Πετρέλαιο: Στο «ζύγι» η προσφορά και η ζήτηση

Πετρέλαιο: Στο «ζύγι» η προσφορά και η ζήτηση

Ανοδικά κινείται η τιμή του πετρελαίου στις διεθνείς αγορές τις τρεις τελευταίες ημέρες μετά το χαμηλό της προηγούμενης εβδομάδας για το Brent στα 71,42 δολάρια/βαρέλι. 

Όπως φαίνεται στο παρακάτω διάγραμμα το πετρέλαιο στάθηκε λίγο πιο πάνω αυτή τη φορά από τα 70,12 δολάρια/βαρέλι που είχε καταγράψει στα τέλη Μαρτίου, κινητοποιώντας τα αντανακλαστικά του ΟPEC+  που έσπευσε να ανακοινώσει την εν δυνάμει μείωση της προσφοράς από τον Μάιο, συνολικού ύψους περίπου 1,6 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα.

C:\Users\mary\AppData\Local\FX2000\Ekranlar\Gecici.bmp

Η απεργία των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα στη Νορβηγία που  έληξε μετά από τέσσερις ημέρες αφότου συνδικάτα και εργοδότες συμφώνησαν σε μέση αύξηση των μισθών κατά 5,2%, ήταν ένας από τους συντελεστές που αποκλιμάκωσαν  τις ανησυχίες για νέους αστάθμητους παράγοντες από την πλευρά της προσφοράς.

Το μεγαλύτερο όμως βαρίδι για την τιμή του μαύρου χρυσού τις τρεις τελευταίες εβδομάδες ήταν οι φόβοι ότι μια επικείμενη ύφεση στην οικονομία θα περιορίσει αισθητά τη ζήτηση. 

Τα θετικά μακροοικονομικά στοιχεία για την αγορά εργασίας των ΗΠΑ, τον μεγαλύτερο καταναλωτή πετρελαίου παγκοσμίως,  θα καταφέρουν να ψαλιδίσουν τους φόβους περί πιθανής ύφεσης και να οδηγήσουν το πετρέλαιο στην πρώτη σημαντική αντίσταση της ζώνης των 80-82 δολαρίων/βαρέλι;

ΟPEC+ και Κίνα θα διαγράψουν το μέλλον των τιμών

Η ανοδική αντίδραση η οποία έρχεται μετά από τρεις διαδοχικές πτωτικές εβδομάδες σχετίζεται σύμφωνα με τους αναλυτές  με τα στοιχεία για την αγορά εργασίας των ΗΠΑ, σύμφωνα με τα οποία η ανεργία μειώθηκε στο 3,4% και οι νέες θέσεις εργασίας αυξήθηκαν σημαντικά κατά 253.000.

Τα εν λόγω στοιχεία αποδυναμώνουν τις ανησυχίες για μια άμεση ύφεση στην αμερικανική οικονομία, κάτι το οποίο θα μπορούσε να επηρεάσει δυσμενώς τη ζήτηση για πετρέλαιο, μιας και πρόκειται για τον μεγαλύτερο καταναλωτή παγκοσμίως. 

Ο αντίποδας της άποψης αυτής είναι ότι πρόκειται απλώς για μια αντανακλαστική τεχνική αντίδραση δεδομένου ότι το Brent ήταν σε υπερπουλημένα επίπεδα. Άλλωστε οι φόβοι για κάμψη της ζήτησης είναι παρόντες, καθώς οι σφιχτές νομισματικές συνθήκες λόγω των υψηλότερων επιτοκίων υφίστανται ακόμα και ως εκ τούτου το «φρένο» στην οικονομική ανάπτυξη δεν έχει εκλείψει. 

Οι παράγοντες όμως που θα καθορίσουν αν η άνοδος του πετρελαίου είναι διατηρήσιμη ή όχι είναι ο ΟPEC+  και η Κίνα

Όσον αφορά τον πρώτο παράγοντα, είναι ευκόλως εννοούμενο ότι όλα θα εξαρτηθούν από το αν και πότε θα υλοποιήσει ο  ΟPEC+ τις νέες περικοπές παραγωγής. Ας μη ξεχνάμε ότι συνήθως οι τιμές κάτω των 70 δολαρίων/βαρέλι είναι αυτές που κινητοποιούν τα αντανακλαστικά της Σαουδικής Αραβίας. 

Προς το παρόν λοιπόν και όσο οι τιμές απέχουν από αυτό το επίπεδο, οι συμμετέχοντες στην αγορά  προκειμένου να λάβουν υπόψιν την απόφαση του OPEC+, περιμένουν μια ορατή «αντανάκλαση» των περικοπών, όπως τα χαμηλότερα ποσοστά εξαγωγών. 

Βέβαια στο σημείο αυτό να επισημάνουμε ότι η «αντανάκλαση» από τις εξαγωγές  μπορεί να έχει χρονοκαθυστέρηση και να μην προειδοποιήσει έγκαιρα την αγορά για τις περικοπές, καθότι οι φορτώσεις των πλοίων μπορούν για ένα εύλογο χρονικό διάστημα να γίνονται από τα αποθέματα. 

Περνώντας στον δεύτερο παράγοντα, η αλήθεια είναι ότι η αισθητά βραδύτερη από την αναμενόμενη ανάκαμψη της κινεζικής ζήτησης έχει παίξει καταλυτικό ρόλο στη διαμόρφωση των πετρελαϊκών τιμών τις τελευταίες εβδομάδες. 

Βλέπετε, μπορεί η  αιφνιδιαστική απόφαση αρκετών παραγωγών του OPEC+ να μειώσουν οικειοθελώς την παραγωγή να ήταν αυτή που είχε οδηγήσει πολλούς αναλυτές στην πρόβλεψη  για την τιμή του πετρελαίου κοντά στα 100 δολάρια το βαρέλι, εντούτοις η πτώση των τιμών τις τελευταίες εβδομάδες ανέδειξε το χάσμα μεταξύ μακροοικονομικού κλίματος και των προσδοκιών για την  προσφορά και τη ζήτηση.

Η ευρύτερη χρηματοπιστωτική αναταραχή έχει μέχρι στιγμής παρεμποδίσει την ανοδική προοπτική για το πετρέλαιο αντανακλώντας  πρωτίστως τη βαθιά απαισιοδοξία για τις μακροοικονομικές προοπτικές. 

Η απαισιοδοξία αυτή τροφοδοτείται ακόμα περισσότερο από την απογοητευτική άνοδο της ζήτησης από την Κίνα

Οι αγορές στοιχηματίζουν πραγματικά στο άνοιγμα της Κίνας, δεδομένου ότι αποτελεί τον   μεγαλύτερο εισαγωγέα αργού πετρελαίου στον κόσμο. 

Πέρυσι είχε περιορίσει δραματικά τις αγορές πετρελαίου λόγω των περιορισμών για τον έλεγχο της Covid. Φέτος όμως η  Κίνα αίρει σταδιακά τα μέτρα της για την πανδημία, αλλά μέχρι στιγμής τουλάχιστον, η  ζήτηση αργού πετρελαίου επιστρέφει μεν, αλλά με πιο αργό ρυθμό από τον αναμενόμενο. 

Εντούτοις, οι  περικοπές  του ΟPEC+  και το άνοιγμα της Κίνας εξακολουθούν να συντηρούν την αισιοδοξία των αναλυτών για το δεύτερο εξάμηνο του έτους όσον αφορά τις ανοδικές προοπτικές  του πετρελαίου, όμως το ερώτημα- κλειδί είναι κατά πόσον οι προσδοκίες αυτές θα βοηθήσουν το πετρέλαιο να ξεπεράσει τον «τοίχο» των μακροοικονομικών ανησυχιών.

Πάντως, η βασική κατεύθυνση παραμένει η ίδια, με τους αναλυτές να εξακολουθούν να βλέπουν τον Ιούλιο και τον Αύγουστο ως τους πιο «στενούς» μήνες του 2023 από άποψη προσφοράς, με τη ζήτηση να ξεπερνά την προσφορά κατά περίπου 2 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα.  

Αν όμως το πολυαναμενόμενο άνοιγμα της Κίνας  παραμείνει  εξαιρετικά αργό; 

Παρά τα επίσημα στοιχεία που έδειξαν ένα δυναμικό ξεκίνημα για την οικονομία της Κίνας το 2023, με το ΑΕΠ να βρίσκεται σε καλό δρόμο για την επίτευξη ή ακόμα και  την υπέρβαση του στόχου του Πεκίνου για ετήσια ανάπτυξη 5%, εντούτοις πολλές δυτικές εταιρείες με εξαγωγική δραστηριότητα στην Κίνα  εκφράζουν έντονες ανησυχίες για την αργή της ανάκαμψη σύμφωνα με ρεπορτάζ των Financial Times.

Πολλές μάλιστα από αυτές παραδέχονται  ότι υπερεκτίμησαν τη δυνατότητα της Κίνας να  επιστρέψει στους ρυθμούς της μετά τα σκληρά lockdowns και αποδίδουν τα απογοητευτικά κέρδη τους στην πιο αργή από την αναμενόμενη οικονομική ανάκαμψη της Κίνας, παρά τον τερματισμό της πολιτικής «Zero Covid».

Η Estée Lauder για παράδειγμα  υπέστη τη μεγαλύτερη ημερήσια πτώση της τιμής της μετοχής της όταν μείωσε τις προβλέψεις πωλήσεων λόγω μιας «πολύ πιο ασταθούς και σταδιακής ανάκαμψης στην Ασία» σε σχέση με τις προσδοκίες της.

Ίδια παραδοχή έκανε και ο διευθύνων σύμβουλος της Qualcomm, Cristiano Renno Amon, αλλά και ο «αντίπαλος» του στην NXP Semiconductors. 

Πολλές εταιρείες επίσης που εστιάζουν στους καταναλωτές ή βασίζονται στις ταξιδιωτικές δαπάνες όπως η Hilton, η Colgate-Palmolive, ή η Starbucks,  παραδέχθηκαν ότι η  Κίνα ίσως τελικά δεν συνεισφέρει αυτό που ήλπιζαν ότι θα συνεισφέρει φέτος. Παρά το γεγονός ότι σημείωσε μια ισχυρή ανάκαμψη τους πρώτους τρεις μήνες του έτους, εντούτοις πολλοί εντοπίζουν μια επιβράδυνση αυτής της ανάπτυξης, ιδιαίτερα σε τομείς όπως τα διεθνή ταξίδια, λόγω ίσως της αβεβαιότητας στο συνολικό περιβάλλον.

Επιστρέφοντας στο πετρέλαιο, άλλο ένα ερώτημα που προκύπτει σε σχέση πάντα με την Κίνα, είναι το εξής: αν οι ανάγκες του Πεκίνου απλώς καλύπτονται ήδη κατά ένα μεγάλο μέρος από ρωσικό πετρέλαιο, πολλές φορές και  μέσω Ινδίας; (σ.σ: Περισσότερα μπορείτε να διαβάσετε εδώ).

Βλέπετε, η Μόσχα έχει επαναδρομολογήσει το 20% του πετρελαίου που προμήθευε στην Ευρώπη σε άλλες αγορές όπως η Ασία. Τα στοιχεία της Kpler δείχνουν ότι οι εισαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου από την Κίνα ήταν κατά μέσο όρο 1,59 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως τον Μάρτιο, αυξημένες κατά 68% από την ίδια περίοδο του 2022. 

Όπως και να έχει, το βραχυπρόθεσμο στοίχημα για τις τιμές του πετρελαίου τη δεδομένη χρονική στιγμή είναι αρκετά παρακινδυνευμένο και απαιτείται συνεχή και στενή παρακολούθηση όλων των παραγόντων που επηρεάζουν την προσφορά και τη ζήτηση.

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά,συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.