Προς το τέλος τους βαίνουν οι έρευνες στα συντρίμμια του πολύνεκρου δυστυχήματος στα Τέμπη. Το μεσημέρι της Παρασκευής ολοκληρώθηκε η ανάσυρση του τρίτου βαγονιού της μοιραίας αμαξοστοιχίας, ενώ από το απόγευμα άρχισαν να απομακρύνονται και τα τελευταία βαγόνια.
Οι πυροσβέστες αναζητούν ίχνη βιολογικού υλικού που θα μπορούσε να βοηθήσει στην ταυτοποίηση των θυμάτων.
Τα ευρήματα μεταφέρονται σε σάκους στα εργαστήρια της ιατροδικαστικής υπηρεσίας, ενώ τα συντρίμμια της αμαξοστοιχίας μεταφέρονται σε ειδικό αποθηκευτικό χώρο του ΟΣΕ, προκειμένου να ερευνηθούν από τους εμπειρογνώμονες.
Όπως έχει γίνει γνωστό, οι νεκροί ανέρχονται στους 57, ενώ 48 είναι οι τραυματίες, μεταξύ των οποίων επτά νοσηλεύονται σε ΜΕΘ.
Σύμφωνα με την εκπρόσωπο Τύπου της ΕΛ.ΑΣ., έχει ολοκληρωθεί η ταυτοποίηση 54 νεκρών.
«Έχει ολοκληρωθεί η εξέταση όλων των δειγμάτων που έχει λάβει μέχρι στιγμής η Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών και έχουν ταυτοποιηθεί 54 νεκροί. Αναμένεται η αποστολή νέων δειγμάτων, τα οποία ομοίως θα εξετασθούν στα εγκληματολογικά εργαστήρια», τόνισε η αστυνόμος Β΄Κωνστντία Δημογλίδου.
«Αναφορικά με τη διαδικασία ενημέρωσης των συγγενών των θυμάτων, η οποία συνεχίζεται, από τον επικεφαλής της ομάδας αναγνώρισης της Ελληνικής Αστυνομίας και τους ειδικούς ψυχολόγους, δίνεται ο απαραίτητος χρόνος στην οικογένεια κάθε θύματος καθώς δεν πρόκειται για μία τυπική διαδικασία αλλά απαιτούνται λεπτοί χειρισμοί», υπογράμμισε.
Eurokinissi
Τραγωδία στα Τέμπη: Για 5 λεπτά ο σταθμάρχης θα μπορούσε να αποτρέψει τη σύγκρουση
Τα όσα έγιναν και όσα δεν έγιναν στο σταθμαρχείο της Λάρισας τα κρίσιμα λεπτά πριν τη μοιραία σύγκρουση των δύο τρένων στην κοιλάδα των Τεμπών το βράδυ της Τρίτης, έχουν μπει στο μικροσκόπιο των αρχών.
Στο πλαίσιο της προανάκρισης πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι της Παρασκευής από το Τμήμα Τροχαίας για το δυστύχημα στα Τέμπη, στα γραφεία του ΟΣΕ στη Λάρισα, με στόχο να συλλεχθούν όλα τα απαραίτητα στοιχεία που χρειάζονται οι αστυνομικές έρευνες για την διερεύνηση της υπόθεσης του σιδηροδρομικού δυστυχήματος.
Σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ, άνδρες της Τροχαίας στην έρευνα τους συνέλεξαν ό,τι στοιχείο κρίνεται χρήσιμο, όπως έγγραφα και άλλα ντοκουμέντα που αφορούσαν το συγκεκριμένο δρομολόγιο, ώστε να βγουν συμπεράσματα για τα αίτια της τραγωδίας και τον καταλογισμό των ευθυνών.
Σύμφωνα με την ΕΡΤ, αστυνομικοί έχουν πάρει το καταγραφικό από τις κάμερες ασφαλείας του σταθμού στη Λάρισα. Πάνω από το γραφείο του σταθμάρχη, κάμερα έχει καταγράψει όλες τις κινήσεις εκείνης της ημέρας.
Μια δεύτερη κάμερα που βρίσκεται 10-15 μέτρα παρακάτω, είναι στην είσοδο του σταθμαρχείου και με βεβαιότητα έχει καταγράψει τους επιβάτες που ανέβηκαν στο τρένο το μοιραίο βράδυ.
Πιθανόν, να μπορεί να ρίξει φως και στο κατά πόσο κάποιοι επιβάτες να μπήκαν τελευταία στιγμή και συνεπώς να καταγράφηκαν μετά την επιβίβασή τους στο τρένο, καθώς όσοι επιβαίνουν τα τελευταία 10 λεπτά, είναι χειρόγραφη η καταγραφή τους, δεν κόβουν εισιτήριο στα εκδοτήρια.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, από την αυτοψία στην κονσόλα που αλλάζουν τα κλειδιά, προέκυψε ότι για 5 λεπτά ο σταθμάρχης θα μπορούσε να αποτρέψει το δυστύχημα.
Με το που πήρε το τρένο τη λάθος τροχιά, για 5 λεπτά μπορούσε να δει στην κονσόλα του σταθμαρχείου ότι το τρένο έχει μπει στις ράγες της ανόδου.
Στη συνέχεια η κονσόλα δεν παρέχει τη δυνατότητα στον σταθμάρχη να δει προς τα πού κινείται το τρένο.
Πυροσβεστική: Η ανάρτηση για τις έρευνες στα συντρίμμια
Μια ακόμα ανάρτηση για τη μεγάλη μάχη που δίνουν όλες αυτές τις μέρες οι πυροσβέστες και οι διασώστες μετά το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, έκανε η Πυροσβεστική.
«Με κάθε μέσο, με όλες μας τις δυνάμεις. Για την ολοκλήρωση μιας επίπονης επιχείρησης», τονίζει στην ανάρτησή του το Πυροσβεστικό Σώμα.
Στο πεδίο #Τέμπη
— Πυροσβεστικό Σώμα (@pyrosvestiki) March 3, 2023
Με κάθε μέσο, με όλες μας τις δυνάμεις
Για την ολοκλήρωση μιας επίπονης επιχείρησης pic.twitter.com/mZ7fVx8rMS
Τραγωδία στα Τέμπη: Η πρώτη κηδεία θύματος στην Κατερίνη
Με δάκρυα στα μάτια και λουλούδια στα χέρια συγγενείς και φίλοι «αποχαιρέτησαν» στο τελευταίο της «ταξίδι», την 34χρονη Αθηνά Κατσάρα, θύμα του σιδηροδρομικού δυστυχήματος, στα Τέμπη. Ήταν η πρώτη κηδεία θύματος του πολύνεκρου δυστυχήματος, το οποίο στέρησε τη ζωή σε δεκάδες νέους ανθρώπους.
Η νεκρώσιμη ακολουθία εψάλη στις τέσσερις το απόγευμα στον Ιερό Ναό Αγίας Άννης στην Κατερίνη. Συντετριμμένοι, οι συγγενείς, μαζί με δεκάδες φίλους, πρώην συμμαθητές, γείτονες, γνωστοί και συμπολίτες, έσπευσαν να της πουν το τελευταίο «αντίο».
Τραγικές φιγούρες, οι στενοί συγγενείς της, η μητέρα, ο πατέρας, η αδελφή και ο αδελφός της, ο παππούς και η γιαγιά της. Δακρυσμένα και σκυθρωπά τα πρόσωπα, όσων γνώριζαν την ίδια και το σύζυγό της, με τον οποίο συνταξίδευε στη μοιραία αμαξοστοιχία και νοσηλεύεται με πολλαπλά τραύματα στο νοσοκομείο της Λάρισας.
Το ζευγάρι βρισκόταν στο τρίτο βαγόνι και, σύμφωνα με μαρτυρίες, η Αθηνά άφησε τη θέση της για να πάρει καφέ από το κυλικείο, στο δεύτερο βαγόνι του τρένου, που τυλίχθηκε στις φλόγες και μετατράπηκε σε άμορφη μάζα σιδερικών μετά τη σφοδρή σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών.
Παρόντες στην κηδεία αθλητές και μέλη του αθλητικού συλλόγου «Πιερικός», με τα χρώματα του οποίου αγωνίζεται, ως ποδοσφαιριστής, ο μικρός αδελφός της.
Δεν έχουν βρεθεί φιάλες ή θραύσματα φιαλών υγραερίου
Με αφορμή πρόσφατες αναφορές σε ΜΜΕ περί ανεύρεσης δύο φιαλών υγραερίου, στο χώρο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος, στα Τέμπη, το Πυροσβεστικό Σώμα διευκρινίζει:
«Κατά την διαδικασία ελέγχου για τον εντοπισμό ατόμων στους χώρους των βαγονιών αλλά και στον ευρύτερο χώρο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη, δεν έχουν βρεθεί φιάλες ή θραύσματα φιαλών υγραερίου.
Συνεπώς, οι σχετικές με το θέμα δημοσιογραφικές αναφορές, οι οποίες μάλιστα αποδόθηκαν σε εκπρόσωπο του Πυροσβεστικού Σώματος, δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα».
Διαβάστε ακομα: Εκπαιδευτής μηχανοδηγών: Ο οδηγός εμπιστεύτηκε 1.000% τον σταθμάρχη, δεν έπρεπε
Έρευνα της Τροχαίας Λάρισας
Έρευνα στο πλαίσιο της προανάκρισης πραγματοποιήθηκε από το Τμήμα Τροχαίας για το δυστύχημα στα Τέμπη, στα γραφεία του ΟΣΕ στη Λάρισα, με στόχο να συλλεχθούν όλα τα απαραίτητα στοιχεία.
Σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ, άνδρες της Τροχαίας στην έρευνα τους συνέλεξαν ό,τι στοιχείο κρίνεται χρήσιμο, όπως έγγραφα και άλλα ντοκουμέντα που αφορούσαν το συγκεκριμένο δρομολόγιο, ώστε να βγουν συμπεράσματα για τα αίτια της τραγωδίας και τον καταλογισμό των ευθυνών.
Εκπαιδευτής μηχανοδηγών: Ο οδηγός εμπιστεύτηκε 1.000% τον σταθμάρχη, δεν έπρεπε
O μηχανοδηγός εμπιστεύτηκε τον σταθμάρχη 1.000%, ενώ δεν έπρεπε... Αυτό είναι το επιλήψιμο σε ό,τι αφορά τον μηχανοδηγό. Ο σταθμάρχης ήταν ένας άπειρος υπάλληλος, ο οποίος κάκιστα είχε τοποθετηθεί στον σταθμό Λαρίσης», τόνισε ο συνταξιούχος εκπαιδευτής μηχανοδηγών Νικόλαος Τσουρίδης, μιλώντας για την τραγωδία στα Τέμπη, και το μοιραίο λάθος του μηχανοδηγού.
Ο κ. Τσουρίδης εξήγησε ότι «στη συνομιλία μεταξύ του σταθμάρχη και του μηχανοδηγού υπάρχει ένα ένοχο μυστικό. Ο μηχανοδηγός ήταν φίλος με τον σταθμάρχη, και δυστυχώς δεν τήρησαν και οι δύο τα τυπικά υπηρεσιακά».
«Ας μην πούμε ότι είχαν φιλική σχέση, αλλά μια οικειότητα. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι ο μηχανοδηγός εμπιστεύτηκε τον σταθμάρχη 1.000%, ενώ δεν έπρεπε. Αυτό είναι το επιλήψιμο σε ό,τι αφορά τον μηχανοδηγό», ανέφερε χαρακτηριστικά, μιλώντας στον ΣΚΑΪ.
«Ο σταθμάρχης ήταν ένας άπειρος υπάλληλος, ο οποίος κάκιστα είχε τοποθετηθεί στον σταθμό Λαρίσης», σχολίασε αναφερθείς στον σταθμάρχη.
«Ο σταθμός Λαρίσης είναι ένας πολύ δύσκολος σταθμός σε ό,τι αφορά την κυκλοφορία, γιατί είναι σταθμός αφετηρίας, τερματισμού, διερχομένων τρένων. Επίσης, έχει κοντά το μηχανοστάσιο, όπου ανεβοκατεβαίνουν κινητήριες μονάδες. Έχει τρομερή κίνηση. Πρέπει λοιπόν εκεί να είναι ένας όχι απλά έμπειρος, αλλά εμπειρότατος, με βαριά προϋπηρεσία σταθμάρχης. Οι σταθμάρχες όπως και οι μηχανοδηγοί, αντιμετωπίζουν καθημερινά τεράστιες προκλήσεις. Δεν είναι καμία ημέρα ίδια, άλλα γεγονότα τα σημερινά, άλλα τα αυριανά, άλλα τα προχθεσινά. Οπότε, στις διαφορετικές αυτές προκλήσεις πρέπει το μυαλό σου να παίρνει στροφές τουρμπίνας. Αυτό όμως δεν θα γίνει επειδή είσαι έξυπνος και τελείωσες με 10 και όχι με 9. Πρέπει να είσαι πολύ έμπειρος και να ξέρεις τι γίνεται με την κυκλοφορία των συρμών», δήλωσε ο εκπαιδευτής μηχανοδηγών.
Όπως ανέφερε ο κ. Τσουρίδης, κατά τη συνομιλία του σταθμάρχη με τον μηχανοδηγό, ο πρώτος δεν ενημέρωσε το δεύτερο ποια γραμμή θα ακολουθήσει: «Στην έξοδο της Λάρισας υπάρχουν δύο γραμμές, η μία που κατεβαίνει από Θεσσαλονίκη και η άλλη που ανεβαίνει προς Θεσσαλονίκη. Εκεί έγινε το μοιραίο λάθος από τον σταθμάρχη... Δεν είπε στον μηχανοδηγό να πάει από τη γραμμή ανόδου ή τη γραμμή καθόδου. Βάσει του κανονισμού, ο σταθμάρχης είναι υποχρεωμένος να πει στον μηχανοδηγό ποια γραμμή θα ακολουθήσει. Ο έμπειρος μηχανοδηγός είναι υποχρεωμένος να ρωτήσει κι εφόσον δεν πάρει σαφείς οδηγίες, τότε δεν πρέπει να αναχωρήσει».
Μόλις 15 ημέρες στον σταθμό της Λάρισας ο σταθμάρχης
Ερωτήματα εγείρονται παράλληλα, για το κατά πόσο θα έπρεπε την μοιραία ημέρα του δυστυχήματος στα Τέμπη, ο συγκεκριμένος σταθμάρχης να βρίσκεται στο πόστο μόνος του έχοντας την αποκλειστική αρμοδιότητα για τα τρένα.
Όπως τονίζουν στην ΕΡΤ, άνθρωποι που ξέρουν πως λειτουργεί ένας σιδηρόδρομος, θα πρέπει να έχεις εμπειρία για το σταθμαρχείο της Λάρισας που είναι αιχμής και διαχειρίζεται την κυκλοφορία πολλών τρένων και ο συγκεκριμένος σταθμάρχης βρισκόταν εκεί μόνο 15 ημέρες.
Ο συγκεκριμένος άνθρωπος θα μπορούσε να τοποθετηθεί ως εφεδρικός σταθμάρχης, υποστηρίζουν αναφέροντας ότι η εκπαίδευσή του είχε διάρκεια εννέα μήνες. Εξι μήνες έκανε εκπαίδευση στη Θεσσαλονίκη και για τρεις μήνες πρακτική. Θα μπορούσε μετά το πέρας της εκπαίδευσής του να τοποθετηθεί σε κάποιον άλλο σταθμό λιγότερο κομβικό στον οποίο να έχει να διαχειριστεί λιγότερα τρένα.
Η Καλαμπάκα και η Λάρισα έχουν κοινή έδρα και οι σταθμάρχες μοιράζονται τις βάρδιες. Οπότε στο σταθμό της Λάρισας, ένα σταθμό αιχμής, ήταν μόνο για 15 ημέρες.
Όπως τονίζουν άνθρωποι που ξέρουν πως λειτουργεί ένας σιδηρόδρομος, θα πρέπει να έχεις εμπειρία για το συγκεκριμένο σταθμαρχείο και μάλιστα σε ένα τετραήμερο με αυξημένο φόρτο εργασίας.
Η πληροφορία που ξεκίνησε από δικηγόρο πολυτραυματία που επικαλέστηκε μαρτυρία κατοίκου της περιοχής, ότι το βράδυ του δυστυχήματος στο σταθμαρχείο «επικρατούσε εύθυμη κατάσταση» δεν επιβεβαιώνεται από το ρεπορτάζ της ΕΡΤ προς το παρόν. Επιπλέον, ο σταθμός βρίσκεται σε αρκετή απόσταση από τα σπίτια προκειμένου να ακούσει κάποιος κάτοικος μουσική που να προέρχεται από εκεί.
Ο σταθμάρχης Νέων Πόρων ενημέρωσε τον σταθμάρχη Λάρισας
Σε λάθος διάδρομο κινούνταν για 16 λεπτά ο συρμός, που οδήγησε στο πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο σταθμάρχης των Νέων Πόρων είχε ενημερώσει τον σταθμάρχη της Λάρισας στις 23:05 ότι το εμπορικό τρένο έχει ξεκινήσει την πορεία καθόδου προς Αθήνα, δηλαδή ο επόμενος σταθμός ήταν αυτός της Λάρισας και βρισκόταν στην πορεία καθόδου, με τον σταθμάρχη της Λάρισας να απαντάει ότι έλαβε το σήμα.
Όλα αυτά έχουν καταγραφεί τόσο στο βιβλίο τηλεγραφημάτων και στον εποπτικό πίνακα κυκλοφορίας, όσο και στο καταγραφικό συνομιλιών, δηλαδή όταν δύο σταθμάρχες μιλούν μεταξύ τους για οποιονδήποτε λόγο, η συνομιλία καταγράφεται σε ένα ειδικό κουτί.
Αυτό σημαίνει ότι για 16 λεπτά τα τρένα βρισκόταν στην ίδια γραμμή. Στον σταθμό Νέων Πόρων είχε περάσει ο σταθμάρχης της Λάρισας για μαθητεία τρεις ημέρες και ως βασικός σταθμάρχης δύο ημέρες 22 και 23 Φεβρουαρίου, μία ημέρα μετά ήταν στη Λάρισα και αμέσως μετά φαίνεται πως ξεκίνησε να εργάζεται εκεί, έχοντας ως προϋπηρεσία και τρεις εβδομάδες στην Καλαμπάκα.
Τα αναπάντητα ερωτήματα
Την ίδια στιγμή αμείλικτα παραμένουν τα ερωτήματα για τα αίτια της ανείπωτης τραγωδίας στα Τέμπη.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Grtimes, αστυνομικοί της Ασφάλειας Λάρισας εισήλθαν αιφνιδιαστικά στις εγκαταστάσεις του Σιδηροδρομικού Σταθμού, στις 4 τα ξημερώματα της Τετάρτης, με εντολή του προϊσταμένου της Εισαγγελέας Εφετών Λάρισας Σταμάτη Δασκαλόπουλου, ο οποίος εποπτεύει την προανάκριση για τη διερεύνηση του πολύνεκρου δυστυχήματος,
Έγκυρη πηγή ανέφερε ότι η έρευνα δεν θα περιοριστεί μόνο στην ευθύνη του σταθμάρχη αλλά θα φτάσει και σε υψηλά κλιμάκια του ΟΣΕ, όπως και του Ιταλικού Ομίλου που ελέγχει την Hellenic Train.
Το προσεχές χρονικό διάστημα, ο κ. Δασκαλόπουλος αναμένεται να προτείνει προς την Ολομέλεια του Συμβουλίου Εφετών Λάρισας τον ορισμό ειδικού εφέτη ανακριτή ο οποίος θα αναλάβει τη διενέργεια της κύριας ανάκρισης.
Διαβάστε ακόμα: Σύμβουλος διοίκησης ΟΣΕ: Το επιβατικό τρένο για 5μιση χλμ ήταν ορατό στον πίνακα σηματοδότησης
Δικηγόρος επιβάτη: Το βράδυ του δυστυχήματος «είχαν γλέντι» στο σταθμαρχείο της Λάρισας
Πρώην σταθμάρχης Βόλου: Η τηλεδιοίκηση στην Λάρισα σταμάτησε πριν 4 χρόνια λόγω έλλειψης προσωπικού
Δύο παράγοντες υπό εξέταση
Σύμφωνα με την Πυροσβεστική, μεταξύ άλλων, θα εξεταστούν δύο παράγοντες που θα ήταν ικανοί να προκαλέσουν τέτοια ζημιά.
Όπως μετέδωσε η ΕΡΤ, ο πρώτος παράγοντας αφορά στις πολύ μεγάλες ποσότητες λαδιού μέσα σε μεγάλα δοχεία που βρίσκονται στις ψήκτρες, τα οποία δοχεία είναι υπό πίεση και χρησιμοποιούνται για το σύστημα πέδησης των τρένων ενώ ο δεύτερος παράγοντας αφορά στους συσσωρευτές ηλεκτρικής ενέργειες που τροφοδοτούν το τρένα με ρεύμα.
Αυτό που θα ερευνηθεί ωστόσο, είναι και η ύπαρξη φιαλών υγραερίου, που θα μπορούσαν να προκαλέσουν την μεγάλη έκρηξη και λόγω των θερμοκρασιών που αναπτύχθηκαν, να εξαϋλώθηκαν. Αυτό το σενάριο μπαίνει στο κάδρο, έπειτα από τον εντοπισμό δύο ακέραιων φιαλών, ανέφερε ο τηλεοπτικός σταθμός υπενθυμίζοντας ότι βάσει ΚΥΑ «μπορούν να φορτωθούν φιάλες, όμως υπό προϋποθέσεις» και πως μεταξύ αυτών των προϋποθέσεων είναι να βρίσκονται στους αποθηκευτικούς χώρους και όχι σε βαγόνια με επιβάτες.
Σενάριο, το οποίο ωστόσο τελικά απορρίφθηκε μετά τις έρευνες των πυροσβεστών. Μάλιστα το Πυροσβεστικό σώμα με ανακοίνωσή του αναφέρει ότι «κατά την διαδικασία ελέγχου για τον εντοπισμό ατόμων στους χώρους των βαγονιών αλλά και στον ευρύτερο χώρο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη, δεν έχουν βρεθεί φιάλες ή θραύσματα φιαλών υγραερίου».
Πέτρες, μάρμαρα και μολότοφ στην ειρηνική πορεία στο Σύνταγμα
Βίντεο με κουκουλοφόρους να πετούν μολότοφ, πέτρες και σπασμένα μάρμαρα προς τις αστυνομικές δυνάμεις, κατά τη διάρκεια της ειρηνικής διαμαρτυρίας στο Σύνταγμα, για το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, ανήρτησαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μέλη αναρχικών ομάδων.
Ωστόσο, το βίντεο «κατέβηκε» λίγη ώρα αργότερα από το διαδίκτυο.
Σύμφωνα με την ΕΛ.ΑΣ., την ώρα που η πορεία έφτανε στο Σύνταγμα, ομάδα ατόμων ξέκοψε από το πλήθος και πέταξαν μολότοφ, φωτοβολίδες, πέτρες και άλλα αντικείμενα στους αστυνομικούς, οι οποίοι απάντησαν κάνοντας χρήση χημικών. Άγνωστοι έβαλαν φωτιές σε κάδους στην οδό Μητροπόλεως. Έγιναν τέσσερις προσαγωγές ενώ τραυματίστηκαν πέντε αστυνομικοί.
Διαβάστε επίσης:
Τι οδήγησε στο πιο πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην Ευρώπη εδώ και μια δεκαετία
Ανακοινώθηκε η Επιτροπή που θα διερευνήσει τα αίτια της τραγωδίας
Η επαγγελματική σταδιοδρομία του σταθμάρχη: Πότε ανέλαβε καθήκοντα