Οι χώρες της ΕΕ και το Κοινοβούλιο της ΕΕ πρέπει τώρα να εγκρίνουν η καθεμία τη συμφωνία, προτού γίνει νόμος.
Ε.Ε.: Σύμφωνη με την αγορά πράσινων καυσίμων για τις αερομεταφορές

Ε.Ε.: Σύμφωνη με την αγορά πράσινων καυσίμων για τις αερομεταφορές

Οι χώρες της ΕΕ και το Κοινοβούλιο της ΕΕ πρέπει τώρα να εγκρίνουν η καθεμία τη συμφωνία, προτού γίνει νόμος.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση δηλώνει σύμφωνη με τον καθορισμό δεσμευτικών στόχων για τις αεροπορικές εταιρείες στην Ευρώπη ώστε να αυξήσουν τη χρήση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων.

Πρόκειται για μια προσπάθεια να ξεκινήσει η αγορά πράσινων καυσίμων και να μειωθεί το αποτύπωμα άνθρακα του τομέα των αερομεταφορών.

Οι διαπραγματευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και των κρατών μελών της ΕΕ κατέληξαν στη συμφωνία λίγο πριν από τα μεσάνυχτα της Τρίτης, ύστερα από πολύωρες συζητήσεις.

Η πρόταση αποσκοπεί στην αύξηση τόσο της ζήτησης όσο και της προσφοράς βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF), τα οποία έχουν καθαρές μηδενικές εκπομπές CO2 ή χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Προς το παρόν, τα καύσιμα αυτά παράγονται σε ελάχιστες ποσότητες και εξακολουθούν να είναι πολύ πιο ακριβά από τη συμβατική ορυκτή κηροζίνη που εκπέμπει CO2.

Η πρόταση θέτει δεσμευτικούς στόχους για τους προμηθευτές αεροπορικών καυσίμων ώστε να διασφαλίσουν ότι όλα τα καύσιμα που διατίθενται στους φορείς εκμετάλλευσης αεροσκαφών στα αεροδρόμια της ΕΕ θα περιέχουν ένα ελάχιστο ποσοστό SAF από το 2025, με τον στόχο να αυξάνεται έως το 2050.

Τουλάχιστον το 2% των αεροπορικών καυσίμων πρέπει να είναι SAF το 2025, να αυξηθεί σε 6% το 2030, 20% το 2035 και να αυξηθεί πολύ πέντε χρόνια για να φτάσει το 70% το 2050.

Από το 2030 θα ισχύουν επίσης δεσμευτικοί στόχοι για τη χρήση ενός ελάχιστου μεριδίου συνθετικών καυσίμων - 1,2% για το 2030, με αύξηση στο 35% το 2050. Τα συνθετικά καύσιμα παρασκευάζονται με τη χρήση συλληφθέντων εκπομπών CO2. Οι υποστηρικτές λένε ότι αυτό εξισορροπεί το CO2 που απελευθερώνεται όταν το καύσιμο καίγεται σε έναν κινητήρα.

Η αεροπορία θεωρείται ένας από τους πιο δύσκολους τομείς για την απαλλαγή από τον άνθρακα, καθώς τα αεροσκάφη μηδενικών εκπομπών δεν αναμένονται μέσα στην επόμενη δεκαετία. Στο εγγύς μέλλον, τα βιώσιμα καύσιμα είναι μία από τις λίγες επιλογές για τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα των αεροπορικών ταξιδιών.

Οι αεροπορικές εταιρείες πρόκειται να λάβουν χρηματοδότηση ύψους περίπου 2 δισεκατομμυρίων ευρώ από την αγορά άνθρακα της ΕΕ ώστε να τις βοηθήσουν να στραφούν σε SAF.

Οι χώρες της ΕΕ και το Κοινοβούλιο της ΕΕ πρέπει τώρα να εγκρίνουν η καθεμία τη συμφωνία, προτού γίνει νόμος. Η διαδικασία αυτή είναι συνήθως μια τυπική διαδικασία που εγκρίνει προσυμφωνημένες αποφάσεις χωρίς αλλαγές.