Συνθήκες debate ακόμη και «σύγκρουσης» μεταξύ των επιχειρηματιών ξενοδόχων και των εταιρειών βραχυχρόνιας μίσθωσης κατοικιών έχει αρχίσει να δημιουργεί το πλαίσιο νέων κανόνων που θα ρυθμίζει τη λειτουργία του Airbnb που πρότεινε η Κομισιόν.
Παράλληλα, το νέο θεσμικό πλαίσιο «πετάει το μπαλάκι» στην Πολιτεία αλλά και στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που καλούνται, πλέον, κυρίως, μέσω ελέγχων, να εφαρμόσουν το νέο νομοθετικό πλαίσιο, με τρόπο ώστε αφενός να μην παρατηρούνται φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού σε βάρος των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων και αφετέρου να εκλείψουν φαινόμενα ασυνήθιστης ανόδου των ενοικίων σε περιοχές τόσο της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, όσο και της υπόλοιπης Ελλάδας, λόγω της μείωσης της προσφοράς κατοικιών.
Το θέμα αυτό, άλλωστε είχε θέσει, επανηλειμμένως στο παρελθόν και ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), ο οποίος μάλιστα επανήλθε πριν λίγες ημέρες με δικές του προτάσεις προς την Πολιτεία.
Όπως αναφέρει, για το θέμα, στο Liberal η αντιπρόεδρος του Ξενοδοχεακού Επιμελητηρίου Ελλάδος κυρία Χριστίνα Τετράδη, «…τα ξενοδοχεία απέδειξαν έμπρακτα στην κρίση τη θετική συνεισφορά τους στη χώρα, στην οικονομία και στην κοινωνία. Στήριξαν την απασχόληση και συνέβαλαν σημαντικά στην επιστροφή της ελληνικής οικονομίας στην κανονικότητα. Συνεπώς πρέπει να λειτουργούν σε περιβάλλον υγιούς ανταγωνισμού χωρίς στρεβλώσεις».
Όπως επισημαίνει η κυρία Τετράδη, «όλοι είμαστε υπέρ της ελεύθερης οικονομίας και όχι της ασύδοτης. Η αδράνεια, που καθυστέρησε την ανάπτυξη ενός αυστηρού νομικού πλαισίου έχει γιγαντώσει τα προβλήματα τα οποία δεν αφορούν μόνο τον αθέμιτο ανταγωνισμό αλλά έχουν αφήσει και αρνητικό κοινωνικό αποτύπωμα. Αποτέλεσμα αυτού είναι ένας δάσκαλος, ένας φοιτητής, ένας εργαζόμενος να είναι δύσκολο να βρεί να ενοικιαζόμενο σπίτι.»
«Θα πρέπει, λοιπόν», καταλήγει η κυρία Τετράδη, «να δημιουργηθεί ένα σαφές και ξεκάθαρο ρυθμιστικό πλαίσιο για το Airbnb, με στόχο να εκλείψουν και τα φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού αλλά και τα κοινωνικά φαινόμενα».
Μάλιστα, στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο θα διοργανώσει μια ενημερωτική ημερίδα για το θέμα αυτό.
Οι θέσεις των εταιρειών βραχυχρόνιων μισθώσεων
Όπως αναφέρει προς το Liberal ο κ. Κώστας Κιάμος, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Upstreet, η οποία δραστηριοποιείται στον τομέα της βραχυχρόνιας μίσθωσης, το ευρωπαϊκό νομικό πλαίσιο που πρότεινε η Κομισιόν κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση.
Ο ίδιος, με την ιδιότητα και του γραμματέα του Συνδέσμου Εταιρειών Βραχυχρόνιων Μισθώσεων Ακινήτων (STAMA) αναφέρει ότι οι νέοι κανόνες της Κομισιόν είναι σωστοί, εύλογοι και αναμενόμενοι και, μάλιστα, δημιουργούν ένα πλαίσιο, το οποίο θα καταγράψει όλες τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα της βραχυχρόνιας μίσθωσης.
Ακόμη, συμβάλλει και στην επίσημη καταγραφή των εσόδων. Είναι δηλαδή ένα πλαίσιο το οποίο «μας επιτρέπει να ξέρουμε ποιοι είμαστε, να μετρηθούμε» επισημαίνει χαρακτηριστικά ο κ. Κιάμος. Βεβαίως η τήρηση του νομοθετικού πλαισίου είναι ευθύνη της πολιτείας και δεν πρέπει να υπάρξουν «παραθυράκια».
Σε ό,τι αφορά το αίτημα του ΣΕΤΕ για χαρακτηρισμό ως τουριστικού καταλύματος ενός συγκροτήματος κατοικιών που εκμισθώνονται με βραχεία μίσθωση ή μιας πολυκατοικίας, ο κ. Κιάμος απαντά ότι το νομικό πλαίσιο είναι σαφές. Δεν υπάρχει θέμα αθέμιτου ανταγωνισμού καθώς στη βραχυχρόνια μίσθωση δεν παρέχονται ξενοδοχειακές υπηρεσίες.
Βεβαίως υπάρχουν και οι εξαιρέσεις, όπου μονάδες που παρέχουν ξενοδοχειακές υπηρεσίες χαρακτηρίζονται ως βραχυχρόνια μίσθωση. «Αυτό μπορεί να ενοχλεί τους επιχειρηματίες ξενοδόχους, αλλά ενοχλεί και εμάς,» αναφέρει ο κ. Κιάμος.
Μάλιστα, όπως προσθέτει, δεν θα έπρεπε το θέμα των βραχυχρόνιων μισθώσεων να αντιμετωπίζεται ως αιτία διαμάχης, αλλά θα μπορούσε να γίνει για το θέμα αυτό ένας διάλογος μεταξύ επιχειρήσεων Airbnb , ξενοδόχων και πολιτείας, ώστε να απλοποιηθεί η σύνθετη εικόνα που έχει πάρει το θέμα».
Τα αιτήματα του ΣΕΤΕ
Από την πλευρά του ο ΣΕΤΕ, ζητά ακόμη να ισχύσει η απαλλαγή από την υποχρέωση καταβολής ΦΠΑ του εισπραττόμενου μισθώματος μόνο στην περίπτωση που ο δικαιούχος του εισοδήματος είναι φυσικό πρόσωπο και έχει καταχωρίσει στην πλατφόρμα της ΑΑΔΕ μέχρι δύο ακίνητα στον ΑΦΜ του (εκ των οποίων το ένα από τα δύο ακίνητα θα πρέπει να έχει δηλωθεί ως ακίνητο στο οποίο ιδιοκατοικεί). Σε άλλη περίπτωση ή στην περίπτωση που ο δικαιούχος είναι νομικό πρόσωπο, τότε στο εισπραττόμενο μίσθωμα θα πρέπει να επιβάλλεται ΦΠΑ.
Ακόμη, ο ΣΕΤΕ έχει θέσει το θέμα της υποχρεωτικής παρακράτησης από κάθε ψηφιακή πλατφόρμα φόρου 5% επί του συνολικού αντιτίμου της βραχυχρόνιας μίσθωσης που θα αποδίδεται στο Δημόσιο
Παράλληλα, σε ό,τι αφορά το θέμα της εμπλοκής των Δήμων, ζητά την παροχή του δικαιώματος στους ΟΤΑ Α’ βαθμού να ορίσουν τον μέγιστο αριθμό ακινήτων που μπορούν να εγγράφονται στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Μίσθωσης για την περιοχή εντός των ορίων τους
Επίσης ζητά την επιβολή φόρου υπέρ των ΟΤΑ Α’ βαθμού, ο οποίος θα ισούται με ποσοστό 0,5% επί του αντιτίμου της μίσθωσης και θα αξιοποιείται από τους ΟΤΑ στην κάλυψη των αυξημένων δαπανών καθαριότητας, φωτισμού κλπ, που προκαλείται από τη λειτουργία των βραχυχρόνιων μισθώσεων για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις που συνάπτονται μέσω ψηφιακών πλατφορμών.
Σημειώνεται ότι με την λογική του ΣΕΤΕ συμφωνούν και οι δήμοι, οι οποίοι πιέζουν προς την κατεύθυνση ενός πιό αυστηρού πλαισίου, με στόχο να συγκρατηθούν οι τιμές των ενοικίων τόσο στην Αττική, τη Θεσσαλονίκη όσο και στην περιφέρεια που καταγράφουν αυξήσεις της τάξεως του 8 ως 15%.