Το ουκρανικό λιμάνι του Πίβντενι σταμάτησε τη λειτουργία του επειδή η Ρωσία δεν επιτρέπει την είσοδο πλοίων σε αυτό, αποκλείοντάς το ουσιαστικά από την συμφωνία που επιτρέπει τις ασφαλείς εξαγωγές σιτηρών στη Μαύρη Θάλασσα, δήλωσε την Τρίτη Ουκρανός αξιωματούχος.
Η Πρωτοβουλία για τα σιτηρά της Μαύρης Θάλασσας που υπογράφηκε από τη Ρωσία και την Ουκρανία τον περασμένο Ιούλιο και παρατάθηκε την περασμένη εβδομάδα για δύο μήνες, έχει ως στόχο να εγγυηθεί την ασφαλή εξαγωγή σιτηρών και τροφίμων σε καιρό πολέμου από τρία ουκρανικά λιμάνια - την Οδησσό, το Τσορνομόρσκ και το Πιβντένι.
Τα Ηνωμένα Έθνη, τα οποία μαζί με την Τουρκία μεσολάβησαν για τη συμφωνία και την παράτασή της, εξέφρασαν τη Δευτέρα την ανησυχία τους για το γεγονός ότι το Πιβντένιι- κοντά στην Οδησσό στη Μαύρη Θάλασσα - δεν είχε δεχθεί κανένα πλοίο από τις 2 Μαΐου στο πλαίσιο της συμφωνίας.
«Επισήμως, το λιμάνι του Πιβντένιι είναι στην Πρωτοβουλία, αλλά στην πραγματικότητα δεν έχει πάει εκεί εδώ και ένα μήνα. Δεν έχει εισερχόμενο στόλο», δήλωσε στο Reuters ο Ουκρανός αναπληρωτής υπουργός Ανοικοδόμησης, Γιούριι Βάσκοφ.
«Αυτοί (η Ρωσία) βρήκαν τώρα έναν αποτελεσματικό τρόπο για να μειώσουν σημαντικά τις (ουκρανικές) εξαγωγές σιτηρών, αποκλείοντας το λιμάνι του Πιβντένι, το οποίο εξυπηρετεί πλοία μεγάλης χωρητικότητας», ανέφερε σε γραπτά σχόλια.
Ο Βάσκοφ χαρακτήρισε την κίνηση αυτή «κατάφωρη παραβίαση» της συμφωνίας.
Η συμφωνία για τα σιτηρά της Μαύρης Θάλασσας σφυρηλατήθηκε για να συμβάλει στην αντιμετώπιση της παγκόσμιας επισιτιστικής κρίσης που επιδεινώθηκε από την εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία.
Σύμφωνα με τη συμφωνία, όλα τα πλοία που κατευθύνονται σε ουκρανικά λιμάνια πρέπει να επιθεωρούνται από κοινή ομάδα στην οποία συμμετέχουν και Ρώσοι επιθεωρητές. Οι Ρώσοι επιθεωρητές αρνούνται από τις 29 Απριλίου να επιθεωρήσουν τα πλοία που κατευθύνονται προς το Πιβντένι, δήλωσε ο Βάσκοφ.
Το Πιβντένιι είναι το μεγαλύτερο λιμάνι που περιλαμβάνεται στην πρωτοβουλία από άποψη διακίνησης. Τα στοιχεία του υπουργείου Ανοικοδόμησης δείχνουν ότι αποθηκεύει περίπου 1,5 εκατομμύριο τόνους τροφίμων για μελλοντική εξαγωγή σε 10 χώρες, με 26 πλοία που πρόκειται να έρθουν γι' αυτά.