Πτώση Canadair στην Κάρυστο: Θρήνος για τους δύο πιλότους - Έρευνες για τα αίτια

Πτώση Canadair στην Κάρυστο: Θρήνος για τους δύο πιλότους - Έρευνες για τα αίτια

Ξεκίνησαν οι έρευνες για την αναζήτηση των αιτιών που οδήγησαν στη συντριβή του πυροσβεστικού αεροσκάφους, κατά τη διάρκεια επιχείρησης κατάσβεσης στον Πλατανιστό Καρύστου, και προκάλεσε το θάνατο των δύο πιλότων της Πολεμικής Αεροπορίας,  του 34χρονου κυβερνήτη Σμηναγού Χρήστου Μουλά (πρώτη φωτογραφία) και του 27χρονου συγκυβερνήτη Ανθυποσμηναγού Περικλή Στεφανίδη (δεύτερη φωτογραφία).

Στο επίκεντρο των ειδικών της Πολεμικής Αεροπορίας, που βρίσκονται στο τόπο του δυστυχήματος και συλλέγουν κάθε εύρημα που θα τους βοηθήσει στην αναζήτηση των αιτιών της τραγωδίας, ενώ θα εξεταστούν και τα τηλεοπτικά πλάνα που κατέγραψαν τη μοιραία πτήση του αεροσκάφους, προκειμένου να βγει το πόρισμα. 

Σε βίντεο που κατέγραψε η ΕΡΤ με τη στιγμή της πτώσης, διακρίνεται το αεροπλάνο Canadair να κάνει ρίψη νερού, να παίρνει δεξιά στροφή και να χτυπά σε κλαδί δέντρου χάνοντας τον πλωτήρα από το δεξί φτερό.

Το αεροπλάνο, που δεν διέθετε σύστημα εκτίναξης για τον κυβερνήτη και τον συγκυβερνήτη, δεν κατάφερε να κάνει ανύψωση με αποτέλεσμα να συντριβεί και να τυλιχθεί στις φλόγες.

Τα εν λόγω πλάνα θα αναλυθούν από τους εμπειρογνώμονες. Οι πρώτες εικόνες, δείχνουν το Canadair να κάνει δύσκολους ελιγμούς, στην προσπάθεια να σβήσει τη φωτιά στη χαράδρα.

Την ώρα της ρίψης του νερού προσέκρουσε με το δεξί φτερό σε δέντρο, αποκόπηκε ο δεξιός πλωτήρας, γεγονός που αύξησε τη δεξιά κλίση του αεροσκάφους και προσέκρουσε στο έδαφος.

Όταν παίρνει δεξιά στροφή και χαμηλώνει, στη φάση της ρίψης του νερού, φαίνεται στα πλάνα, να προσκρούει με το δεξί φτερό σε δέντρο και να χάνει τον δεξιό πλωτήρα που έχει στο κάτω μέρος του δεξιού φτερού, γεγονός που αύξησε τη δεξιά κλίση του αεροσκάφους. Από κει και ύστερα δεν υπήρχε ούτε χρόνος αλλά κυρίως ούτε χώρος ελιγμών. Πέντε δευτερόλεπτα μετά συνετρίβη.

Όπως έγινε γνωστό το Canadair CL-215 που συνετρίβη έκανε ρίψεις μαζί με ακόμη ένα πυροσβεστικό αεροπλάνο στη συγκεκριμένη εστία φωτιάς. Είχαν απογειωθεί από τη Νέα Αγχίαλο, λίγο πριν τις 12:00, πέρασαν πάνω από τη Χαλκίδα και έφτασαν στην Κάρυστο για να επιχειρήσουν στο συγκεκριμένο σημείο.

Στην περιοχή έσπευσαν ένα ελικόπτερο Super Puma και ένα ελικόπτερο ΑΒ-205 της Πολεμικής Αεροπορίας ώστε να εντοπιστούν  άμεσα οι δύο ιπτάμενοι. Λίγη ώρα αργότερα είχαν φτάσει στο σημείο της συντριβής.

Ελικόπτερο από την ομάδα διάσωσης που επιχειρούσε –  αποβίβασε από αέρος με γάντζο, διασώστη ανάμεσα στα διασκορπισμένα κομμάτια του Canadair. Υπήρχε  μεγάλη επικινδυνότητα λόγω των καυσίμων του αεροσκάφους που είχε καταπέσει. Μαζί με τα πυροσβεστικά οχήματα, έσπευσαν και ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ. 

Τι λένε οι εμπειρογνώμονες για την πτώση του canadair

Υπάρχουν πολλοί άλλοι παράγοντες οι οποίοι θα συνυπολογιστούν στο τελικό πόρισμα για το τι έχει φταίξει για την συγκεκριμένη πτώση του μοιραίου καναντέρ.

Ανάμεσα σε αυτούς, το ανάγλυφο της περιοχής την μοιραία στιγμή, η φορά των ανέμων, το μικροκλίμα που δημιουργεί η φωτιά, αν τυχόν αναφέρθηκε κάτι στην ενδοεπικοινωνία είτε με το ζευγάρι του στον αέρα, είτε με το κέντρο επιχειρήσεων.

Λεπτομέρειες σχετικά με το τι μπορεί να έχει συμβεί με την πτώση του Canadair στην Κάρυστο έδωσε ο  αεροναυπηγός, Φαίδων Καραϊωσηφίδης, μιλώντας στην ΕΡΤ.

Αρχικά σημείωσε ότι τα συγκεκριμένα αεροπλάνα (CL-215) δεν έχουν σύστημα εκτίναξης ή διαφυγής και ότι η καλύτερη ελπίδα που έχουν οι χειριστές σε περίπτωση που συμβεί κάτι, είναι να επιχειρήσουν αναγκαστική προσγείωση έστω και σε ανώμαλο έδαφος, όπως συνέβη το 2015 στη Λακωνία και το 2016 στα Δερβενοχώρια.

Η εικόνα που βλέπουμε είναι σημαντική, τόνισε, καθώς δείχνει τον πλωτήρα (το βοηθητικό εξάρτημα του Canadair το οποίο τον βοηθάει στην προσθαλάσσωση για να μην ακουμπήσει το φτερό κάτω) να ακουμπάει στις κορυφές των δέντρων.

Άγνωστο ωστόσο είναι τι συνέβη προηγουμένως και η τροχιά του αεροπλάνου το οδήγησε μέσα στο εδαφικό ανάγλυφο. «Από κει και ύστερα δεν υπήρχε ούτε χρόνος αλλά κυρίως ούτε χώρος ελιγμών (…) Και αμέσως μετά τη ρίψη, επειδή το αεροπλάνο ελαφρώνει, εκτινάσσεται στον αέρα και λαμβάνεται κι αυτό υπόψη για το πώς μπορεί να ακολουθήσει μετά η τροχιά του ιπτάμενου μέσου» τόνισε.

Όσον αφορά το πώς αποφασίζεται το ύψος από το οποίο θα γίνει η ρίψη απάντησε ότι η εκπαίδευση των πιλότων γίνεται με βάση προδιαγραφές. Δηλαδή υπάρχει ένα σημείο εισόδου στην περιοχή της φωτιάς και ένα υπολογιζόμενο σημείο εξόδου. Πριν γίνει η ρίψη, τα Canadair περνάνε από πάνω και κάνουν επιθεώρηση του χώρου, ιδιαίτερα αν είναι η πρώτη φορά η πρώτη ρίψη της ημέρας μετά την υδροληψία.

«Είναι θέμα εμπειρίας, είναι θέμα συνθηκών και βέβαια όλα γίνονται με γνώμονα την ασφάλεια. Είναι απόφαση του πιλότου μέχρι τι βάθος θα κατέβει για να κάνει τη ρίψη, χωρίς να υπάρχει κάποιο σύστημα ή κάποιο άλλο βοήθημα, δυστυχώς» κατέληξε.

Ο πιλότος και εμπειρογνώμονας αεροπορικών ατυχημάτων Παντελής Φραγκούλης ανέφερε ότι «το αεροσκάφος πέταξε πάρα πολύ χαμηλά προκειμένου να στοχεύσει ακριβώς στη φωτιά. Το δεξί φτερό προσέκρουσε πάνω σε δέντρα, αποκολλήθηκε ο πλωτήρας, μειώθηκε πάρα πολύ η ταχύτητα του αεροπλάνου γιατί ήταν πάνω σε στροφή. Δεν είχε την ταχύτητα να σηκωθεί. Από την στιγμή που χτύπησε ήταν σε στροφή και δεν υπήρχε κανένα περιθώριο σωτηρίας του αεροσκάφους και του πληρώματος».

 Ο κ. Φραγκούλης υπογράμμισε ότι «Οι πιλότοι βρίσκονται σε “πόλεμο” με τη φωτιά. Οι φωτιές πρέπει να προλαμβάνονται στον πρώτο βαθμό τοπικής αυτοδιοίκησης. Όταν ξεφεύγει η φωτιά και μπούμε σε αυτόν τον “πόλεμο” δηλαδή τα αεροσκάφη να είναι παντού και να σβήνουν τις φωτιές παντού, το προσωπικό κουράζεται. Είναι πολύ δύσκολη η κατάσταση προκειμένου να διαχειριστούμε τόσο πολύ δύσκολες καταστάσεις».