Λίγοι, μόνο, μήνες έχουν απομείνει για την εισαγωγή στο Χρηματιστήριο Αθηνών των μετοχών μιας επιχείρησης που έχει να επιδείξει σημαντικά αποτελέσματα, τόσο στον τομέα των δραστηριοτήτων της όσο και στις οικονομικές της επιδόσεις.
Πρόκειται για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, για τον οποίο το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο κατέχει το 30% των μετοχών του βρίσκεται στο στάδιο προσδιορισμού των τραπεζών - αναδόχων της έκδοσης.
Η πρόθεση της κυβέρνησης να εισάγει στο Χρηματιστήριο το ποσοστό 30% του μετοχικού κεφαλαίου του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», που ελέγχει το ΤΑΙΠΕΔ, έγινε, αρχικά, γνωστή πριν ενάμιση, περίπου, μήνα.
Η πρόθεση αυτή εντάσσεται στο ευρύτερο σχέδιο των αποκρατικοποιήσεων που έχει συντάξει η κυβέρνηση, το οποίο τα προηγούμενα χρόνια, το οποίο «πάγωσε» λόγω της πανδημίας του κορονοϊού.
Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, είχε γίνει ένας διαγωνισμός το 2019 και είχαν προκριθεί εννέα funds στην επόμενη φάση. Όμως, η κυβέρνηση, τελικά, αποφάσισε να μην προχωρήσει ο διαγωνισμός και να διαθέσει τις μετοχές που κατέχει στο αεροδρόμιο το ΤΑΙΠΕΔ στο Ελληνικό Χρηματιστήριο για δύο λόγους. Ο ένας είναι ότι θα μπορέσουν οι ενδιαφερόμενοι ιδιώτες και θεσμικοί επενδυτές να αποκτήσουν μερίδιο στην πολύ καλή πορεία των οικονομικών μεγεθών του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών και ο άλλος είναι ότι μια εισαγωγή τέτοιου μεγέθους θα είναι ένα μέτρο τόνωσης του Ελληνικού Χρηματιστηρίου.
Εκτός από την διαδικασία προσδιορισμού των τραπεζών - αναδόχων προχωρούν και οι διαδικασίες που περιλαμβάνουν την απαραίτητη διαβούλευση και συμφωνία επί των όρων της εισαγωγής της εταιρείας με τους υπόλοιπους μετόχους.
Σημειώνεται ότι εκτός από το ΤΑΙΠΕΔ που κατέχει το 30% των μετοχών του Διεθνούς Αερολιμλένα Αθηνών, το υπερταμείο ελέγχει ένα ποσοστό 25%. Ακόμη οι Avi Alliance GmbH ελέγχει το 26,7% και Avi Alliance Capital GmbH το 13,3%. Και οι δύο παραπάνω εταιρείες ανήκουν στα συμφέροντα του Καναδικού Ασφαλιστικού fund PSP Investments. Στο μετοχικό κεφάλαιο του ΔΑΑ συμμετέχει και η οικογένεια Δ. Κοπελούζου με 5%.
Όπως έγινε γνωστό, η διαπραγμάτευση αφορά τον βασικό μέτοχο, δηλαδή την PSP Investments, η οποία με βάση τις ισχύουσες συμφωνίες ελέγχει και το μάνατζμεντ.
Το βασικό σενάριο εισαγωγής του ΔΑΑ στο Χρηματιστήριο περιλαμβάνει τη διάθεση του 30% μέσω αρχικής δημόσιας εγγραφής. Η συγκεκριμένη διαδικασία προσδιορίζεται για τις αρχές του 2023.
Με το συγκεκριμένο μοντέλο ιδιωτικοποίησης από τη μόια πλευρά θα ενισχυθεί η ελληνική κεφαλαιαγορά, αφετέρου θα προσλάβει μετρήσιμη αξία η υπόλοιπη συμμετοχή του Δημοσίου (25%) που βρίσκεται στο χαρτοφυλάκιο του υπερταμείου.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις των ανσλυτών, η αξία της επιχείρησης προσδιορίζεται στα επίπεδα των 4 δισ.ευρώ. Συνεπώς, το άμεσο έσοδο για το Δημόσιο θα είναι υψηλότερο του 1 δισ.ευρώ ενώ το έμμεσο, δηλαδή η αξία των συμμετοχών του, θα προσαυξηθεί ακόμη περισσότερο.
Σημειώνεται ότι το 2019, τελευταίο έτος πριν από την πανδημία ~COVID, σε ό,τι αφορά τα οικονομικά μεγέθη, τα λειτουργικά έσοδα του ΔΑΑ ανήλθαν στα 506,7 εκατ.ευρώ, τα κέρδη EBITDA στα 336,6 εκατ.ευρώ και τα προ φόρων κέρδη στα 224,9 εκατ.ευρώ. Τα προς διανομή στους μετόχους κέρδη στα τέλη του 2019 ανήλθαν στα 479,5 εκατ.ευρώ.
Σε ό,τι αφορά την κίνηση των επιβατών για το 2022, με βάση τα στοιχεία του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, στο εννεάμηνο Ιανουάριος - Σεπτέμβριος 2022 διακινήθηκαν 17.251.485 επιβάτες, έναντι 8.402.562 επιβατών το αντίστοιχο διάστημα του 2021, καταγράφοντας αύξηση 105,3%. Σημειώνεται ότι ο αριθμός αυτός υπολείπεται μόλις κατά 13,6% του ρεκόρ του 2019.
Στο ίδιο εννεάμηνο του 2022 πραγματοποιήθηκαν 164.828 πτήσεις, κατά 43,6% αυξημένες έναντι του 2021. Ο αριθμός αυτός υπολείπεται μόλις κατά 6,9% αυτόν του 2019.