Με υψηλές διελεύσεις και προγραμματισμένες επεκτάσεις το mega project του ΤΑΙΠΕΔ, δηλαδή ο διαγωνισμός για τη νέα 25ετή σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, τροχιοδρομείται για τον Απρίλιο του 2023.
Η χρυσοτόκος όρνιθα του ΤΑΙΠΕΔ που συγκεντρώνει το ενδιαφέρον εγχώριων και διεθνών ομίλων, με 8 κοινοπραξίες και 15 συνολικά πανίσχυρα σχήματα, μεταξύ των οποίων διεθνείς όμιλοι παραχωρήσεων, ξένα funds και κορυφαίες εγχώριες εταιρείες (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, όμιλος Κοπελούζου, και την Intrakat σε επαφές για να μπει σε δεύτερη φάση σε κάποιο σχήμα να έχουν ήδη δώσει το παρών στην αρχική φάση του διαγωνισμού, συνεχίζει ανοδική πορεία μεγιστοποιώντας την αξία της.
Η Αττική Οδός, έχει ήδη από το εξάμηνο δείξει τη δυναμική της και στο 8μηνο να φθάνει μια ανάσα από τα επίπεδα του 2019, με την περίοδο Ιουλίου - Αυγούστου η διαφορά να διαμορφώνεται μόλις στο 0,4%,
Ο κορυφαίος αυτοκινητόδρομος της χώρας κατέγραψε στο 8μηνο ημερήσιες διελεύσεις, σύμφωνα με πληροφορίες, στις 230.000 περίπου με τη διαφορά του εν λόγω διαστήματος ανάμεσα στο 2022 και το 2019 να είναι ελάχιστη στο -1,2%.
Αν εξαιρεθεί η περίοδος Ιανουαρίου, όπου για ένα διάστημα λόγω της κακοκαιρίας είχε ανασταλεί η είσπραξη διοδίων ως απότοκος της κακοκαιρίας, η μέση ημερήσια κυκλοφορία κατά τους υπόλοιπους μήνες κινείται μια ανάσα από τα επίπεδα του 2019.
Αν και στο σύνολο του 8μήνου υπάρχει η μικρή υστέρηση του 1,2% κατά τη διάρκεια αυτού υπήρξαν μήνες όπου οι ροές του 2022 «πέρασαν πάνω» από τις αντίστοιχες του 2019 και σε αυτούς περιλαμβάνονται ο Φεβρουάριος, Απρίλιος, Μάιος, Ιούνιος, Αύγουστος με ποσοστά της τάξεως του 2% με 4%.
Όσον αφορά τη μέση ημερήσια διέλευση, αυτή κινείται μεταξύ των 200 με 265 χιλ. στο πρώτο 8μηνό, με τις περισσότερες ροές ανά ημέρα να παρατηρούνται Μάιο με Ιούλιο με 255 χιλ. έως 265 χιλ. διελεύσεις και τις λιγότερες τον Ιανουάριο (σχεδόν 180 χιλ. διελεύσεις την ημέρα και τον Αύγουστο (κάτω από 200 χιλ. διελεύσεις).
Υπενθυμίζεται ότι στο 6μηνο του 2022, τα οικονομικά μεγέθη της Αττικής Οδού επέστρεψαν στα επίπεδα του 2019 καθώς ο κύκλος εργασιών ανήλθε, σε 94,2 εκατ. ευρώ όταν την αντίστοιχη περίοδο του 2019 έφτανε στα 94,58 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι την 2ετία 2020-2021 ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 71,8 εκατ. 75,6 εκατ. ευρώ αντίστοιχα
Όσον αφορά τη νέα σύμβαση παραχώρησης πληροφορίες αναφέρουν ότι μέσα στον Οκτώβριο αναμένεται η ολοκλήρωση και παράδοση των συμβάσεων στα 8 υποψήφια επενδυτικά σχήματα ώστε να προχωρήσουν οι διαδικασίες με ορίζοντα τον Απρίλιο 2023 οπότε τίθεται χρονικά η υποβολή προσφορών.
Όσον αφορά στην τιμολογιακή πολιτική η οποία βαραίνει αρκετά στην προοπτική του αυτοκινητοδρόμου ο Διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Δημήτρης Πολίτης είχε αναφέρει πρόσφατα πως «οι τιμές δεν θα είναι ούτε φθηνές, ούτε ακριβές», αφήνοντας να εννοηθεί ότι δεν θα γίνει χρήση χιλιομετρικής χρέωσης ενώ θα εφαρμοσθούν διαφορετικές χρεώσεις μέσα στην ημέρα.
Είναι σαφές πως το ύψος των διοδίων αποτελεί κρίσιμη παράμετρο καθώς απαιτείται ξεκάθαρη εικόνα προς τους υποψήφιους ώστε να έχουν τη δυνατότητα να κάνουν ακριβείς υπολογισμούς για τα έσοδα ώστε να καταλήξουν στην τελική τους οικονομική προσφορά.
Παράλληλα καθοριστικός παράγοντας για την αποτίμηση του asset είναι και τα νέα οδικά έργα στην Αττική που αφορούν στις επεκτάσεις της Λ. Κύμης, προς Ελληνικό, καθώς και ο άξονας Λαύριο - Ραφήνα. Συγκεκριμένα ήδη έχει δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο η επέκταση της Λ. Κύμης με ανάδοχο την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - ΕΛΛΑΚΤΩΡ - Intrakat.
Σημαντικό ενδιαφέρον έχει η υπόγεια Σήραγγας Ηλιουπόλεως, η οποία αποτελεί μία από τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού για την οποία γίνονται ζυμώσεις.
Πρόκειται πρακτικά για τη συνέχεια της Δυτική Περιφερειακής Υμηττού εντός των Δήμων Ηλιούπολης και Αργυρούπολης και του τελευταίου τμήματος της Λ. Βουλιαγμένης. Το έργο συναντάται με το project στο Ελληνικό και ως εκ τούτου η Lamda Development έχει αναλάβει το κόστος για την εκπόνηση των μελετών με στόχο την επιτάχυνση της δημοπράτησης του πακέτου των δύο έργων.
Εκτιμάται ότι, υπό καλές συνθήκες και προϋποθέσεις, η μελέτη για τη σήραγγα Ηλιουπόλεως, που θα συνδέει τον Καρέα με τη Λ. Βουλιαγμένης θα παραδοθεί το 2023 με στόχο το έργο να δημοπρατηθεί τον επόμενο χρόνο και να ολοκληρωθεί γύρω στο 2027.
Επιμέρους επεκτάσεις είναι αυτή του οδικού άξονα προς Ραφήνα που αφορά στη σύνδεση Παλλήνης-Αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος ή και προς Λαύριο, ενώ, στο φως επανήλθε και η σήραγγα Αργυρουπόλεως που μέσω τούνελ στο βουνό Υμηττός θα συνδέει την περιοχή με τον εν αναμονή κόμβο στο Κορωπί και κατ’ επέκταση με τις γύρω περιοχές και το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», project για το οποίο δεν υπάρχουν σαφείς αποφάσεις.