Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η έρευνα της Δικαιοσύνης για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη όπου έχασαν τη ζωή τους 57 άνθρωποι.
Θέμα ημερών θα πρέπει να θεωρείται η άσκηση ποινικών διώξεων και σε νέα πρόσωπα, ενώ τα επόμενα 24ωρα θα κληθούν σε απολογία ο προϊστάμενος επιθεώρησης και οι δύο σταθμάρχες της απογευματινής βάρδιας.
Αντικρουόμενες είναι οι καταθέσεις των εμπλεκόμενων, με τον 59χρονο να υποστηρίζει στην πρώτη του κατάθεση στους αστυνομικούς, την 1η Μαρτίου, ότι:
Δεν έδωσε γραπτό υπόδειγμα στον μηχανοδηγό για τη διπλή γραμμή ανόδου που θα ακολουθούσε.
Δεν του ανέφερε ότι κυκλοφορεί σε διπλή γραμμή ανόδου.
Ο μηχανοδηγός του είπε εντάξει στο σήμα που του έδωσε.
Δεν θεωρεί πιθανό από λάθος χειρισμό δικό του να γύρισε το κλειδί από την άνοδο στην κάθοδο.
Στην πρώτη του κατάθεση επιχείρησε να θυμηθεί λεπτομέρειες από εκείνη τη βραδιά αλλά δεν τα κατάφερε σε όλα τα σημεία. Πράγμα που ανέφερε και στους αστυνομικούς.
Η κατάθεση του σταθμάρχη
Σύμφωνα με την ΕΡΤ, ο 59χρονος σταθμάρχης Λάρισας ενώπιον της ανακρίτριας φέρεται να έχει υποστηρίξει πως ενημέρωσε τον μηχανοδηγό του Intercity 62 με το υπ’ αριθμόν 45 τηλεγράφημα, έδωσε εντολή από τη γραμμή καθόδου το Intercity να συνεχίσει μέσω διαγωνίου στη γραμμή ανόδου και ότι ο μηχανοδηγός του Intercity 62 δεν ανταπάντησε με τηλεγράφημα (για να επαναλάβει την εντολή) όπως προβλέπει ο κανονισμός.
Σύμφωνα με την εφημερίδα «Πατρίς», ο 59χρονος είπε στην πρώτη του κατάθεση ότι επιφυλάσσεται να ανασύρει στη μνήμη περισσότερες λεπτομέρειες.
Ερώτηση: Πριν αναχωρήσει η υπ’ αριθμόν 62 αμαξοστοιχία από το σιδηροδρομικό σταθμό της Λάρισας με τελικό προορισμό τη Θεσσαλονίκη, αναφέρατε στον μηχανοδηγό της εν λόγω αμαξοστοιχίας, πως θα κυκλοφορούσε σε διπλή γραμμή ανόδου;
Σταθμάρχης: Όχι.
Ερώτηση: Στην προκειμένη περίπτωση, τι πιστεύετε πως δεν πήγε καλά και έγινε το ατύχημα;
Σταθμάρχης: Είμαι συντετριμμένος ψυχολογικά από το ατύχημα και πέραν όσων ανωτέρω ανέφερα επιφυλάσσομαι να ανασύρω στη μνήμη περισσότερες λεπτομέρειες.
Ερώτηση: Τι ακριβώς συνετέλεσε στην πρόκληση του ατυχήματος;
Σταθμάρχης: Δεν μπορώ να πω κάτι αυτή τη στιγμή είμαι πολύ χάλια.
Ερώτηση: Η μη γραπτή και προφορική ενημέρωση του μηχανοδηγού της υπ’ αριθμόν 62 αμαξοστοιχίας, από μέρους σας, συνετέλεσε στο ατύχημα;
Σταθμάρχης: Πιθανόν ναι. Αν όμως, o μηχανοδηγός είχε ενημερώσει ότι είχε μπει στη γραμμή καθόδου, θα τον είχα ενημερώσει ότι είναι σε λάθος γραμμή.
Ερώτηση: Θα μπορούσε αυτό να το είχε αντιληφθεί ο μηχανοδηγός;
Σταθμάρχης: Ναι βεβαίως καθώς ο μηχανοδηγός επιβαίνει μπροστά στην αμαξοστοιχία, έχει ορατότητα και θα μπορούσε να είχε αντιληφθεί ότι το κλειδί δεν ήτανε στην κύρια και έμπαινε από διαγώνιο σε γραμμή καθόδου.
Ερώτηση: Γιατί δεν δώσατε γραπτή ειδοποίηση, υποδείγματος 1001 στο μηχανοδηγό της υπ’ αριθμόν 62 αμαξοστοιχίας, πληροφορώντας τον πως θα κυκλοφορούσε σε διπλή γραμμή ανόδου;
Σταθμάρχης: Ήταν αμέλεια μου, καθώς μέσα στο σταθμό υπήρχαν και άλλα τρένα και έπρεπε να διευθετηθούν πως θα φύγουν και σε ποια γραμμή θα μπούν.
Ερώτηση: Ποιο/α κλειδί/ά αφορούσαν την κυκλοφορία της υπ’ αριθμόν 62 αμαξοστοιχίας, επί της γραμμής που κινούνταν;
Σταθμάρχης: Το 117 και το 118 κλειδί είναι για την κύρια γραμμή ανόδου. Το 118 κλειδί (διπλό) πρέπει να είναι σε ευθεία για την κυκλοφορία στη γραμμή ανόδου και καθόδου.
Ερώτηση: Ποια είναι η φορά στρέψης των κλειδιών αυτών, πως λειτουργούν και ποιο από αυτά, δημιουργεί παρακαμπτήριο με τη γραμμή καθόδου;
Σταθμάρχης: Το 118 είναι το κλειδί που μπορεί να αλλάζει την άνοδο με την κάθοδο και αντίστροφα.
Ερώτηση: Περιγράψτε μας, ποιος ήτανε ο χειρισμός των κλειδιών αυτών από μέρους σας και ιδίως του κλειδιού 118, όταν αναχώρησε η υπ’ αριθμόν 62 αμαξοστοιχία από τον σιδηροδρομικό σταθμό της Λάρισας;
Σταθμάρχης: Μετά τη διέλευση της αμαξοστοιχίας 2597F το Κλειδί 118 που ήταν από την κάθοδο στην άνοδο και το 117 από την άνοδο στην τρίτη γραμμή επανέφερα τα κλειδιά στην κύρια και έδωσα εντολή με κλειδί 117 και 118 να έρθει το 62 στη κύρια γραμμή ανόδου. Από κει και μετά πως έγινε και τι έγινε δεν το θυμάμαι καθόλου, αλλά εφησυχάστηκα θεωρώντας ότι έχουν κλειδώσει ηλεκτρονικά τα κλειδιά όπως υποδήλωναν και οι φωτεινές ενδείξεις των λυχνιών του πίνακα.
«Εμπιστεύθηκα τις ενδείξεις»
Οι αστυνομικοί επιμένουν στις ερωτήσεις τους πολύ στο τεχνικό κομμάτι τόσο του πίνακα κυκλοφορίας όσο και των κλειδιών.
Ερώτηση: Μετά τον εν λόγω χειρισμό σας, ελέγξατε προς βεβαιότητα τα υπ’ αριθμόν 117 και 118 ηλεκτροκίνητα κλειδιά της κύριας γραμμής, δηλαδή εάν όντως είχαν γυρίσει στην κύρια γραμμή;
Σταθμάρχης: Δεν το θεώρησα σκόπιμο, εμπιστευόμενος τις ενδείξεις.
Ερώτηση: Ποια είναι τα κλειδιά επιβεβαίωσης ως αναφέρατε παραπάνω και ποια η λειτουργία τους;
Σταθμάρχης: Τα κλειδιά επιβεβαίωσης είναι τρία. Το ένα είναι που γυρίζουμε από την κύρια σε παρακαμπτήριο, το δεύτερο είναι οι λυχνίες στον πίνακα οι οποίες αναβοσβήνουν και θα πρέπει να παραμείνουν μόνιμα αναμμένες ως ένδειξη ότι κλείδωσε το κλειδί κανονικά και το τρίτο κλειδί ασφαλείας είναι να δώσει εντολή ο σταθμάρχης στον κλειδούχο για να χειριστεί το κλειδί χειροκίνητα.
Ερώτηση: Υπάρχει κάποιο από τα κλειδιά αυτά επιβεβαίωσης που αναφέρατε παραπάνω, όπου επιβεβαιώνει το γύρισμα των λοιπών κλειδιών;
Σταθμάρχης: Υπάρχει το κλειδί επιβεβαίωσης στην πάνω μεριά του πίνακα καθώς και η λυχνία ένδειξης ή βλάβης, τα οποία επιβεβαιώνουν το γύρισμα του κλειδιού.
Ερώτηση: Παρατηρήσατε τις ενδείξεις επιβεβαίωσης γυρίσματος των κλειδιών;
Σταθμάρχης: Σίγουρα παρατήρησα το κλειδί επιβεβαίωσης (1), καθώς και το κλειδί επιβεβαίωσης (2). Για τον λόγο αυτό δεν χρειάστηκε να καταφύγω στο κλειδί επιβεβαίωσης (3) δηλαδή να στείλω τον κλειδούχο στο σημείο.
Ερώτηση: Θεωρείτε ότι γνωρίζετε επαρκώς τον πίνακα κυκλοφορίας των κλειδιών;
Σταθμάρχης: Με όση επάρκεια μπορούσα να λάβω κατά τον χρόνο της εκπαίδευσής μου.
Ερώτηση: Τότε πως διατεθήκατε να εκτελέσετε κανονική υπηρεσία και όχι συνεπικουρούμενη;
Σταθμάρχης: Αυτό το ερώτημα μπορεί να απαντηθεί από τη διοίκηση.
Ερώτηση: Στον πίνακα ελέγχου κυκλοφορίας πόσο χρόνο εκπαιδευτήκατε - μαθητεύσατε;
Σταθμάρχης: Ήταν μία βδομάδα μετά την θεωρία, μία βδομάδα μετά το τέλος των εξετάσεων και της πρακτικής και μία μέρα πριν πιάσω βάρδια κανονικά.
Ερώτηση: Τυχόν ιδιαιτερότητες του πίνακα κυκλοφορίας, της γνωρίζατε είτε ο ίδιος, είτε από έτερους παλαιότερους σταθμάρχες και αν ναι, ποιες ήτανε αυτές;
Σταθμάρχης: Το μόνο που γνωρίζω από τους παλαιότερους είναι ότι, κάποια κλειδιά δεν γυρνούσανε με την πρώτη αλλά με τη δεύτερη προσπάθεια ή την τρίτη, ενώ σε κάποια κλειδιά που είχαν πρόβλημα έχουν βάλει αρπάγες (κλειδί 101) για να είναι σταθερά και χειρίζονται μόνο χειροκίνητα. Επίσης το κλειδί 116 την Δευτέρα προς Τρίτη, δηλαδή 27 προς 28-02-2023 γύρισε με την τέταρτη προσπάθεια, ενώ προς επιβεβαίωση και πριν κουμπώσει είχα δώσει εντολή στον κλειδούχο να μεταβεί στο σημείο να του κάνει έλεγχο. Στην πορεία κούμπωσε – κλείδωσε και ενημέρωσα τον κλειδούχο να γυρίσει πίσω. Στη συνέχεια η αμαξοστοιχία 1571 από Βόλο για Λάρισα δεν ανέφερε κανένα πρόβλημα στο κλειδί.
Ερώτηση: Διαπιστώσατε να υπάρχει κάποια βλάβη στον πίνακα των κλειδιών;
Σταθμάρχης: Χθες τα κλειδιά 115 και 116 είχαν παρουσιάσει κάποια δυσλειτουργία με αποτέλεσμα ο μηχανοδηγός του προαστιακού 2597 να με ενημερώσει πως τα κλειδιά ήτανε ανάποδα.
Ερώτηση: Οι άλλοι σταθμάρχες τυχόν παλαιοί, πως αντιμετωπίζουν τις όποιες ιδιαιτερότητες ή βλάβες του πίνακα και συγκεκριμένα με ποιους απαιτούμενους χειρισμούς ενδεχομένως τις απαλείφουν;
Σταθμάρχης: Όταν ο σταθμάρχης βλέπει τη λυχνία βλάβης σε κλειδί ή σε κάποιο άλλο σημείο ειδοποιεί τον κλειδούχο να πάει επιτόπου να κάνει έλεγχο και σε περίπτωση που δεν καταφέρουν να επιδιορθώσουν τη βλάβη, ειδοποιούν τον κατάλληλο τεχνίτη, που έχει αναλάβει τη συντήρηση.
«Δεν αισθανόμουν αδιαθεσία και δεν με απασχολούσε κάτι»
Ερώτηση: Πριν την ανάληψη έως και κατά την εκτέλεση της υπηρεσίας σας, γενικά, σας απασχολούσε κάτι;
Σταθμάρχης: Όχι.
Ερώτηση: Αισθανθήκατε κάποια αδιαθεσία;
Σταθμάρχης: Όχι.
Ερώτηση: Ποιες ήταν οι δραστηριότητές σας μέσα στην ημέρα, ήσασταν ξεκούραστος;
Σταθμάρχης: Το πρωί πήγα στην Επιθεώρηση Λάρισας για να αφήσω κάποια έγγραφα για τις δευτερεύουσες απολαβές του μηνός Φεβρουαρίου, μετά πήγα το αυτοκίνητο στο συνεργείο το άφησα για φτιάξιμο, πήγα σπίτι και το απόγευμα πήγα, πήρα το αυτοκίνητο από το συνεργείο που ήταν έτοιμο και επέστρεψα στο σπίτι μου.
Ερώτηση: Κοιμηθήκατε;
Σταθμάρχης: Ναι τρεις ώρες το μεσημέρι και πέντε ώρες το πρωί.
Τι είπε ο σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλου
Ο σταθμάρχης υπηρεσίας Παλαιοφαρσάλου, στις 28 Φεβρουαρίου που έγινε το δυστύχημα, εκτελούσε την απογευματινή βάρδια 14.00-23.00. Περιέγραψε τον 59χρονο προφυλακισμένο σταθμάρχη Λάρισας ως άπειρο, καθώς μόλις τέσσερις ημέρες πριν είχε ολοκληρώσει τη μαθητεία του.
Υποστήριξε ότι ενημέρωσε στις 22.40 τον προφυλακισμένο σταθμάρχη μέσω σταθερού τηλεφώνου και τηλεγραφήματος, ότι η αμαξοστοιχία αναχώρησε αντίθετα για το σταθμό Λάρισας, ότι επικοινώνησε με τον αρχαιότερο σταθμάρχη Λάρισας στο κινητό του και τον ρώτησε πού βρίσκεται παίρνοντας την απάντηση ότι είχε φύγει, ενώ στην ερώτηση γιατί έφυγε, πήρε την απάντηση «Πόσο να καθίσω; Αυτόν θα φυλάω;».
Από την πλευρά του, ο σταθμάρχης υπηρεσίας Παλαιοφαρσάλου υποστήριξε πως, εάν ο προφυλακισμένος συνάδελφός του παρακολουθούσε με προσοχή τον πίνακα ελέγχου που είχε μπροστά του, θα μπορούσε να αποτρέψει την τραγωδία, καθώς είχε περιθώριο πέντε λεπτών να αντιληφθεί την πορεία του τρένου και να ειδοποιήσει τον μηχανοδηγό.
Όπως είπε:
Η εμβέλεια του πίνακα ελέγχου είναι 10 χιλιόμετρα, δηλαδή 5 χλμ. βόρεια και 5 χλμ. νότια από το γραφείο του σταθμάρχη.
Όταν ένα τρένο αναχωρεί από τον σταθμό, το αποτύπωμα του φαίνεται στον πίνακα ελέγχου για 5 χλμ., καθώς στον πίνακα ανάβουν οι αντίστοιχες κόκκινες λυχνίες.
Η απόσταση της διακλάδωσης για το αντίθετο ρεύμα από τον σταθμό Λαρίσης είναι γύρω στα 4,5 χλμ. Για να διανυθεί χρειάζεται περίπου 5 λεπτά.
Εάν ο σταθμάρχης κοιτούσε τον ηλεκτρικό πίνακα ελέγχου σε αυτά τα 5 λεπτά θα μπορούσε να διαπιστώσει ότι το τρένο κινούνταν αντίθετα.
Η μαρτυρία του επικεφαλής μηχανοδηγών Λάρισας
Για τον τρόπο που ενημερώθηκε για τη σύγκρουση από το τμήμα κυκλοφορίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (το οποίο εδρεύει στην Αθήνα, στα κεντρικά της εταιρείας) κατέθεσε και ο επικεφαλής μηχανοδηγών Λάρισας, ο οποίος το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου βρισκόταν στο σπίτι του με άδεια.
«Πήγα στο σημείο που έγινε η σύγκρουση με σκοπό να ενημερώσω και τους ανώτερους μου. Υπήρχαν ενδείξεις πως έγινε σφοδρή σύγκρουση. Οι μηχανές των δύο τρένων είχαν παραμορφωθεί», ανέφερε.
Για την ταχύτερη διενέργεια της έρευνας αλλά και λόγω της κρισιμότητας και των πολλών παραμέτρων ορίστηκαν δύο εφέτες ανακριτές. Παράλληλα, η τρίτη ανακρίτρια Λάρισας συνεχίζει το έργο της και αναμένεται και άλλα πρόσωπα να περάσουν το κατώφλι του δικαστικού μεγάρου Λάρισας.
Άμεσα θα κληθούν σε απολογία ο προϊστάμενος επιθεώρησης και οι δύο σταθμάρχες της απογευματινής βάρδιας του σταθμού Λάρισας εναντίον των οποίων έχουν ασκηθεί νέες διώξεις για διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών που είχε ως αποτέλεσμα των θάνατο πολλών ανθρώπων, καθώς και για δύο πλημμεληματικού χαρακτήρα κατηγορίες, ανθρωποκτονίες από αμέλεια κατά συρροή και σωματικές βλάβες από αμέλεια και κατά συρροή.
Αποκαλυπτικοί διάλογοι
Αποκαλυπτικοί είναι οι διάλογοι που έρχονται στο φως της δημοσιότητας για την κατάσταση που επικρατούσε στο σταθμαρχείο της Λάρισας, λίγα λεπτά πριν το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, όπου έχασαν τη ζωή τους 57 άνθρωποι.
Σε ηχητικά ντοκουμέντα που δημοσιοποίησε το «Πρώτο Θέμα» αποτυπώνονται πλήρως όλοι οι διάλογοι, στους περισσότερους εκ των οποίων, πρωταγωνιστής ήταν ο 59χρονος σταθμάρχης, που, ως γνωστόν, έχει προφυλακιστεί.
Την 28η Φεβρουαρίου όλα έμοιαζαν να πηγαίνουν στραβά για το σιδηρόδρομο στην περιοχή της Λάρισας. Αλλεπάλληλα τεχνικά προβλήματα, καθυστερήσεις στα δρομολόγια, αυξημένος φόρτος αλλά και φόρτιση στο σταθμαρχείο.
Οι διάλογοι πριν συμβεί το κακό δείχνουν ότι ο σταθμάρχης δεν γνώριζε τα καθήκοντά του.
Στο επόμενο ηχητικό καταγράφονται οι αντιδράσεις αφότου έχει συμβεί το δυστύχημα.
Οι διάλογοι του σταθμάρχη με τον ρυθμιστή κυκλοφορίας και τον σταθμάρχη Παλαιοφάρσαλου.
Ανήκουστη, απαράδεκτη ελαφρότητα εν ώρα υπηρεσίας -και δη σε μια τόσο δύσκολη ημέρα: Πολύπειροι και αποδεδειγμένα ικανοί σταθμάρχες χαλαρώνουν και χρησιμοποιούν την κρατική ραδιοσυχνότητα του ΟΣΕ για να ανταλλάξουν μεταξύ τους χοντροκομμένα, χυδαία σεξουαλικά αστεία και πληροφορίες για ντελίβερι.
Κι άλλοι διάλογοι
Στις 23:27, περίπου 6 λεπτά μετά το δυστύχημα δηλαδή, ο σταθμάρχης της Λάρισας προσπαθεί να επικοινωνήσει με το Intercity 62.
Σταθμάρχης Λάρισας: Το 62 ακούει;
Ο σταθμάρχης καλεί ανήσυχος, την συνάδελφό του στους Νέους Πόρους, Ελένη Ζ…
Σταθμάρχης Λάρισας: Ελένη για φώναξε λίγο το 63503 (εμπορικό τρένο με το οποίο συγκρούστηκε το Intercity).
Ελένη Ζ: Το 63503; Το 63503 ακούει τους Νέους Πόρους; Τίποτα.
Σταθμάρχης Λάρισας: Πω, πω, κάτι έχει γίνει τώρα και δε μου αρέσει αυτό.
Ελένη Ζ: Βασίλη, ξέρεις τους μηχανοδηγούς.
Σταθμάρχης Λάρισας: Όχι, δεν ξέρω!
Ελένη Ζ: Πάρε λίγο τον Επιβατικό Θεσσαλονίκης να μάθουμε για την 63503 τουλάχιστον.
Σταθμάρχης Λάρισας: Μήπως τους ξέρει ο Δ.Χ.;
Ελένη Ζ: Μίλησα και μου είπε: Τι συμβαίνει, γιατί δεν έχει ρεύμα. Και μου το έκλεισε μετά.
Σταθμάρχης Λάρισας: Γιατί κι εδώ πέρα δεν έχει ρεύμα το προάστιο.
Ελένη Ζ: Ω ρε π...! Δεν είναι καλό αυτό.
Σταθμάρχης Λάρισας: Ναι, το ξέρω, ναι.
Από την Πυροσβεστική, καλούν τον σταθμάρχη Λάρισας για να του πουν για το δυστύχημα το οποίο στην αρχή, θεωρήθηκε εκτροχιασμός. Ακολουθεί ο διάλογος:
Σταθμάρχης Λάρισας: Ναι.
Πυροσβεστική: Ναι, γεια σας. Το γνωρίζετε; Έχουμε εκτροχιασμό τρένου κοντά στο μνημείο του ΠΑΟΚ.
Σταθμάρχης Λάρισας: Αμάν!
Πυροσβεστική: Ναι. Πρέπει να κλείσετε ρεύματα, οτιδήποτε, δεν ξέρω κι εσείς τι πρέπει να κάνετε, στέλνω δυνάμεις εγώ.
Σταθμάρχης Λάρισας: Έχει εκτροχιασμό τρένου εκεί;
Πυροσβεστική: Ναι.
Σταθμάρχης Λάρισας: Καλώς.
Πυροσβεστική: Είναι στο ρεύμα προς Θεσσαλονίκη και προς τη θάλασσα και λίγο, δείτε λίγο, δείτε τα δρομολόγια λίγο, εντάξει;
Σταθμάρχης Λάρισας: Ναι, ναι έγινε. Εντάξει.
Ο σταθμάρχης Λάρισας παίρνει ξανά την συνάδελφό του στους Νέους Πόρους και της ζητάει να προσπαθήσει εκείνη να μιλήσει με τους μηχανοδηγούς του Intercity 62.
Σταθμάρχης Λάρισας: Ελένη, φώναξε λίγο το 62.
Ελένη Ζ: 62 ακούει τους Νέους Πόρους; … Δεν είναι καλό αυτό να ξέρεις.
Σταθμάρχης Λάρισας: Ξέρω ναι. Γιατί με πήρε ο ρυθμιστής έλξης ότι κάτι πρόβλημα έχει εκεί και λέει ότι κάποιος πήρε, έχει εκτροχιασμένο…
Ελένη Ζ: Με παίρνει ο ρυθμιστής, κλείσε λίγο Βασίλη.
Σταθμάρχης Λάρισας: …Ότι έχει τρένο εκτροχιασμένο και πήρε φωτιά.
Ελένη Ζ: Ωχ Παναγία μου! Περίμενε…
Σταθμάρχης Λάρισας: Κλείσε, κλείσε. Άντε, πάρε.
Ακολουθεί συνομιλία του σταθμάρχη με την Αστυνομία.
Αστυνομία: Ναι, από το 100. Με ακούτε;
Σταθμάρχης Λάρισας: Ναι. Σας ακούω.
Αστυνομία: Έχετε εικόνα τι ακριβώς έχει συμβεί;
Σταθμάρχης Λάρισας: Δεν ξέρω. Ό,τι και να σας πω δεν ξέρω. Τώρα με πήρε η Πυροσβεστική τηλέφωνο ότι έγινε εκτροχιασμός. Τώρα ήταν ένα τρένο που ανέβαινε πάνω κι ένα που κατέβαινε. Τώρα ποιο από τα δύο δεν ξέρω κι εγώ τίποτα. Ούτε με ενημέρωσαν.
Αστυνομία: Δεν ξέρετε τι είναι;
Σταθμάρχης Λάρισας: Γιατί τους φωνάζουμε στο ραδιοτηλέφωνο και δεν ακούγονται. Και τώρα προσπαθούμε να μάθουμε τα τηλέφωνα από τους μηχανοδηγούς για να δούμε τι γίνεται.
Αστυνομία: Υπάρχει περίπτωση να είναι τρένο με τρένο δηλαδή;
Σταθμάρχης Λάρισας: Λογικά δεν ξ… Λογικά όχι.
Αστυνομία: Καλώς. Μόλις έχετε μια εικόνα πάρτε μας ένα τηλέφωνο.
Πρώην διευθυντής ασφάλειας ΤΡΑΙΝΟΣΕ: «Παραμύθια» οι δικαιολογίες του σταθμάρχη
«Όταν κάνεις κυκλοφορία, είτε είσαι σταθμάρχης, είτε είσαι μηχανοδηγός, υπάρχουν δύο λέξεις κλειδιά “κανονικά και άνοδος” “αντίθετα και κάθοδος”. Κανένας δεν τις είπε. Άρα δεν εφαρμόστηκε ο Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας» τόνισε μιλώντας στην ΕΡΤ ο Χρήστος Ρετσινάς, πρώην διευθυντής ασφάλεια κυκλοφορίας αμαξοστοιχιών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σχολιάζοντας τους ηχογραφημένους διαλόγους το μοιραίο βράδυ του δυστυχήματος στα Τέμπη, που είδαν το φως της δημοσιότητας.
Όσο για το κλίμα χαλαρότητας που διαφαίνεται σε αυτούς τους διαλόγους υπογράμμισε πως «αυτό είναι ευθύνη των εταιρειών. Ποτέ δεν υπήρχε πρωτόκολλο επικοινωνίας αλλά και να υπήρχε δεν θα το ακολουθούσαν».
«Το θέμα είναι να αυστηροποιηθούν οι εσωτερικοί κανονισμοί λειτουργίας των εταιρειών» σημείωσε «όταν έχουμε τέτοιες συμπεριφορές να πηγαίνουν απευθείας στο πειθαρχικό και να απολύονται».
Σχολιάζοντας το ότι ο μηχανοδηγός της επιβατικής αμαξοστοιχίας προσπαθούσε να επικοινωνήσει με το κινητό του τηλέφωνο με πιθανούς μηχανοδηγούς της εμπορικής, επισήμανε έλλειμμα στη λειτουργία της εταιρείας καθώς όπως είπε «θα έπρεπε να υπάρχει η δυνατότητα στους μηχανοδηγούς της Hellenic Train να μπορούν να επικοινωνήσουν με τηλεφωνικό κέντρο δικό τους 24 ώρες το 24ωρο».
Όπως είπε χαρακτηριστικά «η ουσία είναι ότι αυτά τα πολυδιαφημισμένα τρένα που ήρθαν, δεν είναι συμβατά με το σύστημα»
Για τον έναν από τους δύο άλλους σταθμάρχες που φέρεται να έφυγε νωρίτερα και να μην παρέμεινε έως τις 23:00, στον σταθμό στη Λάρισας σημείωσε πως «δεν ήταν έμπειρος. Ήταν ένας από τους συμβασιούχους που είναι με μπλοκάκι και δεν πληρώνονται υπερωρίες. Κανονικά σχόλαγε στις 22:00».
Για τον δεύτερο όμως τον μόνιμο και έμπειρο σταθμάρχη σχολίασε πως «Όφειλε να καθίσει μέχρι τις 23:00. Εγώ θα καθόμουν μία ώρα παραπάνω για να διώξω τα τρένα».
Ο Χ. Ρετσινάς, για τον προφυλακισμένο σταθμάρχη επανέλαβε πως «δεν ήξερε να κάνει αυτόματη χάραξη δρομολογίου» και πως «είναι παραμύθια οι δικαιολογίες του για το κλειδί».
«Η έρευνα πρέπει να προχωρήσει σε βάθος. Φταίνε όλοι» συμπέρανε και είπε χαρακτηριστικά πως «δέχομαι επιθέσεις επειδή μιλάω για τις δικλείδες ασφαλείας που αφαίρεσε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ».
Διαβάστε επίσης:
Τέμπη: Νέα ηχητικά ντοκουμέντα, η πρώτη κατάθεση του σταθμάρχη
Πρώην δ/ντής ασφάλειας ΤΡΑΙΝΟΣΕ: «Παραμύθια» οι δικαιολογίες του σταθμάρχη