Εάν επιτύχει, θα είναι η μεγαλύτερη δημόσια εγγραφή (IPO) στη Γερμανία, αλλά και στην Ευρώπη εδώ και δεκαετίες. Έχουν περάσει 26 ολόκληρα χρόνια από την εισαγωγή της Deutsche Telekom στο χρηματιστήριο, που είχε προκαλέσει φρενίτιδα σε επίδοξους επενδυτές και τζίρο που ξεπερνούσε τα 9,65 εκ. ευρώ, σε σημερινές τιμές. Φιλοδοξία της Porsche είναι να προσελκύσει περισσότερα από δέκα δισεκατομμύρια ευρώ και όλα δείχνουν ότι θα τα καταφέρει. Ήδη το κεφάλαιο της ανώνυμης εταιρείας έχει χωριστεί κατά το ήμισυ σε κοινές μετοχές με δικαίωμα ψήφου και προνομιακές μετοχές χωρίς δικαίωμα ψήφου (οι οποίες όμως δικαιούνται υψηλότερο μέρισμα). Aναμένεται να εκδοθούν 911 εκατομμύρια μετοχές, αριθμός συμβολικός, που παραπέμπει στο πλέον εμβληματικό μοντέλο της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, την Porsche 911 Carrera.
Σύμφωνα με την Deutsche Welle η εισαγωγή στο χρηματιστήριο θα γίνει στις 29 Σεπτεμβρίου, όπως ανακοίνωσε εκπρόσωπος της εταιρείας στη Στουτγάρδη. Σύμφωνα με γερμανικά δημοσιεύματα στους επίδοξους επενδυτές περιλαμβάνονται το Εμιράτο του Κατάρ, που επιδιώκει να αποκτήσει μερίδιο 20% στην Porsche, τα κρατικά επενδυτικά ταμεία της Νορβηγίας και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, καθώς και η αμερικανική εταιρεία διαχείρισης κεφαλαίου T.Rowe Price.
Εάν η εισαγωγή στο χρηματιστήριο έχει την αναμενόμενη επιτυχία, τον Δεκέμβριο θα συγκληθεί έκακτη συνέλευση μετόχων για την πληρωμή μερίσματος που θα ισοδυναμεί με το 49% των ακαθάριστων εισπράξεων από την πώληση των μετοχών, ενώ οι εργαζόμενοι στην εταιρεία θα λάβουν μπόνους 2.000 έκαστος. «Κατά πάσα πιθανότητα η δημόσια εγγραφή της Porsche θα έχει επιτυχία», λέει ο Αρντ ¨Ελινγκχορστ, συνεργάτης της εταιρείας ανάλυσης δεδομένων Quantco με ειδίκευση στην αυτοκινητοβιομηχανία. «Πρόκειται για ένα ισχυρό brand name και οι επενδυτές ανυπομονούν».
Φιλόδοξα σχέδια για την ηλεκτροκίνηση
Μιλάμε για την ίδια Porsche, που επί δεκαετίες παρέμενε υπό οικογενειακή ιδιοκτησία και μάλλον απέφευγε τους «πειρασμούς» του χρηματιστηρίου, οι οποίοι άλλωστε έχουν και υποχρεώσεις, για παράδειγμα τη διαφάνεια στη λήψη αποφάσεων και την τακτική λογοδοσία προς τους μετόχους. Όμως τα πράγματα αλλάζουν. Οι οικογένειες Πόρσε και Πίεχ, που κυριαρχούσαν στην επιχείρηση, ήρθαν σε σύγκρουση και δεν κατάφεραν να ομονοήσουν στα μελλοντικά τους κοινά βήματα. Στη δεκαετία του '90 η υποχώρηση του δολαρίου προκάλεσε ζημίες εκατοντάδων εκατομμυρίων μάρκων στην εταιρεία. Από το 2012 η Porsche ανήκει κατά 100% στη Volkswagen, τη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου. Σήμερα χρειάζεται «φρέσκο χρήμα», για να χρηματοδοτήσει τη μετάβαση της εταιρείας στην ηλεκτροκίνηση και τις δικτυωμένες υπηρεσίες (δικυτωμένη πλοήγηση, φωνητική αναγνώριση, online ενημέρωση κυκλοφορίας κ.α.)
Εν μέσω ενεργειακής κρίσης, η γενικότερη συγκυρία δεν φαίνεται ευνοϊκή. Ωστόσο ο Γιούργκεν Μόλιναρ, αναλυτής της εταιρείας RoboMarkets, επισημαίνει στο πρακτορείο Reuters ότι «αν και οι συνθήκες δεν είναι ιδανικές, υπάρχουν σοβαρές πιθανότητες επιτυχίας του εγχειρήματος, καθώς το brand name είναι πολύ γνωστό, ενώ οι Γερμανοί επενδυτές έχουν πάντα μία ιδιαίτερη εκτίμηση για την αυτοκινητοβιομηχανία». Το Reuters υποστηρίζει ότι η χρηματιστηριακή αξία της Porsche υπολογίζεται από 60 έως 85 δις ευρώ. Δεν απέχει δηλαδή και πολύ από τη συνολική κεφαλαιοποίηση του ομίλου Volkswagen, που πλησιάζει τα 90 δις ευρώ.
Σύμφωνα πάντως με το πρώτο πρόγραμμα της γερμανικής τηλεόρασης (ARD) η δημόσια εγγραφή της Porsche εν έτει 2022 θα έχει και άλλο «παρασκήνιο». Και αυτό γιατί, μέσω του χρηματιστηρίου, οι οικογένειες Πόρσε και Πίεχ θα επιχειρήσουν να αποκτήσουν και πάλι δικαίωμα λόγου. Σε ένα πρώτο στάδιο θέλουν να εξασφαλίσει η κοινή οικογενειακή επιχείρηση Porsche SE ένα «μερίδιο 25% συν μία μετοχή», ώστε να συγκροτήσουν αναστέλλουσα μειοψηφία, ικανή να μπλοκάρει αποφάσεις του ομίλου Volkswagen.