«Δοκιμάζεις, κάνεις λάθος και μετά φτάνεις στην επιτυχία», έχει δηλώσει ο Jeff Bezos, ο ιδιοκτήτης της Amazon. Για τον επιχειρηματία, τα σχέδια της πολυεθνικής του, δεν αποτελούν παρά κινήσεις σε ένα παιχνίδι σκακιού, όπου έχει αποδείξει ότι σκέφτεται αρκετά βήματα μπροστά.
Η Amazon κατάφερε να κάνει την επανάσταση όχι μόνο στο χώρο της ηλεκτρονικής, αλλά προσφάτως και στον χώρο των βιβλίων. Τώρα όμως ο κολοσσός καταναλωτικών προϊόντων... απειλεί να αλλάξει τα δεδομένα και στον τρόπο με τον οποίο ο κόσμος αγοράζει το φαγητό του.
Η εταιρεία ανακοίνωσε πρόσφατα ότι θα προχωρήσει στην εξαγορά της Whole Foods Market για 13,7 δισ. δολάρια. Η Whole Foods, η αλυσίδα με τα 465 καταστήματα, ουσιαστικά διαμόρφωσε τον χώρο των φυσικών και οργανικών τροφίμων, ο οποίος στις ΗΠΑ συγκεκριμένα καλύπτει το αστρονομικό ποσό ύψους 611 δισ. δολαρίων.
Τα εν δυνάμει όμως αποτελέσματα της κίνησης της Amazon, που ταράζει την βιομηχανία, αφορούν την επιλογή της να χρησιμοποιήσει χαμηλές τιμές, αναβαθμισμένη τεχνολογία και ένα ευρύ δίκτυο κέντρων διανομής ώστε να διαμορφώσει τον κλάδο της λιανικής.
"Η Amazon θα ρίξει ένα γερό χτύπημα στις τιμές της Whole Foods", ανέφερε ο Mark Hamrick, οικονομικός αναλυτής της Bankrate.com. "Πρόκειται για ένα σεισμό που θα συνταράξει τον χώρο των μανάβικων".
Η Whole Foods θα διατηρήσει το όνομά της στο πλαίσιο της συμφωνίας, η οποία υπόκειται στην έγκριση των μετόχων και των ρυθμιστικών αρχών και αναμένεται να ολοκληρωθεί κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2017.
Η εταιρεία θα διατηρήσει την έδρα της στο Austin και ο John Mackey θα παραμείνει ο διευθύνων σύμβουλος της Whole Foods.
Τι κρύβεται πίσω από την κίνηση της Amazon
Πολλοί είναι αυτοί που αναρωτιούνται γιατί προχώρησε η Amazon σε μια τέτοια κίνηση, με κάποιους να θεωρούν πως προσπαθεί να διευρύνει τις δραστηριότητές της στον κλάδο των φρέσκων τροφίμων και κάποιους άλλους να υποστηρίζουν ότι επιδιώκει να «χτυπήσει» την Wal-Mart (η οποία αποφάσισε πέρυσι να εξαγοράσει την εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου Jet.com έναντι 3 δισ. δολαρίων).
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Forbes, μπορεί η Whole Foods να έχει αρκετές αδυναμίες, ωστόσο έχει και πολλά δυνατά σημεία, τα οποία περιλαμβάνουν κυρίως το μεγάλο πελατολόγιό της. Μπορεί να μην απευθύνεται στο πιο ευρύ κοινό, καθώς οι τιμές των προϊόντων της είναι αρκετά υψηλές, μπορεί τα προϊόντα να απευθύνονται σε ένα πιο ελιτίστικο κομμάτι καταναλωτών, ωστόσο η Whole Foods έχει 8 εκατομμύρια επισκέψεις καταναλωτών σε εβδομαδιαίο επίπεδο και έχει 30 εκατ. πελάτες.
Επιπλέον, αυτό που θέλει να κερδίσει η Amazon είναι το να μπορεί να προσφέρει μια ολοκληρωμένη εμπειρία στους πελάτες της. Πιο συγκεκριμένα, ο καταναλωτής θα επισκέπτεται το κατάστημα Whole Foods της περιοχής του και – εκτός από τρόφιμα - θα έχει τη δυνατότητα να προμηθεύεται κατευθείαν τα βιβλία ή οποιοδήποτε άλλο ηλεκτρονικό προϊόν πουλάει η εταιρεία.
Αυτό σε συνδυασμό με την αξιοπιστία της Amazon και της Whole Food θα μπορέσει, παράλληλα, να παραμερίσει τους φόβους και τη διστακτικότητα των καταναλωτών ως προς την on line παραγγελία τροφίμων.
Με το βλέμμα στο μέλλον, η Amazon έχει χαράξει στρατηγική που καλύπτει ένα μέσο και μακροπρόθεσμο διάστημα και περιλαμβάνει παραδόσεις των παραγγελιών με drones, αλλά και καταστήματα – αυτά της Whole Food – χωρίς τη φυσική παρουσία εργαζομένων στα ταμεία αλλά με αυτοματοποιημένες διαδικασίες.
Επιμέλεια: Δανάη Μαραγκουδάκη