Δύο στελέχη του ΟΣΕ, που βρίσκονται στην ιεραρχία πιο πάνω από τον επιθεωρητή που έχει τεθεί σε αργία, φαίνεται ότι έχουν μπει στο «στόχαστρο» της εισαγγελικής έρευνας για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Σύμφωνα με τον ΣΚΑΪ, τα δύο υψηλόβαθμα στελέχη του ΟΣΕ φαίνεται πως είχαν εγκρίνει το πρόγραμμα βαρδιών και συνεπώς και την τοποθέτηση του σταθμάρχη Λάρισας, ο οποίος ως γνωστόν έχει προφυλακιστεί, στη βάρδια τη μοιραία νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου.
«Το βαρδιόχαρτο κανονικά δεν περνάει από εμένα αλλά τώρα… Αφήστε το, δεν μπορώ να μπω σε λεπτομέρειες γιατί θα μπλέξω. Όλα είναι υπό διερεύνηση, έχουν έρθει σε επαφή ανακριτικές και εισαγγελικές αρχές, δεν έχω κληθεί ακόμα» δήλωσε ένας εκ των προϊσταμένων του επιθεωρητή.
Όπως εξήγησε πηγή του ΟΣΕ, ο επιθεωρητής κάνει την πρόταση για τις βάρδιες. Το έγγραφο αποστέλλεται στους ανώτερους, μπαίνει μια υπογραφή, στα «τυφλά» συνήθως, το χαρτί φεύγει πίσω, και «όλα καλά».
Σύμφωνα με την ίδια πηγή, «οι κανονισμοί ήταν λάσκα» και η νοοτροπία χαλαρή, πως κανείς δε θα λογοδοτήσει, δε θα περάσει από πειθαρχικό.
Στη δικογραφία υπάρχουν επίσης σημαντικές για την υπόθεση καταθέσεις, νυν και πρώην υπαλλήλων του ΟΣΕ, καθώς και αστυνομικών που έσπευσαν άμεσα στο σημείο της σύγκρουσης.
Νέα ηχητικά ντοκουμέντα
Νέα ηχητικά ντοκουμέντα βλέπουν το φως της δημοσιότητας, αποκαλύπτοντας λεπτομέρειες για το τι συνέβη το μοιραίο βράδυ της τραγωδίας.
Στα ηχητικά ντοκουμέντα από τη δικογραφία που έχει σχηματιστεί, τα οποία δημοσιεύει η εφημερίδα «Πρώτο Θέμα», περιλαμβάνονται οι διάλογοι του σταθμάρχη τόσο με συναδέλφους του όσο με την Αστυνομία και την Πυροσβεστική.
Στις 23:27, περίπου 6 λεπτά μετά το δυστύχημα δηλαδή, ο σταθμάρχης της Λάρισας προσπαθεί να επικοινωνήσει με το Intercity 62.
Σταθμάρχης Λάρισας: Το 62 ακούει;
Ο σταθμάρχης καλεί ανήσυχος, την συνάδελφό του στους Νέους Πόρους, Ελένη Ζ…
Σταθμάρχης Λάρισας: Ελένη για φώναξε λίγο το 63503 (εμπορικό τρένο με το οποίο συγκρούστηκε το Intercity).
Ελένη Ζ: Το 63503; Το 63503 ακούει τους Νέους Πόρους; Τίποτα.
Σταθμάρχης Λάρισας: Πω, πω, κάτι έχει γίνει τώρα και δε μου αρέσει αυτό.
Ελένη Ζ: Βασίλη, ξέρεις τους μηχανοδηγούς.
Σταθμάρχης Λάρισας: Όχι, δεν ξέρω!
Ελένη Ζ: Πάρε λίγο τον Επιβατικό Θεσσαλονίκης να μάθουμε για την 63503 τουλάχιστον.
Σταθμάρχης Λάρισας: Μήπως τους ξέρει ο Δ.Χ.;
Ελένη Ζ: Μίλησα και μου είπε: Τι συμβαίνει, γιατί δεν έχει ρεύμα. Και μου το έκλεισε μετά.
Σταθμάρχης Λάρισας: Γιατί κι εδώ πέρα δεν έχει ρεύμα το προάστιο.
Ελένη Ζ: Ω ρε π...! Δεν είναι καλό αυτό.
Σταθμάρχης Λάρισας: Ναι, το ξέρω, ναι.
Από την Πυροσβεστική, καλούν τον σταθμάρχη Λάρισας για να του πουν για το δυστύχημα το οποίο στην αρχή, θεωρήθηκε εκτροχιασμός. Ακολουθεί ο διάλογος:
Σταθμάρχης Λάρισας: Ναι.
Πυροσβεστική: Ναι, γεια σας. Το γνωρίζετε; Έχουμε εκτροχιασμό τρένου κοντά στο μνημείο του ΠΑΟΚ.
Σταθμάρχης Λάρισας: Αμάν!
Πυροσβεστική: Ναι. Πρέπει να κλείσετε ρεύματα, οτιδήποτε, δεν ξέρω κι εσείς τι πρέπει να κάνετε, στέλνω δυνάμεις εγώ.
Σταθμάρχης Λάρισας: Έχει εκτροχιασμό τρένου εκεί;
Πυροσβεστική: Ναι.
Σταθμάρχης Λάρισας: Καλώς.
Πυροσβεστική: Είναι στο ρεύμα προς Θεσσαλονίκη και προς τη θάλασσα και λίγο, δείτε λίγο, δείτε τα δρομολόγια λίγο, εντάξει;
Σταθμάρχης Λάρισας: Ναι, ναι έγινε. Εντάξει.
Ο σταθμάρχης Λάρισας παίρνει ξανά την συνάδελφό του στους Νέους Πόρους και της ζητάει να προσπαθήσει εκείνη να μιλήσει με τους μηχανοδηγούς του Intercity 62.
Σταθμάρχης Λάρισας: Ελένη, φώναξε λίγο το 62.
Ελένη Ζ: 62 ακούει τους Νέους Πόρους; … Δεν είναι καλό αυτό να ξέρεις.
Σταθμάρχης Λάρισας: Ξέρω ναι. Γιατί με πήρε ο ρυθμιστής έλξης ότι κάτι πρόβλημα έχει εκεί και λέει ότι κάποιος πήρε, έχει εκτροχιασμένο…
Ελένη Ζ: Με παίρνει ο ρυθμιστής, κλείσε λίγο Βασίλη.
Σταθμάρχης Λάρισας: …Ότι έχει τρένο εκτροχιασμένο και πήρε φωτιά.
Ελένη Ζ: Ωχ Παναγία μου! Περίμενε…
Σταθμάρχης Λάρισας: Κλείσε, κλείσε. Άντε, πάρε.
Ακολουθεί συνομιλία του σταθμάρχη με την Αστυνομία.
Αστυνομία: Ναι, από το 100. Με ακούτε;
Σταθμάρχης Λάρισας: Ναι. Σας ακούω.
Αστυνομία: Έχετε εικόνα τι ακριβώς έχει συμβεί;
Σταθμάρχης Λάρισας: Δεν ξέρω. Ό,τι και να σας πω δεν ξέρω. Τώρα με πήρε η Πυροσβεστική τηλέφωνο ότι έγινε εκτροχιασμός. Τώρα ήταν ένα τρένο που ανέβαινε πάνω κι ένα που κατέβαινε. Τώρα ποιο από τα δύο δεν ξέρω κι εγώ τίποτα. Ούτε με ενημέρωσαν.
Αστυνομία: Δεν ξέρετε τι είναι;
Σταθμάρχης Λάρισας: Γιατί τους φωνάζουμε στο ραδιοτηλέφωνο και δεν ακούγονται. Και τώρα προσπαθούμε να μάθουμε τα τηλέφωνα από τους μηχανοδηγούς για να δούμε τι γίνεται.
Αστυνομία: Υπάρχει περίπτωση να είναι τρένο με τρένο δηλαδή;
Σταθμάρχης Λάρισας: Λογικά δεν ξ… Λογικά όχι.
Αστυνομία: Καλώς. Μόλις έχετε μια εικόνα πάρτε μας ένα τηλέφωνο.
Έγγραφο του ΟΣΕ προς ΡΑΣ: Αποκλειστικά υπεύθυνος ο σταθμάρχης για την κυκλοφορία των τρένων
Ο σταθμάρχης είναι ο αποκλειστικός υπεύθυνος για την κυκλοφορία των τρένων σύμφωνα με έγγραφο που απέστειλε τον περασμένο Αύγουστο η διεύθυνση κυκλοφορίας του ΟΣΕ προς τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ).
Στον κανονισμό αναφέρεται ότι αποκλειστικά υπεύθυνος για τη σιδηροδρομική κυκλοφορία είναι ο σταθμάρχης: αυτός ορίζει την πορεία ενός τρένου και διευθετεί και τυχόν αλλαγές μέσα σε αυτή.
Επίσης, μέσα στις υποχρεώσεις του είναι οι ελεύθερες γραμμές που θα κινηθεί το τρένο. Σημειώνεται ότι ο μηχανοδηγός είναι υποχρεωμένος να τηρεί τις οδηγίες του σταθμάρχη και να μην παρεκκλίνει από αυτές κατά κανέναν τρόπο.
«Δεν επιλέγει ο μηχανοδηγός σε ποια γραμμή θα κινηθεί η αμαξοστοιχία, ενώ μέλημά του είναι η τήρηση των εντολών που του έχουν δοθεί από τους σταθμάρχες και η τήρηση των επιτρεπόμενων ταχυτήτων και των σημάτων κατά μήκος του τμήματος αποκλεισμού και η επικοινωνία με τον υπεύθυνο σταθμάρχη ή κεντρικό χειριστή του τμήματος.
Διαβάστε επίσης:
Ορίστηκαν οι εφέτες - ανακριτές για το δυστύχημα στα Τέμπη
Τέμπη: «Εντολή του Διευθυντή η άδεια στον επιθεωρητή» κατέθεσε ο γιατρός που την υπέγραψε
Τέμπη: Αποσωληνώθηκε ο ένας από τους δύο ασθενείς του Παπαγεωργίου - Πέντε τραυματίες σε ΜΕΘ
Πώς θα γίνει η επαναλειτουργία των σιδηροδρόμων
Τι απαντά η ΝΔ στον Σπίρτζη - Τα πέντε ψέματα του ΣΥΡΙΖΑ για τα Τέμπη