SAS που προσπαθεί να εξέλθει από πτώχευση έχουν ταλαιπωρηθεί από τον ανταγωνισμό αερομεταφορέων χαμηλού κόστους, όπως της Ryanair και της Wizz Air.
Η Lufthansa, ο όμιλος Air France-KLM και η μητρική της British Airways IAG έχουν προετοιμαστεί για πρόταση εξαγοράς της ΤΑΡ που η κυβέρνηση της Πορτογαλίας επιθυμεί να «ξεφορτωθεί».
Υπάρχουν και άλλοι αερομεταφορείς που δυσκολεύονται, εκτιμούν οι αναλυτές του κλάδου στην εταιρεία Aviation Strategy. Βλέπουν ότι τα επόμενα χρόνια η αγορά θα συνεχίσει να διασπάται σε δύο μέρη.
Το ένα θα είναι οι τρεις μεγάλοι όμιλοι Lufthansa, Air France-KLM, IAG που θα αγοράζουν τους μικρότερους εθνικούς αερομεταφορείς. Το άλλο οι μεγάλοι παίκτες χαμηλότερου κόστους όπως η Ryanair.
Σύμφωνα με την εταιρεία TRA Consulting, η εξαγορά της ΙΤΑ από την Lufthansa ακολουθεί τη λογική των τελευταίων 25 ετών στον ευρωπαϊκό κλάδο αερομεταφορών, την αυξανόμενη ενοποίηση.
Το 2018 οι τοπ πέντε αεροπορικές εταιρείες στην Ευρώπη, συμπεριλαμβάνοντας τη Luftahnsa και τη Ryanair, κατείχαν μερίδιο 50% της αγοράς ενώ στις ΗΠΑ, όπου ο συγκεντρωτισμός έλαβε χώρα νωρίτερα, οι κύριοι παίκτες είχαν μερίδιο 86%.
Οι αναλυτές προειδοποιούν ότι οι αεροπορικές εταιρείες που δεν απορροφηθούν από τους τρεις μεγάλους ομίλους θα κινδυνεύουν με αργό θάνατο. Δεν θα μπορούν να αναπτυχθούν όπως οι άλλες και θα χάνουν μερίδιο αγοράς και ελκυστικότητα μέχρις ότου «πεθάνουν».
Το να καταφέρεις να γυρίσεις μια αεροπορική εταιρεία που δυσκολεύεται σε κερδοφόρα πορεία δεν είναι εύκολη υπόθεση, καθώς οι ανταγωνιστές χαμηλού κόστους συνεχίζουν τη γρήγορη επέκτασή τους σε αγορές, όπως στην Ιταλία και στην ανατολική Ευρώπη.
Στην περίπτωση της ΙΤΑ, η μεγαλύτερη πρόκληση για την Lufthansa θα είναι να ανταγωνιστεί τη Ryanair που έχει μερίδιο 40% στην ιταλική αγορά, την τρίτη μεγαλύτερη της Ευρώπης. Θα πρέπει να προσφέρει ανταγωνιστικά πακέτα σε μακρινές πτήσεις.
Καθώς το κόστος των πτήσεων θα ακριβαίνει λόγω της πίεσης στους ευρωπαϊκούς αερομεταφορείς να χρησιμοποιούν βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα που είναι πέντε φορές ακριβότερα, οι παίκτες χαμηλότερου κόστους θα γίνουν πιό ελκυστικοί στους καταναλωτές.
Η πίεση αυξάνεται και στην ανατολική Ευρώπη όπου η Ryanair βλέπει αναπτυσσόμενες οικονομίες και μερίδιο αγοράς να κυνηγήσει, ανταγωνιζόμενη τη Wizz Air της Ουγγαρίας.
Για την ιταλική κυβέρνηση η συμφωνία με τη Lufthansa ήταν μονόδρομος μετά από χρόνια ζημιογόνων χρήσεων της ΙΤΑ και αποτυχημένων προσπαθειών αναδιάρθρωσης της Alitalia. Όπως δήλωσε ο Ιταλός υπουργός Οικονομικών Giancarlo Giorgetti, «η προοπτική του να μείνεις μόνος σε μια αγορά όπως η αεροπορική αποτελεί ψευδαίσθηση».