Σε ανθρώπινο λάθος φαίνεται ότι οφείλεται το τραγικό δυστύχημα με τη σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, ο σταθμάρχης στη Λάρισα έβαλε την επιβατική αμαξοστοιχία σε λάθος γραμμή, με συνέπεια τα δύο τρένα να συγκρουστούν μετωπικά, με ταχύτητα πάνω από 80 χιλιόμετρα την ώρα.
H επιβατική αμαξοστοιχία εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη και κατά τη διάρκεια της θανατηφόρας σύγκρουσης πολλοί από τους επιβάτες κοιμόντουσαν.
«Η σύγκρουση ήταν τόσο σφοδρή, ώστε δεν έμεινε τίποτα όρθιο από τα βαγόνια 1 και 2», ανέφερε ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός. «Είναι ευτύχημα που δεν έγινε η σύγκρουση μέσα στο τούνελ που είναι 5 χλμ πιο μακριά».
Η τελευταία επίσημη ενημέρωση της Πυροσβεστικής μιλάει για 29 νεκρούς και 85 τραυματίες, ενώ εκφράζονται φόβοι ότι ο αριθμός θα αυξηθεί. Οι νεκροί που έχουν μέχρι στιγμής ανασυρθεί, σύμφωνα με τον κ. Αγοραστό είναι από το τέταρτο βαγόνι και μετά.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, η σύγκρουση είχε αποτέλεσμα να εκτροχιαστούν τρία βαγόνια τα οποία και πήραν άμεσα φωτιά. Η τραγωδία θα μπορούσε να είχε προσλάβει ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις αν η σύγκρουση είχε γίνει μέσα στα τούνελ.
Μετά τη σύγκρουση διακόπηκε η ηλεκτροδότηση, με συνέπεια να μην ανοίγουν οι πόρτες του τρένου και να εγκλωβιστούν επιβάτες στο εσωτερικό του, όπως αναφέρουν οι πρώτες μαρτυρίες.
«Έσπασαν τζάμια, πέσαμε κάτω όλοι, κάποια βαγόνια πήραν φωτιά, οι καπνοί ήταν εξαιρετικά πυκνοί, ψάξαμε μια δίοδο για να βγούμε και όταν τη βρήκαμε αρχίσαμε να τρέχουμε μακριά, γιατί φοβηθήκαμε μη γίνει έκρηξη», ανέφερε χαρακτηριστικά επιβάτης.
«Υπήρχε φωτιά δίπλα μας. Βρήκαμε μία τρύπα και από εκεί καταφέραμε να βγούμε», δήλωσε άλλος επιβάτης στην κάμερα της ΕΡΤ. «Το βαγόνι άρχισε να στριφογυρίζει και μετά κατέληξε πλάγια και βγήκαμε», εξήγησε.
«Ήταν 10 δευτερόλεπτα εφιαλτικά, μέσα στις φωτιές. Στο βαγόνι υπήρχε πανικός, δεν μπορούσες να δεις γύρω σου από τον καπνό», συνέχισε.
Από τη πρώτη στιγμή κινητοποιήθηκαν ΕΚΑΒ, Πυροσβεστική Αστυνομία και Στρατός. Τριάντα ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ έσπευσαν στο σημείο για διακομιδές. Εφημερεύει το πανεπιστημιακό νοσοκομείο Λάρισας, ενώ άνοιξε εκτάκτως το Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας και το νοσοκομείο Κατερίνης.
Πρόεδρος Σιδηροδρομικών: Πρόκειται για ανθρώπινο λάθος
«Πρόκειται για ανθρώπινο λάθος, τα αίτια της τραγωδίας θα διερευνηθούν από τις υπηρεσίες», δήλωσε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, Γιάννης Ντίτσας.
«Ο σταθμάρχης δίνει την εντολή για να φύγει το τρένο και να πάει στον επόμενο σταθμό, ο κλειδούχος βρίσκεται μαζί με τον σταθμάρχη, ώστε αν χρειαστεί να παρέμβει», εξήγησε, μιλώντας στην ΕΡΤ.
«Τα πάντα γίνονται από τα ηλεκτρονικά συστήματα που έχουν εισαχθεί, ωστόσο δεν λειτουργούν τα φωτοσήματα», πρόσθεσε ο Γ. Ντίτσας, ενώ όπως είπε, «ο μηχανοδηγός μπήκε στη γραμμή καθόδου, χωρίς να ξέρει τον λόγο για τον οποίο έλαβε τη συγκεκριμένη εντολή».
Τι λέει για το δυστύχημα η Hellenic Train
«Στον Ευαγγελισμό σημειώθηκε μετωπική σύγκρουση δύο αμαξοστοιχιών: μιας εμπορευματικής αμαξοστοιχίας και της αμαξοστοιχίας IC 62 που είχε αναχωρήσει από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη. Την ώρα της σύγκρουσης επέβαιναν περίπου 350 επιβάτες. Στο σημείο έσπευσαν πυροσβέστες και προσωπικό της Hellenic Train, οι οποίοι συμμετείχαν σε επιχειρήσεις διάσωσης και παροχή βοήθειας στους ταξιδιώτες».
Η Hellenic Train δεν έχει απαντήσει ακόμη στο ερώτημα για τα αίτια της τραγωδίας.
Ωστόσο, φως στο πώς έγινε η σύγκρουση δίνουν κάποιες μαρτυρίες επιβαινόντων, της αμαξοστοιχίας Inter City 62.
Επιβάτης ο οποίος όπως είπε γλίτωσε καθώς βρισκόταν στα τελευταία βαγόνια (τα 4 πρώτα διαλύθηκαν), μίλησε στην κάμερα της ΕΡΤ λέγοντας ότι άκουσε στον ασύρματο τους μηχανοδηγούς να λένε «Πάμε και όπου βγει»!
«Όταν μείναμε στο Παλαιοφάρσελο με καθυστέρηση, όταν ακούς τον μηχανοδηγό να μιλά με τον υπεύθυνο των εισιτηρίων και να λέει πάμε και όπου βγει, είσαι προϊδεασμένος για το ότι κάτι δεν θα πάει καλά», είπε ο επιβάτης ενώ συμπλήρωσε ότι το «πάμε και όπου βγει» το άκουσε μέσω των ασυρμάτων.