Οι ΗΠΑ αυξάνουν την πίεση στη ναυτιλιακή βιομηχανία προκειμένου να ενισχυθούν οι κυρώσεις που έχουν επιβάλει στις εξαγωγές πετρελαίου από τη Βενεζουέλα. Οι κυρώσεις έχουν φέρει τις εξαγωγές πετρελαίου στα χαμηλότερα επίπεδα εδώ και περίπου 80 χρόνια, στερώντας από την σοσιαλιστική κυβέρνηση του Νικολάς Μαδούρο το βασικό της εισόδημα και προκαλώντας έλλειψη ρευστότητας που παρεμποδίζει απαραίτητες εισαγωγές, όπως τρόφιμα και φάρμακα.
Η αμερικανική κυβέρνηση επιχειρεί, μέσω των κυρώσεων, να αποδυναμώσει την εξουσία του Μαδούρο αφού η Ουάσινγκτον και άλλες Δυτικές δημοκρατίες τον κατηγόρησαν ότι έστησε την επανεκλογή του το 2018. Παρά την οικονομική κατάρρευση της Βενεζουέλας, ο Μαδούρο παραμένει στην εξουσία, και ο Αμερικανός πρόεδρος εντείνει την πίεση σε όλο τον ναυτιλιακό κλάδο προκειμένου να εφαρμοστούν ακόμη πιο σκληρά οι κυρώσεις και να απομονωθεί το Καράκας.
Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση του Μαδούρο κατηγορεί τις ΗΠΑ ότι προσπαθούν να σφετεριστούν το πετρέλαιο της Βενεζουέλας και προκαλούν βάσανα στον λαό.
Το βλέμμα των Ηνωμένων Πολιτειών έχει στραφεί τώρα στις εταιρείες ταξινόμησης πλοίων, τις ναυτιλιακές εταιρείες και τους ασφαλιστές.
«Θα δείτε ότι οι περισσότεροι ιδιοκτήτες πλοίων, ασφαλιστές και καπετάνιοι, θα γυρίσουν την πλάτη τους στη Βενεζουέλα», δήλωσε στο πρακτορείο Reuters ο Έλιοτ Έιμπραμς, ειδικός απεσταλμένος της Ουάσινγκτον στη Βενεζουέλα. «Τα προβλήματα που δημιουργούνται δεν αξίζουν τον κόπο», πρόσθεσε.
Οι ΗΠΑ πιέζουν τις εταιρείες ταξινόμησης να πιστοποιήσουν αν το πλοία έχουν παραβιάσει τις κυρώσεις και αν αυτό έχει συμβεί να ανακαλέσουν την πιστοποίηση, σύμφωνα με Αμερικανό αξιωματούχο που μίλησε στο Reuters. Χωρίς πιστοποίηση, το σκάφος και το φορτίο του είναι ανασφάλιστα και οι ιδιοκτήτες βρίσκονται να παραβιάζουν τα εμπορικά συμβόλαια που απαιτούν πιστοποίηση για να παραμένουν σε ισχύ. Επιπλέον, οι λιμενικές αρχές μπορούν να αρνηθούν τον κατάπλου ενός σκάφους ή και να απαγορεύσουν τον απόπλου.
Τον Ιούνιο, οι ΗΠΑ δημοσιοποίησαν τα ονόματα έξι ναυτιλιακών εταιρειών – δύο εξ αυτών ελληνικών συμφερόντων – και έξι τάνκερ που συμμετείχαν στο εμπόριο πετρελαίου της Βενεζουέλας, ενώ απειλούν με κυρώσεις κάθε εταιρεία που εμπλέκεται σ' αυτό το εμπόριο.
Οι απειλές και η αυξανόμενη πίεση αρχίζουν να έχουν αποτελέσματα ακόμα και για τις εμπορικές συνδιαλλαγές που εξαιρούνται από τις αμερικανικές κυρώσεις.
Κάποιες πετρελαϊκές εταιρείες αρνούνται να ναυλώσουν πλοία που έχουν πιάσει σε λιμάνια της Βενεζουέλας στο διάστημα του τελευταίου έτους, ακόμη κι αν ο σκοπός του ταξιδιού δεν επιφέρει κυρώσεις, ενώ και οι ασφαλιστές δυσκολεύονται με την ερμηνεία του τι θα θεωρηθεί νόμιμο και τι όχι, προτιμώντας μια όσο το δυνατόν πιο συντηρητική προσέγγιση.
Ακόμη και αφού αφαιρεθούν από τη «μαύρη λίστα», το στίγμα που συνοδεύει αυτά τα σκάφη και τις εταιρείες μπορεί να δημιουργήσει αρκετά προβλήματα.
Σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το Reuters, ο Αμερικανός υπουργός Εμπορίου, Γουίλμπουρ Ρος, πρώην επενδυτής στη ναυτιλία, βοήθησε στον σχεδιασμό της στρατηγικής που στοχεύει τον ναυτιλιακό κλάδο.
Ο Έιμπραμς δηλώνει ότι η πίεση θα ενταθεί.
«Υπάρχουν κάποιοι που δεν συνεργάζονται... Θα κυνηγήσουμε το πλοίο, τον ιδιοκτήτη, τον καπετάνιο».