Ι. Ντογιάκος: Ζητά τους φακέλους για τα σιδηροδρομικά δυστυχήματα της 15ετίας
Eurokinissi
Eurokinissi

Ι. Ντογιάκος: Ζητά τους φακέλους για τα σιδηροδρομικά δυστυχήματα της 15ετίας

Ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Ισίδωρος Ντογιάκος, ζήτησε από το διοικητή του ΟΣΕ να του αποστείλει τους φακέλους για όλα τα σιδηροδρομικά δυστυχήματα που έχουν σημειωθεί στο δίκτυο τα τελευταία 15 χρόνια, προκειμένου να ενημερωθεί για τα αποτελέσματα της διερεύνησής τους.

Σκοπός της κίνησης του κ. Ντογιάκου είναι, σύμφωνα με την ΕΡΤ, να εξεταστεί αν είχε διαταχθεί τότε έρευνα προς κάθε κατεύθυνση κι αν είχαν αποδοθεί ποινικές ευθύνες στους υπαιτίους. Διαφορετικά, θα πρέπει οι δικογραφίες αυτές να ανοίξουν εκ νέου για να αξιολογηθούν και πάλι. 

Υπενθυμίζεται ότι ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, ήδη, έχει βάλει στο «μικροσκόπιο» το φάκελο για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης, το 2017.

Τέμπη: Ο σταθμάρχης δεν ήξερε να χειριστεί το σύστημα

Την ίδια στιγμή, νέα αποκαλυπτικά στοιχεία που ρίχνουν φως στη μαύρη νύχτα της τραγωδίας περιείχε το «μαύρο κουτί» της τηλεδιοίκησης, το οποίο και λειτουργεί στο σταθμό της Λάρισας.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ της «Καθημερινής της Κυριακής», ο 59χρονος προφυλακισμένος σταθμάρχης Λάρισας δεν γνώριζε ή επέλεξε να μη χρησιμοποιήσει το σύστημα τηλεδιοίκησης που υπήρχε στο σταθμό, ενώ οι δύο εμπειρότεροι συνάδελφοι του εγκατέλειψαν -νωρίτερα από το προβλεπόμενο ωράριο- το πόστο τους, αφήνοντάς τον μόνο.

Αυτό αποτυπώνεται στον πίνακα καταγραφής συμβάντων, όπου και φαίνονται όλες οι εντολές που έχουν δώσει οι 2 σταθμάρχες -λίγο πριν τις 10 το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου- στο αυτοματοποιημένο σύστημα ηλεκτρονικής χάραξης διαδρομής. Ωστόσο, μετά τις 10, αμφότεροι αποχώρησαν από τη θέση τους, αφήνοντας μόνο του τον 59χρονο σταθμάρχη, ο οποίος και χρησιμοποίησε τον παλιό πίνακα ελέγχου, με αποτέλεσμα το σύστημα να είναι «νεκρό» μετά τις 10.12 μμ. Μια ώρα περίπου μετά, τα τρένα συγκρούονται.

Στο δημοσίευμα αναφέρεται ότι η Λάρισα είναι ένας από τους συνολικά 36 σταθμούς, όπου ήδη λειτουργεί το σύστημα τηλεδιοίκησης. Μάλιστα, το σύστημα στην περιοχή έχει εμβέλεια 5,5 χιλιομέτρων από τον σταθμό προς το σημείο της τραγωδίας, απόσταση εντός της οποίας το σύστημα προειδοποιεί στην περίπτωση λάθους.

Στο «μαύρο κουτί» της τηλεδιοίκησης καταγράφονται όλες οι κινήσεις των σταθμαρχών από τις 9.50 μ.μ της 28ης Φεβρουαρίου έως και τις 2.39 π.μ. της επόμενης μέρας.

Ενδεικτικά, στον πίνακα συμβάντων αναφέρεται ότι από 21.50.36 έως 21.51.15 ο σταθμάρχης -μέσω του συστήματος τηλεδιοίκησης προέβη σε χειρισμούς για τη «διέλευση συρμού με χάραξη προς Θεσσαλονίκη». Στο διάστημα μεταξύ 21.50.49 έως 22.07.05, το σύστημα έχει καταγράψει «χάραξη διαδρομής από το Φωτόσημο 2, είσοδο της Λάρισας». Μέχρι τις 22.12.50, μεσολαβούν ακόμα τρεις χειρισμοί στο αυτοματοποιημένο σύστημα.

Ο σταθμάρχης και ο -υπεύθυνος για τις βάρδιες- επιθεωρητής κατέθεσαν ότι οι δύο αρχαιότεροι σταθμάρχες αποχώρησαν πριν από τη λήξη της βάρδιας του στις 11 μ.μ. Πρόσθεσε, μάλιστα, ότι μετά το δυστύχημα είδε το βιβλίο παράδοσης-παραλαβής που βρίσκεται στο γραφείο του σταθμάρχη να έχει διορθωθεί με μπλάνκο.

Η απουσία των δύο αρχαιότερων συναδέλφων του και η εγκατάλειψη του αυτοματοποιημένου συστήματος χάραξης διαδρομής «φαίνεται» και στο μάυρο κουτί της τηλεδιοίκησης του σταθμού. Και αυτό γιατί μετά τις 10.12 μ.μ. δεν καταγράφεται κανένας χειρισμός, με τον 59χρονο να προσπαθεί να συντονίσει τις κινήσεις των συρμών μέσω του παλιού πίνακα ελέγχου.

«Η τηλεδιοίκηση επαναλειτούργησε περίπου μία ώρα μετά το δυστύχημα, στις 1.39 μ.μ. όταν τα στελέχη του ΟΣΕ θέλησαν να ελέγξουν εάν η σύγκρουση των τρένων επήλθε συνέπεια βλάβης του συστήματος τηλεδιοίκησης ή από λάθος του σταθμάρχη», τονίζεται στο δημοσίευμα.