Ερωτήματα εγείρονται για το κατά πόσο θα έπρεπε την μοιραία ημέρα του δυστυχήματος στα Τέμπη, ο συγκεκριμένος σταθμάρχης να βρίσκεται στο πόστο μόνος του έχοντας την αποκλειστική αρμοδιότητα για τα τρένα.
Όπως τονίζουν στην ΕΡΤ, άνθρωποι που ξέρουν πως λειτουργεί ένας σιδηρόδρομος, θα πρέπει να έχεις εμπειρία για το σταθμαρχείο της Λάρισας που είναι αιχμής και διαχειρίζεται την κυκλοφορία πολλών τρένων και ο συγκεκριμένος σταθμάρχης βρισκόταν εκεί μόνο 15 ημέρες.
Ο συγκεκριμένος άνθρωπος θα μπορούσε να τοποθετηθεί ως εφεδρικός σταθμάρχης, υποστηρίζουν αναφέροντας ότι η εκπαίδευσή του είχε διάρκεια εννέα μήνες. Εξι μήνες έκανε εκπαίδευση στη Θεσσαλονίκη και για τρεις μήνες πρακτική. Θα μπορούσε μετά το πέρας της εκπαίδευσής του να τοποθετηθεί σε κάποιον άλλο σταθμό λιγότερο κομβικό στον οποίο να έχει να διαχειριστεί λιγότερα τρένα.
Η Καλαμπάκα και η Λάρισα έχουν κοινή έδρα και οι σταθμάρχες μοιράζονται τις βάρδιες. Οπότε στο σταθμό της Λάρισας, ένα σταθμό αιχμής, ήταν μόνο για 15 ημέρες.
Όπως τονίζουν άνθρωποι που ξέρουν πως λειτουργεί ένας σιδηρόδρομος, θα πρέπει να έχεις εμπειρία για το συγκεκριμένο σταθμαρχείο και μάλιστα σε ένα τετραήμερο με αυξημένο φόρτο εργασίας.
Η πληροφορία που ξεκίνησε από δικηγόρο πολυτραυματία που επικαλέστηκε μαρτυρία κατοίκου της περιοχής, ότι το βράδυ του δυστυχήματος στο σταθμαρχείο «επικρατούσε εύθυμη κατάσταση» δεν επιβεβαιώνεται από το ρεπορτάζ της ΕΡΤ προς το παρόν. Επιπλέον, ο σταθμός βρίσκεται σε αρκετή απόσταση από τα σπίτια προκειμένου να ακούσει κάποιος κάτοικος μουσική που να προέρχεται από εκεί.
Ο σταθμάρχης Νέων Πόρων ενημέρωσε τον σταθμάρχη Λάρισας για το εμπορικό τρένο
Σε λάθος διάδρομο κινούνταν για 16 λεπτά ο συρμός, που οδήγησε στο πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο σταθμάρχης των Νέων Πόρων είχε ενημερώσει τον σταθμάρχη της Λάρισας στις 23:05 ότι το εμπορικό τρένο έχει ξεκινήσει την πορεία καθόδου προς Αθήνα, δηλαδή ο επόμενος σταθμός ήταν αυτός της Λάρισας και βρισκόταν στην πορεία καθόδου, με τον σταθμάρχη της Λάρισας να απαντάει ότι έλαβε το σήμα.
Όλα αυτά έχουν καταγραφεί τόσο στο βιβλίο τηλεγραφημάτων και στον εποπτικό πίνακα κυκλοφορίας, όσο και στο καταγραφικό συνομιλιών, δηλαδή όταν δύο σταθμάρχες μιλούν μεταξύ τους για οποιονδήποτε λόγο, η συνομιλία καταγράφεται σε ένα ειδικό κουτί.
Αυτό σημαίνει ότι για 16 λεπτά τα τρένα βρισκόταν στην ίδια γραμμή. Στον σταθμό Νέων Πόρων είχε περάσει ο σταθμάρχης της Λάρισας για μαθητεία τρεις ημέρες και ως βασικός σταθμάρχης δύο ημέρες 22 και 23 Φεβρουαρίου, μία ημέρα μετά ήταν στη Λάρισα και αμέσως μετά φαίνεται πως ξεκίνησε να εργάζεται εκεί, έχοντας ως προϋπηρεσία και τρεις εβδομάδες στην Καλαμπάκα.
Ο οδηγός εμπιστεύτηκε 1.000% τον σταθμάρχη, δεν έπρεπε
«Ο μηχανοδηγός εμπιστεύτηκε τον σταθμάρχη 1.000%, ενώ δεν έπρεπε... Αυτό είναι το επιλήψιμο σε ό,τι αφορά τον μηχανοδηγό. Ο σταθμάρχης ήταν ένας άπειρος υπάλληλος, ο οποίος κάκιστα είχε τοποθετηθεί στον σταθμό Λαρίσης», τόνισε ο συνταξιούχος εκπαιδευτής μηχανοδηγών Νικόλαος Τσουρίδης, μιλώντας για την τραγωδία στα Τέμπη, και το μοιραίο λάθος του μηχανοδηγού.
Ο κ. Τσουρίδης εξήγησε ότι «στη συνομιλία μεταξύ του σταθμάρχη και του μηχανοδηγού υπάρχει ένα ένοχο μυστικό. Ο μηχανοδηγός ήταν φίλος με τον σταθμάρχη, και δυστυχώς δεν τήρησαν και οι δύο τα τυπικά υπηρεσιακά».
«Ας μην πούμε ότι είχαν φιλική σχέση, αλλά μια οικειότητα. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι ο μηχανοδηγός εμπιστεύτηκε τον σταθμάρχη 1.000%, ενώ δεν έπρεπε. Αυτό είναι το επιλήψιμο σε ό,τι αφορά τον μηχανοδηγό», ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Ο σταθμάρχης ήταν ένας άπειρος υπάλληλος, ο οποίος κάκιστα είχε τοποθετηθεί στον σταθμό Λαρίσης», σχολίασε αναφερθείς στον σταθμάρχη.
«Ο σταθμός Λαρίσης είναι ένας πολύ δύσκολος σταθμός σε ό,τι αφορά την κυκλοφορία, γιατί είναι σταθμός αφετηρίας, τερματισμού, διερχομένων τρένων. Επίσης, έχει κοντά το μηχανοστάσιο, όπου ανεβοκατεβαίνουν κινητήριες μονάδες. Έχει τρομερή κίνηση. Πρέπει λοιπόν εκεί να είναι ένας όχι απλά έμπειρος, αλλά εμπειρότατος, με βαριά προϋπηρεσία σταθμάρχης. Οι σταθμάρχες όπως και οι μηχανοδηγοί, αντιμετωπίζουν καθημερινά τεράστιες προκλήσεις. Δεν είναι καμία ημέρα ίδια, άλλα γεγονότα τα σημερινά, άλλα τα αυριανά, άλλα τα προχθεσινά. Οπότε, στις διαφορετικές αυτές προκλήσεις πρέπει το μυαλό σου να παίρνει στροφές τουρμπίνας. Αυτό όμως δεν θα γίνει επειδή είσαι έξυπνος και τελείωσες με 10 και όχι με 9. Πρέπει να είσαι πολύ έμπειρος και να ξέρεις τι γίνεται με την κυκλοφορία των συρμών», δήλωσε ο εκπαιδευτής μηχανοδηγών.
Όπως ανέφερε ο κ. Τσουρίδης, κατά τη συνομιλία του σταθμάρχη με τον μηχανοδηγό, ο πρώτος δεν ενημέρωσε το δεύτερο ποια γραμμή θα ακολουθήσει: «Στην έξοδο της Λάρισας υπάρχουν δύο γραμμές, η μία που κατεβαίνει από Θεσσαλονίκη και η άλλη που ανεβαίνει προς Θεσσαλονίκη. Εκεί έγινε το μοιραίο λάθος από τον σταθμάρχη... Δεν είπε στον μηχανοδηγό να πάει από τη γραμμή ανόδου ή τη γραμμή καθόδου. Βάσει του κανονισμού, ο σταθμάρχης είναι υποχρεωμένος να πει στον μηχανοδηγό ποια γραμμή θα ακολουθήσει. Ο έμπειρος μηχανοδηγός είναι υποχρεωμένος να ρωτήσει κι εφόσον δεν πάρει σαφείς οδηγίες, τότε δεν πρέπει να αναχωρήσει».