Η αναταραχή στην αγορά φυσικού αερίου μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία καθώς και το τέλος στην αξιόπιστη παροχή ρωσικού αερίου στην Ευρώπη, έχει στρέψει πολλές ευρωπαϊκές χώρες στο να βρουν εναλλακτικές πηγές ενέργειας για να βγάλουν τον χειμώνα.
Αν και η ΕΕ έχει συμφωνήσει σε ένα σχέδιο μείωσης της κατανάλωσης φυσικού αερίου αυτό το χειμώνα κατά 15% σε σύγκριση με τον μέσο όρο της τελευταίας πενταετίας, το φυσικό αέριο δεν πρόκειται να εγκαταλειφθεί σύντομα ως πηγή ενέργειας.
Μία από τις απαντήσεις της Ευρώπης στην τρέχουσα ενεργειακή κρίση είναι η αύξηση των εισαγωγών υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Παρακάμπτοντας τη χρήση αγωγών από τα ανατολικά, οι τερματικοί σταθμοί LNG ανοίγουν μια ευρύτερη ποικιλία πιθανών προμηθευτών. Ένας από τους κύριους «ευεργέτες» αυτής της αλλαγής μέχρι στιγμής είναι οι Ηνωμένες Πολιτείες.
Το πρώτο εξάμηνο του 2022, οι ΗΠΑ έγιναν ο μεγαλύτερος προμηθευτής LNG στον κόσμο, με το 71% των εξαγωγών τους να προορίζονται για την ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο, αναφέρει το statista.com.
Η Γερμανία, για παράδειγμα, η οποία έχει σημαντική εξάρτηση από τις παραδόσεις φυσικού αερίου από τη Ρωσία, ανακοίνωσε την κατασκευή τεσσάρων τερματικών σταθμών LNG από την αρχή του πολέμου.
Όπως δείχνει όμως το infographic -που χρησιμοποιεί τα δεδομένα της Gas Infrastructure Europe- , αυτοί θα είναι οι πρώτοι τερματικοί σταθμοί στη χώρα. Αντίστοιχα η Ιρλανδία σχεδιάζει την κατασκευή 2 τερματικών σταθμών LNG όπως και η Εσθονία, ενώ η Ελλάδα έχει σε λειτουργία έναν τερματικό σταθμό (Ρεβυθούσα) και σχεδιάζει την κατασκευή ακόμη τεσσάρων, με τον έναν από αυτούς να είναι ήδη υπο κατασκευή.
Στο ερώτημα από πού θα έρθει το αέριο, η απάντηση είναι ότι σε μεγάλο βαθμό θα έρθει από το Κατάρ. Η κρατική Qatar Energy ανακοίνωσε στα τέλη Νοεμβρίου ότι είχε συνάψει συμφωνία με γερμανικές εταιρείες. Πρόκειται για μια 15ετή συμφωνία για την αγορά 2 εκατομμυρίων τόνων υγρού αερίου. Οι παραδόσεις θα ξεκινήσουν από το 2026, με το φυσικό αέριο να πωλείται από το Κατάρ στην αμερικανική εταιρεία ConocoPhillips, πριν παραδοθεί σε έναν από τους τερματικούς σταθμούς που θα έχουν κατασκευαστεί μέχρι τότε στη Γερμανία.
Αν και αυτό μπορεί να χρησιμεύσει ως μεσοπρόθεσμη λύση, η χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου είναι αμφιλεγόμενη, σχολιάζει το δημοσίευμα. Η Γερμανική Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Περιβάλλοντος ισχυρίζεται ότι η αυξημένη χρήση LNG, ειδικά σε σύγκριση με το φυσικό αέριο που μεταφέρεται μέσω αγωγών, δεν μπορεί να δικαιολογηθεί από την άποψη της κλιματικής πολιτικής και της ενεργειακής απόδοσης.
Ωστόσο, ο οργανισμός αναφέρει ότι η επέκταση της υποδομής LNG κατά τη διάρκεια της μετάβασης σε καθαρότερη ενέργεια θα μπορούσε να συμβάλει στη βελτίωση της ασφάλειας του εφοδιασμού καθώς και σε μεγαλύτερο ανταγωνισμό.