Η General Motors στον αστερισμό των microchips

Η General Motors στον αστερισμό των microchips

Η General Motors (GM NYSE) ήταν κάποτε η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου. Μετά την ταπεινωτική χρεωκοπία του 2008 έκανε ένα νέο ξεκίνημα. Δεν ανήκει πλέον στις μεγαλύτερες βιομηχανίες του κόσμου, με την Toyota (7203 TOKYO) και την Volkswagen (VOW3 XETRA) να παλεύουν για την πρώτη θέση.

Ούτε είναι πια η μεγαλύτερη σε αξία αυτοκινητοβιομηχανία, με την Tesla (TSLA NASDAQ) να κρατά με άνεση τα πρωτεία. Είναι όμως αποφασισμένη να μπει γερά στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Το 2023 θα είναι μία πολύ κρίσιμη χρονιά, καθώς θα αρχίσουν οι μαζικές πωλήσεις ορισμένων σημαντικών μοντέλων της. Τα σχέδιά της είναι πολύ φιλόδοξα και δηλώνει πως το 2025 θα μπορέσει να πουλήσει μέχρι και ένα εκατομμύριο ηλεκτρικά αυτοκίνητα με την φίρμα της.

Αν το καταφέρει θα έχει πετύχει ένα εντυπωσιακό άλμα αφού το 2022 δεν πούλησε στις ΗΠΑ πάνω από 100.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Για να εξασφαλίσει όμως την επιτυχία της πρέπει να μην αντιμετωπίσει προβλήματα στην προμήθεια σημαντικών πρώτων υλών και εξαρτημάτων που είναι απόλυτα απαραίτητα για την κατασκευή των μπαταριών και των αυτοκινήτων της.

Πριν μερικές μέρες είδαμε πως η εταιρεία αποφάσισε να κάνει σημαντικά βήματα για την εξασφάλιση του λιθίου και των άλλων μετάλλων που είναι απαραίτητα για την κατασκευή των μπαταριών των αυτοκινήτων (Οι βιομηχανίες αυτοκινήτου στο κυνήγι των μετάλλων | Liberal.gr).

Απ’ ότι φαίνεται όμως η GM δεν ανησυχεί μόνο για το λίθιο, το νικέλιο, το κοβάλτιο και τον χαλκό. Η πολύ δύσκολη περίοδος που πέρασαν (ή μάλλον ακόμα περνούν) οι αυτοκινητοβιομηχανίες από το τέλος του 2020 εξαιτίας της έλλειψης μικροεπεξεργαστών έκανε την διοίκηση της GM να κινηθεί δυνατά και προς αυτή την κατεύθυνση. Σε σχετικό του άρθρο το Barron’s υπενθυμίζει πως η έλλειψη μικροεπεξεργαστών είναι σε μεγάλο βαθμό υπεύθυνη για την σημαντική μείωση της παραγωγής αυτοκινήτων ανά τον κόσμο.

Ενώ το 2019 είχαν κατασκευαστεί περίπου 90 εκατομμύρια αυτοκίνητα (φορτηγά και αυτοκίνητα), πέρυσι η παραγωγή έπεσε στα 82 εκατομμύρια και φέτος αναμένεται να ανέβει στα 84 εκατομμύρια, δηλαδή αρκετά χαμηλότερα από το 2019. Το απόγευμα της Πέμπτης που μας πέρασε ανακοινώθηκε μία σημαντική και πρωτοπόρα συμφωνία μεταξύ της General Motors και της Global Foundries (GFS NASDAQ). Η Global Foundries είναι μία βιομηχανία κατασκευής μικροεπεξεργαστών για λογαριασμό πελατών της. Κάνει κάτι παρόμοιο με την ταϊβανέζικη  Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSM NYSE) αλλά έχει πολύ μικρότερο κύκλο εργασιών από αυτήν.

Επίσης, πέρα από microchips τελευταίας τεχνολογίας κατασκευάζει και άλλα όχι τόσο εξελιγμένα. Σε αυτή την κατηγορία κατατάσσονται και οι περισσότεροι μικροεπεξεργαστές που χρησιμοποιούνται στην αυτοκινητοβιομηχανία. Όπως διαβάσαμε στο κείμενο της επίσημης ανακοίνωσης της συμφωνίας, είναι η πρώτη τέτοιου τύπου που έχει γίνει παγκοσμίως.

Η Global Foundries θα δεσμεύσει ένα μέρος της παραγωγικής της δυναμικότητας στο εργοστάσιό της στην πολιτεία της Νέας Υόρκης και θα το διαθέσει αποκλειστικά στην General Motors. Η αυτοκινητοβιομηχανία με την σειρά της θα παραχωρεί μέρος αυτής της δυναμικότητας στις συνεργαζόμενες με αυτήν εταιρείες σχεδιασμού μικροεπεξεργαστών, ανάλογα με τις ανάγκες της.

Έτσι θα είναι σίγουρη πως θα έχει στα χέρια της όσους μικροεπεξεργαστές είναι απαραίτητοι για την παραγωγή των αυτοκινήτων της. Αυτό θα είναι πολύ σημαντικό για την εταιρεία, καθώς όπως είπε ο Doug Parks, διευθυντής παραγωγής της GM, τα επόμενα χρόνια θα διπλασιαστούν οι ανάγκες της εταιρείας για μικροεπεξεργαστές αφού τα οχήματα μετατρέπονται σταδιακά σε πλατφόρμες γεμάτες τεχνολογία.

Η κίνηση της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας συνδυάζεται και με την προσπάθειά της να απλοποιήσει την κατάσταση στον τομέα των μικροεπεξεργαστών. Σύμφωνα με το Bloomberg, οι μηχανικοί της εταιρείας προσπαθούν να μειώσουν, όσο περισσότερο γίνεται, τους τύπους μικροεπεξεργαστών που χρειάζονται για κάθε αυτοκίνητο. 

Από την μεριά της η Global Foundries ελπίζει πως η συμφωνία αυτή θα είναι η πρώτη από πολλές ακόμα, με  βιομηχανίες όπως η GM. Προσπαθεί δηλαδή να αποκτήσει μία πολύτιμη εξειδίκευση στον τομέα των microchips για την αυτοκινητοβιομηχανία ή άλλους τομείς της βιομηχανίας και να αποκτήσει πολλούς και πιστούς πελάτες χωρίς να ακολουθήσει τον ανταγωνισμό μεταξύ της Intel (INTC NASDAQ) και της TSM για το ποιος θα παράγει τους πιο τεχνολογικά εξελιγμένους επεξεργαστές. Η Global Foundries ελπίζει βέβαια πως θα ωφεληθεί και αυτή από το πρόγραμμα εκτεταμένων επιδοτήσεων και ενισχύσεων προς τις επιχειρήσεις που επεκτείνουν την παραγωγική τους δραστηριότητα στις ΗΠΑ. 

Είναι προφανές πως η Mary Barra, διευθύνουσα σύμβουλος της GM, δεν θέλει να αφήσει τίποτα στην τύχη στον τομέα των microchips ύστερα από την πολύ δύσκολη διετία 2021- 2022. Εφόσον η GM ετοιμάζεται για την μεγάλη της επίθεση και την σημαντική αύξηση της παραγωγής των ηλεκτρικών της οχημάτων, είναι απόλυτα λογικό να θέλει να «εξασφαλίσει τα νώτα της» με όσο αποτελεσματικότερο τρόπο γίνεται, είτε πρόκειται για πρώτες ύλες είτε για μικροεπεξεργαστές.

Συνάπτοντας συμφωνίες σαν αυτές που ανακοινώθηκαν πρόσφατα και με την προϋπόθεση πως η εφαρμογή τους θα έχει τα επιθυμητά αποτελέσματα, η GM περιορίζει τα ρίσκα της, χωρίς βέβαια να τα εξαφανίζει. Ποιο είναι το σημαντικότερο ρίσκο απ’ όλα; Η πιθανότητα να μην αρέσουν τα νέα της ηλεκτρικά μοντέλα στους υποψήφιους πελάτες ή να είναι λιγότερο ελκυστικά από αυτά των ανταγωνιστών της.

Αν τα καταφέρει σε αυτόν τον τομέα, τότε οι πιθανότητες να κάνει την μεγάλη της επιστροφή τα επόμενα χρόνια θα είναι πολύ σημαντικές και οι μέτοχοί της ίσως σταματήσουν να αναρωτιούνται γιατί η τιμή της μετοχής είναι μονίμως πιο χαμηλή από όσο πιστεύουν πως θα έπρεπε να είναι.