Στον στρατηγικό σχεδιασμό με στόχο την ενεργειακή μετάβαση αλλά και στην πορεία των οικονομικών μεγεθών για το τρίτο τρίμηνο και το εννεάμηνο του 2022 αναφέρθηκε ο ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος και Οικονομικός Διευθυντής του ομίλου Motor Oil, Πέτρος Τζαννετάκης κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων στους αναλυτές.
Ειδικότερα αναφέρθηκε στον κύκλο εργασιών που έφθασε στο εννεάμηνο του 2022 στα 12,66 δισ.ευρώ έναντι 7,1 δισ.ευρώ το αντιστοιχο χρονικό διάστημα και στα καθαρά κέρδη που ήταν 1,007 δισ.ευρώ έναντι από 205,2 εκατ.ευρώ. Μάλιστα, όπως τόνισε πρόκειται για το καλύτερο τρίμηνο στην ισοτρία του ομίλου.
Τα εντυπωσιακά, όπως χαρακτήρισε, αυτά μεγέθη οφείλονται στην άνοδο των τιμών διεθνώς σε συνδυασμό με τη διεύρυνση του καθαρού περιθωρίου απόδοσης στη διύλιση καθώς και την περαιτέρω μεγέθυνση του ομίλου.
Ο κ. Τζανετάκης αναφέρθηκε ακόμη στην έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού την απόκτηση αποκλειστικού ελέγχου από την MOTOR OIL RENEWABLE ENERGY επί της δραστηριότητας των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας η οποία τελεί επί του παρόντος υπό τον αποκλειστικό έλεγχο της εταιρείας με την επωνυμία "ΕΛΛΑΚΤΩΡ Α.Ε.”
Μάλιστα, όπως ανέφερε, η διαδικασία της απόκτησης του ελέγχου της δραστηριότητας των ΑΠΕ θα έχει ολοκληρωθεί ως το τέλος του έτους.
Ακόμη, αναφέρθηκε στην εξαγορά του 100% της Thalis SE, η οποία είναι ένας από τους δυναμικότερους εκπροσώπους στην Ελλάδα στον τομέα της κυκλικής οικονομίας, επιβεβαιώνοντας ότι η διαχείριση απορριμμάτων κατέχει σημαντική θέση μεταξύ των δυναμικά αναπτυσσόμενων δράσεων του Ομίλου Motor Oil. Όπως αναφέρθηκε, ο Όμιλος διαθέτει εμπειρία και τεχνογνωσία δεκαετιών στον συγκεκριμένο τομέα, καθώς υπήρξε πρωτοπόρος στον τομέα της ανακύκλωσης λιπαντικών και διαχείρισης βιομηχανικών αποβλήτων.
Σε ό,τι αφορά τον πλωτό τερματικό σταθμό φυσικού αερίου Διώρυγα Gas (FSRU), ο κ. Τζανετάκης ανέφερε ότι βρίσκεται στο στάδιο του market test, το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί ως τις 15 Δεκεμβρίου.
Οι τέσσερις πυλώνες του σχεδιασμού ανάπτυξης
Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τον σχεδιασμό ανάπτυξης ο γενικός διευθυντής στρατηγικής του ομίλου κ. Γιώργος Τριανταφύλλου ανέφερε ότι βασίζεται σε τέσσερις πυλώνες.
Ο πρώτος πυλώνας αφορά στη διεύρυνση του χαρτοφυλακίου ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Η νεοσύστατη θυγατρική εταιρεία MORE, αναπτύσσεται δυναμικά, με επενδύσεις και έργα μεγάλης αξίας και κομβικής σημασίας. Ταυτόχρονα, προχωρά στρατηγικά και επεκτείνει τις μονάδες παραγωγής και τις υπηρεσίες της για ένα καλύτερο και πιο βιώσιμο μέλλον. Ήδη μέσα σε τέσσερα χρόνια ο Όμιλος διαθέτει δυναμικότητα περίπου 800 MW.
Σημειώνεται ότι μετά την συμφωνία με τον ΕΛΛΑΚΤΩΡΑ, βρίσκεται πιο κοντά στον επόμενο στόχο της για εγκατεστημένη ισχύ περίπου 1GW, η οποία θα είναι ικανή να τροφοδοτήσει με πράσινη ενέργεια περίπου μισό εκατομμύριο νοικοκυριά. Παράλληλα, η MORE θα διαθέτει ένα χαρτοφυλάκιο έργων σε διάφορα στάδια ανάπτυξης, ισχύος άνω των 2,2 GW. Σε βάθος δεκαετίας η MORE στοχεύει σε μεγιστοποίηση της αξίας και περαιτέρω επέκτασης στοχεύοντας σε εγκατεστημένη ισχύ 2GW έως το 2030.
Ο δεύτερος πυλώνας αφορά στο δίκτυο ηλεκτροκίνησης, incharge. Ο Όμιλος συνεχίζει να επενδύει στην κινητικότητα (E-Mobility) αναπτύσσοντας στρατηγικές συνεργασίες και εξοπλίζοντας συνεχώς τα πρατήριά του με σημεία φόρτισης. Μάλιστα, έως το 2023 αναμένονται 1.000 σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και εγκατάσταση ταχυφορτιστών. Έως το 2030 ο στόχος είναι να φτάσει τα 4.000 σημεία φόρτισης.
Με μερίδιο αγοράς πάνω από 30% η Μotor Oil μέσα από τα εμπορικά σήματα Coral και Avin (σε Ελλάδα, Β. Μακεδονία, Σερβία, Κροατία και Κύπρο) σκοπεύει να αναπτύξει ελκυστικούς προορισμούς πελατών σε όλο το δίκτυο λιανικής διευκολύνοντας τη διείσδυση της ηλεκτρονικής κινητικότητας στη ζωή των πολιτών.
Ο τρίτος πυλώνας αφορά την κυκλική οικονομία και τα ανανεώσιμα και εναλλακτικά καύσιμα. Τα τελευταία δύο χρόνια έχουν γίνει σημαντικές επενδύσεις και στους δύο αυτούς τομείς.
Ενδεικτικά αναφέρονται, η εξαγορά της Verd, η Κοινοπραξία με την ΔΕΗ για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου, η κατασκευή, σε συνεργασία με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, του Αεριοστροβιλικού Σταθμό Συνδυασμένου Κύκλου με καύσιμο το φυσικό αέριο στην Κομοτηνή και η εξαγορά της Thalis στον τομέα διαχείρισης στέρεων υλικών και αποβλήτων, επεξεργασίας νερού και υγρών αποβλήτων, στην εξοικονόμηση πόρων, ενέργειας και χρήση ΑΠΕ στις υποδομές.
Ο τέταρτος πυλώνας αφορά στη βελτίωση της προσαρμοστικότητας και της βιωσιμότητας του Διυλιστηρίου της Μotor Oil. Υπενθυμίζεται πως το Διυλιστήριο του Ομίλου, που βρίσκεται στην περιοχή των Αγ. Θεοδώρων στην Κόρινθο, αποτελεί το μεγαλύτερο αμιγώς ιδιωτικό βιομηχανικό συγκρότημα της Ελλάδας και θεωρείται ένα από τα πιο σύγχρονα διυλιστήρια της Ευρώπης µε βαθμό πολυπλοκότητας 12,61 (Nelson Complexity Index).
Πρόσφατα ολοκληρώθηκε η κατασκευή του Συγκροτήματος κατεργασίας νάφθας και συντόμως ξεκινάει η επένδυση σε νέα μονάδα προπυλενίου. Παράλληλα συνεχίζονται οι επενδύσεις για την ενεργειακή αναβάθμιση και την βελτιστοποίηση των υποδομών στο Διυλιστήριο.
Στους μακροπρόθεσμους στόχους του ομίλου, περιλαμβάνονται:
- 30% Μείωση των εκπομπών CO2 (Scope 1, 2) έως το 2030
- Καθαρές μηδενικές εκπομπές (Scope 1, 2, 3) μέχρι το 2050
- Στρατηγικές επενδύσεις για την ενεργειακή μετάβαση ύψους €2,5 δισ. έως το 2030
- Πάνω από 40% του Ομιλικού EBITDA θα προέρχεται από δραστηριότητες που δεν σχετίζονται με ορυκτά καύσιμα
- Λειτουργική ισχύς από ΑΠΕ πάνω από 2,0 GW έως το 2030
- Περισσότερα από 4.000 σημεία φόρτισης έως το 2030
Ακόμη, όπως αναφέρθηκε, οι πράσινες επενδύσεις έχουν μπει για τα καλά στο στόχαστρο του Ομίλου. Καθώς ο κόσμος αντιμετωπίζει νέες προκλήσεις, ο Όμιλος παραμένει πιστός στην ανάληψη ξεκάθαρης δράσης για την κλιματική αλλαγή, καθώς και στον σχεδιασμό μιας βιώσιμης ενεργειακής μετάβασης.