Τις προτάσεις τους για την επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος στη Θεσσαλονίκη κατέθεσαν επιστήμονες και εκπρόσωποι φορέων στην εκδήλωση που διοργάνωσαν το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ), ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) και το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας & Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ), με την υποστήριξη της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ και του ενημερωτικού blog ΚΤΙΡΙΟforTHESS.
Για μια «ιστορία ματαιωμένων σχεδίων» σε ότι αφορά το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης έκανε λόγο ο συγκοινωνιολόγος, ομότιμος καθηγητής ΑΠΘ, Σπύρος Βούγιας. Πρόσθεσε, ωστόσο, ότι ευεργετικά λειτούργησαν για την πόλη οι πεζοδρομήσεις κάθετων αξόνων, όπως η Αριστοτέλους και η Αγία Σοφίας. Ο κ. Βούγιας πρότεινε, μεταξύ άλλων, την δημιουργία γραμμής τραμ και θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας που θα λειτουργούν συμπληρωματικά με το μετρό.
Την θεσμοθέτηση Τοπικής Δομής Υποστήριξης του Συγκοινωνιακού Σχεδιασμού, με ευθύνη του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) πρότεινε ο καθηγητής του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ, Παναγιώτης Παπαϊωάννου.
Στη Δομή θα συμμετάσχουν, μεταξύ άλλων, ο ΟΣΕΘ, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, οι δήμοι της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης, και η Αττικό Μετρό και θα έχει ως αρμοδιότητα τη συνεχή υποστήριξη της διαδικασίας συγκοινωνιακού σχεδιασμού, την καλύτερη εξυπηρέτηση των δημοσίων συγκοινωνιών και την ενδυνάμωση της θεσμικής συνεργασίας των ΟΤΑ και των υπόλοιπων φορέων της Θεσσαλονίκης.
Τη σημασία που έχουν τα σιδηροδρομικά συστήματα (μετρό, τραμ, προαστιακός και περιφερειακός σιδηρόδρομος) για την κάλυψη βασικών αναγκών της Θεσσαλονίκης ανέδειξε ο καθηγητής του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών ΑΠΘ, Χρίστος Πυργίδης. Ειδικότερα, επισήμανε την ανάγκη αποσυμφόρησης της βασικής γραμμής του μετρό (Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός-Συντριβάνι), η οποία, όπως είπε αναμένεται να λειτουργεί σε επίπεδο κορεσμού, με την υλοποίηση γραμμής τραμ ή δεύτερης βασικής γραμμής που θα εξυπηρετεί την Τούμπα και τη Χαριλάου.
Σειρά μέτρων που είχαν προτείνει οι επιστήμονες για την μείωση της κίνησης στους δρόμους έχουν υλοποιηθεί μόνο σε έναν βαθμό ή καθόλου, υπογράμμισε ο επίκουρος καθηγητής του ίδιου τμήματος Γιάννης Πολίτης. Όπως ανέφερε, δεν έχει γίνει γενική μελέτη αστικών μεταφορών και δεν έχουν αποκεντρωθεί υπηρεσίες που δημιουργούν μαζικές μετακινήσεις. Εκτίμησε ότι ο φόβος της αποτυχίας κυριαρχεί έναντι οποιαδήποτε προσπάθειας και ότι αναφορικά με το κυκλοφοριακό η Θεσσαλονίκη λειτουργεί με μια «συμφωνία παρανομίας».
Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ, Γιάννης Τόσκας τόνισε ότι από τα 514 λεωφορεία που χρειάζεται κάθε μέρα η Θεσσαλονίκη για να καλυφθούν οι ανάγκες των μετακινήσεων, κυκλοφορούν 430, ενώ εκτίμησε ότι η μελέτη αναδιάρθρωσης των λεωφορειακών γραμμών θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του χρόνου.
Την ανάγκη λήψης μέτρων για την μείωση των ΙΧ στο κέντρο της Θεσσαλονίκης ειδικά μετά την αναμενόμενη ολοκλήρωση του μετρό επισήμανε η αναπληρώτρια διευθύντρια Ερευνών του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών, Γεωργία Αϋφαντοπούλου. Για το σκοπό αυτό, πρόσθεσε, πρέπει να υλοποιηθούν άμεσα έργα στάθμευσης στην άκρη του μετρό.
Σημείωσε ότι είναι ανάγκη να ληφθούν σειρά μέτρων δυναμικής παρακολούθησης και διαχείρισης της κυκλοφορίας, όπως η επέκταση της δυναμικής σηματοδότησης και η δημιουργία εφαρμογής που δίνει πληροφορίες για τις κυκλοφοριακές συνθήκες.
Σε βελτίωση της ποιότητας του αέρα στη Θεσσαλονίκη οδήγησαν οι νέες τεχνολογίες στα αυτοκίνητα, αλλά αυτή αντισταθμίστηκε με την αύξηση του αριθμού τους, ανέφερε ο διευθυντής του Εργαστηρίου Μηχανικής της Αειφορίας του ΑΠΘ, καθηγητής Νίκος Μουσιόπουλος. Πρόσθεσε, δε, ότι ένα επιχειρησιακό σύστημα διαχείρισης ποιότητας του αέρα, μπορεί να συμβάλλει στην ενημέρωση των δημοτών και την υποστήριξη των υπηρεσιών.
Χαιρετισμό απηύθυναν ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας Πάρης Μπίλιας, ο α’ αντιπρόεδρος του ΕΒΕΘ Εμμανουήλ Βλαχογιάννης και ο πολιτικός μηχανικός και εκδότης, Πέτρος Παπαϊωάννου, ο οποίος είχε και τον ρόλο του συντονιστή.