Οι Γάλλοι στηρίζουν τα «Κίτρινα Γιλέκα», αλλά όχι τη βία

Οι Γάλλοι στηρίζουν τα «Κίτρινα Γιλέκα», αλλά όχι τη βία

Του Γιάννη Μαντζίκου

Μεταξύ «σφύρας και άκμονος» βρίσκεται ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν ο οποίος μπορεί να είχε το θέμα του περιβάλλοντος σε περίοπτη θέση προεκλογικά, βλέπει με αφορμή τις κινητοποιήσεις των «κίτρινων γιλέκων» ότι η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική -καθώς αποδεικνύεται ότι άλλο περιβάλλον και άλλο περιβαλλοντικός φόρος. Ενδεικτικό της σοβαρότητας της κατάστασης είναι ότι ανέβαλε το προγραμματισμένο ταξίδι του στην Σερβία, την ώρα που πραγματοπιεί συσκέψεις επί συσκέψεων προκειμένου να βρει λύση και η κρίση να μην κλιμακωθεί.

Παράλληλα, όπως είναι γνωστό, έχει αναθέσει ειδική αποστολή στον πρωθυπουργό του Εντουάρ Φιλίπ, ο οποίος συναντήθηκε με εκπρόσωπους των κομμάτων της αντιπολίτευσης και συγκεκριμένα τον Ολιβιέ Φορ του Σοσιαλιστικού Κόμματος, την αρχηγό του Εθνικού Συναγερμού Μαρίν Λεπέν, τον αρχηγό του κόμματος “Οι Πατριώτες” Φλοριάν Φιλιπό, τον πρόεδρο των Ρεπουμπλικανών Λοράν Βοκέ και τον Μπενουά Αμόν, επικεφαλής του σχηματισμού Generation-s, ενώ ο μόνος που δεν παρέστη ήταν ο Ζαν Λικ Μελανσόν. Για πρώτη φορά μετά από τρεις εβδομάδες έχουμε μια κυβέρνηση που κατανοεί το μέγεθος του κινήματος των κίτρινων γιλέκων, αλλά οι απαντήσεις δεν έχουν ακόμα δοθεί», δήλωσε ο Ολιβιέ Φορ, μετά τη συνάντησή του με τον Γάλλο πρωθυπουργό.

Σημειώνεται ότι οι περισσότεροι από τους πολιτικούς αρχηγούς πίεσαν την κυβέρνηση να εγκαταλείψει τα σχέδια της για επιβολή φόρων στα καύσιμα από τον Ιανουάριο. Τα κίτρινα γιλέκα δεν έδειξαν ανάλογη διαλλακτικότητα καθώς αρνήθηκαν να μετέχουν στον διάλογο με τον πρωθυπουργό, καταγγέλοντας απειλές εις βάρος τους. Με φόντο τα παραπάνω, ήρθε να προστεθεί ένας νέος πονοκέφαλος για τον Γάλλο πρόεδρο αφού την σκυτάλη της διαμαρτυρίας πήραν οι μαθητές, οι οποίοι εξέφρασαν την αντίθεσή τους με την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που μπήκε σε εφαρμογή τον περασμένο Σεπτέμβριο, αποκλείοντας την είσοδο σε σχεδόν 100 σχολεία σε όλη τη χώρα.

Σημειώνεται ότι η αφορμή για το κίνημα των κίτρινων γιλέκων (το κίτρινο γιλέκο είναι ενδυματολογικό σύμβολο του κώδικα οδικής κυκλοφορίας) ήταν η αύξηση του φόρου των καυσίμων (5%), άρα της τιμής τους, λόγω της πρόθεσης της κυβέρνησης Μακρόν να αποθαρρύνονται οι πολίτες από την χρήση ντιζελοκίνητων και βενζινοκίνητων αυτοκινήτων. Οι εξελίξεις αυτές χάλασαν και τα σχέδια του Γάλλου προέδρου ενόψει της Συνόδου που διεξάγεται αυτές τις μέρες στο Κατοβίτσε για το Κλίμα, να δείξει ότι βρίσκεται στην προμετωπίδα της μάχης για την περιβαλλοντική αλλαγή.

Τον τόνο των εξελίξεων και της κατάστασης που διαμορφώνεται δίνει άρθρο των New York Times που αποτύπωναν το δίλημμα που αντιμετωπίζει ο Μακρόν -πώς, δηλαδή, ένας ηγέτης μπορεί να υιοθετήσει μέτρα που κάνουν μακροπρόθεσμα καλό για το περιβάλλον χωρίς να επιβαρύνονται οι ψηφοφόροι με πρόσθετες δαπάνες;

Στο μεταξύ, σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις, πάνω από το 70% των Γάλλων πολιτών τάσσονται υπέρ των «κίτρινων γιλέκων» (αν και κατά της βίας), θεωρώντας ότι (υπερ)φορολογούνται για να συντηρείται ένα σπάταλο και μεγάλο κράτος. Αν κάποιος έψαχνε για κάτι θετικό μέσα στον ορυμαγδό των αρνητικών εξελίξεων για τον Μακρόν αυτό θα ήταν μόνο, ότι το συγκεκριμένο κίνημα φαίνεται να στερείται συνοχής και οργάνωσης, κάνεις όμως δεν ξέρει αν αυτό είναι αρκετό για να σωθεί πολιτικά...