Η συμβολή της λειτουργίας του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», σε σχέση με άλλα μεγάλα διεθνή αεροδρόμια της Ευρώπης, κατά τη φετινή τουριστική περίοδο η οποία, απ' ότι δείχνουν τα στοιχεία αναμένεται να φθάσει και να ξεπεράσει το ρεκόρ του 2019 είναι αναμφίβολα από τις σημαντικότερες.
Ήδη έως και τον Αύγουστο από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών έχουν διακινηθεί 14,667,589 επιβάτες, ενώ ο Ιούλιος με 2.836.579 επιβάτες υπολείπεται μόλις κατά 4,9% από τον αριθμό επιβατών που είχαν καταμετρηθεί τον Ιούλιο του 2019.
Από την άλλη πλευρά, αύξηση που υπερβαίνει το 62% σημειώθηκε και στις ιδιωτικές πτήσεις, αλλά και στις εμπορευματικές (cargo).
Η αύξηση των αφίξεων ιδιωτικών αεροσκαφών και ελικοπτέρων, παρά το συγκριτικά μεγαλύτερο κόστος τους, οφείλεται σε τέσσερις βασικούς παράγοντες. Ο ένας είναι οι λόγοι υγειονομικής ασφαλείας, ο δεύτερος αφορά τις πτήσεις επαγγελματικού χαρακτήρα, ο τρίτος τη συγκέντρωση πλούτου και ο τέταρτος και ο σημαντικότερος, το χάος που επικρατούσε σε πολλά μεγάλα διεθνή αεροδρόμια της Ευρώπης μέσα στη θερινή περίοδο και οδήγησε πολλές αεροπορικές εταιρείες σε ακυρώσεις πτήσεων, μειώσεις δρομολογίων αλλά και «πλαφόν» στον αριθμό των επιβατών, όπως, για παράδειγμα στο Χίθροου του Λονδίνου.
Σύμφωνα με τα, μέχρι στιγμής, διαθέσιμα στοιχεία για το οκτάμηνο Ιανουάριος - Αύγουστος 2022 ο αριθμός των ιδιωτικών πτήσεων ανέρχεται σε 13.696, έναντι 9.247 το αντίστοιχο διάστημα του 2019, καταγράφοντας μία αύξηση 48,11%. Αν εξαιρεθούν οι πτήσεις με ελικόπτερα, τότε ο αριθμός των πτήσεων ανέρχεται σε 10.271 έναντι 6.303, παρουσιάζοντας αύξηση 62,95% έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2019.
Νέες επενδύσεις
Εκτός από τον τουρισμό και την αναψυχή, οι ιδιωτικές πτήσεις οφείλονται και στην έντονη κινητικότητα στην αγορά ακινήτων, η οποία έχει δημιουργηθεί στην «Αθηναϊκή Ριβιέρα» από την προοπτική του έργου του Ελληνικού, αλλά και σε νησιά που παρουσιάζουν έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον, κυρίως λόγω του τουρισμού.
Η ανάπτυξη της γενικής αεροπορίας, δηλαδή των ιδιωτικών πτήσεων και των εμπορευματικών, οδήγησε τη διοίκηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών σε πρόσκληση επενδυτικού ενδιαφέροντος για τη δημιουργία δυο νέων υποστέγων για εγκαταστάσεις γενικής αεροπορίας και υπηρεσιών τεχνικής υποστήριξης 7.000 τ.μ. το καθένα, καθώς και για τη δημιουργία εμπορευματικού σταθμού (Cargo Terminal) 12.000 -15.000 τ.μ.
Όπως είχε επισημανθεί προ τετραμήνου, το αεροδρόμιο της Αθήνας έχει γίνει δέκτης κάποιων αρχικών αιτημάτων για τη διεύρυνση των δραστηριοτήτων αυτών, καθώς οι ιδιωτικές πτήσεις, αλλά και οι εμπορευματικές γνωρίζουν άνοδο.
Από την πλευρά του, είχε γίνει γνωστό ότι ο ΔΑΑ ήταν πρόθυμος να παράσχει την απαραίτητη υποδομή, ώστε να συνδεθεί το συγκεκριμένο οικόπεδο με το υπάρχον δίκτυο του αεροδρομίου.
Οι πολύ καλές επιδόσεις του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, φέτος οδήγησαν την κυβέρνηση να μελετά το ενδεχόμενο της εισαγωγής στο Χρηματιστήριο Αθηνών το ποσοστό 30% του μετοχικού κεφαλαίου που ελέγχει το ΤΑΙΠΕΔ. Αυτό είχε εκφράσει με πρόσφατη δήλωση του ο διευθυντής του οικονομικού γραφείου του πρωθυπουργού κ. Αλέξης Πατέλης.
Ο ίδιος διευκρίνισε ότι η πρόθεση αυτή της κυβέρνησης εντάσσεται στο ευρύτερο σχέδιο των αποκρατικοποιήσεων που έχει συντάξει η κυβέρνηση, το οποίο τα προηγούμενα χρόνια «πάγωσε» λόγω της πανδημίας του κορονοϊού.
Όπως τόνισε ο κ. Πατέλης, αναφερόμενος, συγκεκριμένα στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, «είχε γίνει ένας διαγωνισμός το 2019 και είχαν προκριθεί εννέα funds στην επόμενη φάση. Η κυβέρνηση προσανατολίζεται να αλλάξει αυτόν τον διαγωνισμό και να διαθέσει τις μετοχές που κατέχει στο αεροδρόμιο το ΤΑΙΠΕΔ στο Ελληνικό Χρηματιστήριο. Γιατί αυτό είναι σε κάποια μορφή και λαϊκός καπιταλισμός καθώς κάθε Έλληνας πολίτης που επιθυμεί, θα μπορέσει να αποκτήσει μερίδιο στη θαυμάσια πορεία του αεροδρομίου, ενώ ταυτόχρονα είναι ένα μέτρο τόνωσης του Ελληνικού Χρηματιστηρίου».
Διαδοχικά ρεκόρ
Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, σε ευρωπαϊκό επίπεδο έχει καταγράψει δύο διαδοχικά ρεκόρ, τον Ιούνιο και τον Ιούλιο του 2022, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, με την Ελλάδα να είναι η μοναδική χώρα που καταγράφει αύξηση στο σύνολο των πτήσεων, η οποία φθάνει το 7% σε σχέση με το 2019.
Αντίθετα, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία της Eurostat για τον Ιούλιο του 2022 οι πτήσεις σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης παρουσιάζουν μια σημαντική πτώση, της τάξεως του 15%, σε σχέση με τον Ιούλιο του 2019, με τη μεγαλύτερη πτώση παρουσιάζεται στη Σλοβενία.
Τα παραπάνω στοιχεία της Eurostat επιβεβαιώνουν ότι η κατάσταση στα μεγάλα διεθνή αεροδρόμια παραμένει χαοτική εδώ και ένα τρίμηνο, καθώς τόσο οι διοικήσεις των αεροδρομίων όσο και των αεροπορικών εταιρειών δεν προγραμμάτισαν την επαναφορά της κατάστασης στα επίπεδα προ COVID 19, παρά το γεγονός ότι τα μηνύματα που λάμβαναν τόσο από τους tour operators, όσο και από τις ίδιες τις εταιρείας, μιλούσαν για μια έκρηξη τουρισμού και μετακινήσεων μετά από δυο χρόνια εγκλεισμού.
Οι εξελίξεις αυτές , άλλωστε, τεκμηριώνουν σε μεγάλο βαθμό και την τάση αύξησης των ιδιωτικών πτήσεων, τη στιγμή, μάλιστα, που εκτός από τα διαχειριστικά προβλήματα τα μεγάλα διεθνή ευρωπαϊκά αεροδρόμια και οι αεροπορικές εταιρείες αντιμετωπίζουν και τα προβλήματα των απεργιών, με αιτήματα την αύξηση του προσωπικού που δεν επαρκεί αλλά και τη βελτίωση των αποδοχών τους.