Μονόδρομος ο ψηφιακός μετασχηματισμός για τις επιχειρήσεις

Μονόδρομος ο ψηφιακός μετασχηματισμός για τις επιχειρήσεις

Η ανάγκη μείωσης του κόστους, η προσπάθεια για αύξηση του επιπέδου λειτουργικής αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας, αλλά και η γενικότερη εφαρμογή του ψηφιακού μετασχηματισμού αποτελούν τις βασικές αιτίες των επιχειρήσεων, τόσο σε τοπικό όσο και σε πολυεθνικό επίπεδο, να προχωρήσουν στη ψηφιοποίηση της διαδικασίας των προμηθειών τους. 

Μάλιστα, σύμφωνα με την έρευνα «The State of Procurement Management in 2023», η οποία εκπονήθηκε με πρωτοβουλία της cosmoONE, σε συνεργασία με την εταιρεία ερευνών Global Link, πάνω από 300 υψηλά ιστάμενα στελέχη επιχειρήσεων τοποθετούν τη ψηφιοποίηση της διαδικασίας των προμηθειών τους στις τρεις κορυφαίες προτεραιότητές για το επόμενο δωδεκάμηνο. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας σημαντικότερος παράγοντας από τους προαναφερόμενους για το 69% των επιχειρήσεων είναι η μείωση του κόστους. Ακολουθούν η λειτουργική αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα με 57% και ο ψηφιακός μετασχηματισμός με 48%.  

Καταλυτικός παράγοντας για την τάση αυτή δεν είναι τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν στον εφοδιασμό κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αλλά οι συνέπειες του ρωσο - ουκρανικού πολέμου. Αυτό άλλωστε φαίνεται να απασχολεί τα στελέχη των τμημάτων προμηθειών. Το 81% θέτει, ακόμη, ψηλά στη λίστα των προκλήσεων τον πληθωρισμό και την αύξηση των τιμών προϊόντων και υπηρεσιών. Το 40% των ερωτηθέντων θέτει ως πρόκληση τις ελλείψεις πρώτων υλών, ενώ το 42% τονίζει την ανάγκη ψηφιοποίησης των διαδικασιών.

Σε ό,τι αφορά τα οφέλη από την ψηφιακή μετάβαση, οι εταιρείες τοποθετούν στην πρώτη θέση, με 66% τη διαφάνεια και την ιχνηλασιμότητα της πληροφορίας σε όλα τα στάδια της προμήθειας, μαζί με τη δυνατότητα που προσφέρει η τεχνολογία για έγκυρες αναφορές (reporting), ανά πάσα στιγμή.

Το 57% επίσης διέκρινε τη συμβολή της ψηφιοποίησης στην εξοικονόμηση κόστους των προμηθειών, ενώ στις πιο κάτω θέσεις προτίμησης ήταν η αποτελεσματική συμβολή των ψηφιακών μέσων στη διαχείριση κρίσεων και κινδύνου και η δίκαιη μεταχείριση των προμηθευτών με 38%, αλλά και η αντιμετώπιση του φόρτου εργασίας  με 37%.

Οι ψηφιακές λύσεις

Σε ό,τι αφορά το θέμα της επιτυχημένης εφαρμογής των ψηφιακών λύσεων, το 63% πιστεύει ότι αυτή βασίζεται στην ενεργή υποστήριξη από όλους τους εμπλεκομένους εσωτερικά, ενώ το 56% θεωρεί ότι πρέπει να υποστηρίζονται αντίστοιχα και από την γενικότερη εταιρική κουλτούρα.

Το 52% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι η επιτυχία των ψηφιακών λύσεων εξαρτάται από την προσαρμογή των υφιστάμενων διαδικασιών και συστημάτων στις λύσεις αυτές, ενώ ένα σημαντικό ποσοστό, της τάξεως του 43% σημειώνει ότι προϋπόθεση για την επιτυχία είναι η επιλογή του κατάλληλου προμηθευτή ή του κατάλληλου ψηφιακού εργαλείου.

             Πηγή: cosmoONE - Global Link

 

Προβάδισμα για τις θυγατρικές πολυεθνικών

Σε ό,τι αφορά στον τομέα της γενικότερης ψηφιοποίησης των διαδικασιών, οι θυγατρικές των πολυεθνικών εταιρειών, που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας, προηγούνται σε σχέση με τις αμιγώς ελληνικές εταιρείες. Το 84% υψηλά ιστάμενων στελεχών, που εργάζονται σε πολυεθνικές, δήλωσε πως φαίνεται ότι έχει προχωρήσει στη ψηφιοποίηση της διαχείρισης παραγγελιών και τιμοκαταλόγων. Βέβαια, το 28% δήλωσε ελλιπή κάλυψη των αναγκών.

Αντίστοιχα, το 70% των εκπροσώπων των ελληνικών εταιρειών δήλωσαν ότι έχουν ψηφιοποιήσει τη διαχείριση παραγγελιών και τιμοκαταλόγων, με το 34% να δηλώνει ελλιπή κάλυψη αναγκών από το υφιστάμενο σύστημα. 

Αντίστοιχα, από τις θυγατρικές πολυεθνικών, το 68% έχει ψηφιοποιήσει τους διαγωνισμούς, τις έρευνες αγοράς και τα μητρώα προμηθευτών, σε σχέση με το 50% των ελληνικών επιχειρήσεων, που έχει αντίστοιχα προχωρήσει στη ψηφιοποίηση των διαγωνισμών, των ερευνών αγοράς και των μητρώων προμηθευτών.

Το 77% των θυγατρικών των πολυεθνικών εταιρειών αναφέρει ότι έχει ψηφιοποιήσει τη συλλογή και διαχείριση αναγκών προμηθειών, με το 47% να έχει εξειδικευμένο σύστημα, που καλύπτει πλήρως τις ανάγκες τους.

Αντίθετα, το 64% των ελληνικών εταιρειών αναφέρει τη ψηφιοποίηση της συλλογής και διαχείρισης αναγκών προμηθειών, με μόλις το 28% να έχει εξειδικευμένο σύστημα και να δηλώνει ικανοποιημένο.