Με τη βοήθεια σύγχρονων υποβρύχιων σόναρ ελπίζουν οι αρχές της Ινδονησίας ότι θα καταφέρουν να εντοπίσουν την άτρακτο του Boeing που κατέπεσε χθες στη θάλασσα της Ιάβας με 189 επιβαίνοντες, σε μια προσπάθεια να να ανακτήσουν το συντομότερο δυνατό το μαύρο κουτί που θα ρίξει φως στα αίτια της τραγωδίας.
Οι αρχές εκτιμούν ότι δεν υπάρχει ελπίδα για επιζώντες. Αν επιβεβαιωθούν θα πρόκειται για το δεύτερο πιο φονικό αεροπορικό δυστύχημα στην ιστορία της Ινδονησίας, μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες αγορές για την αεροπορική βιομηχανία παγκοσμίως.
Μυστήριο παραμένει προς το παρόν, πώς ένα ολοκαίνουργιο, προηγμένο αεροσκάφος έπεσε λίγο μετά την απογείωσή του. Ο πύργος ελέγχου έχασε την επαφή με το πλήρωμα του Boeing 737 Max 8 που εκτελούσε την πτήση JT610 της εταιρείας χαμηλού κόστους Lion Air, μόλις 13 λεπτά από την απογείωσή του από το αεροδρόμιο της Τζακάρτας.
Τέσσερα πολεμικά πλοία σαρώνουν με σόναρ την περιοχή όπου χθες βρέθηκαν συντρίμμια, στα ανοικτά των ακτών της Δυτικής Ιάβας. To CNN αναφέρει ότι εκτός από τα 15 πλοία που χτενίζουν την επιφάνεια της θάλασσας, στις έρευνες συμμετέχει και ένα ελικόπτερο στο οποίο επιβαίνουν δύτες έτοιμοι να βουτήξουν στα νερά αν εντοπιστεί η σορός κάποιου επιβάτη.
Ο Γιούσουφ Λατίφ, εκπρόσωπος της εθνικής υπηρεσίας έρευνας και διάσωσης, προεξόφλησε τη Δευτέρα ότι εάν βρεθούν επιζώντες, θα πρόκειται για αληθινό «θαύμα», δεδομένης της κατάστασης στην οποία βρέθηκαν τα συντρίμμια και τα ανθρώπινα υπολείμματα που έχουν περισυλλεγεί.
Η Lion Air ανέφερε ότι συγκεντρώθηκαν ανθρώπινα υπολείμματα και τοποθετήθηκαν σε συνολικά 24 σάκους για πτώματα στις έρευνες κοντά στον τόπο της συντριβής, σε ένα τμήμα της θάλασσας όπου το βάθος είναι από 30 ως 35 μέτρα, περίπου 15 χιλιόμετρα από την ακτή, στα βορειοανατολικά της Τζακάρτας. Τα ανθρώπινα υπολείμματα μεταφέρθηκαν σε νοσοκομείο για να αρχίσει η διαδικασία της αναγνώρισής τους. Αναμενόταν να αρχίσουν να καταφθάνουν πολλά άλλα, ανέφερε το τηλεοπτικό δίκτυο Metro, επικαλούμενο αξιωματούχους.
Πάνω σε λινάτσες στο λιμάνι της Τζακάρτας αστυνομικοί τοποθετούσαν αντικείμενα που περισυνελέγησαν από τα νερά: από μέρη του εξοπλισμού του αεροπλάνου, όπως φιάλες οξυγόνου, ως προσωπικά αντικείμενα, πορτοφόλια, κινητά τηλέφωνα, μετρητά, σακίδια πλάτης και άλλα.
Ένας κάτοικος της περιοχής είπε πως άκουσε έναν ήχο που του φάνηκε σαν έκρηξη την ώρα που έπεσε το αεροπλάνο. «Νόμιζα ότι ήταν κεραυνός, αλλά ήταν διαφορετικός ήχος από αυτόν του κεραυνού, ήταν πολύ δυνατός» ο κρότος, αφηγήθηκε.
Αυτό ήταν το πρώτο δυστύχημα το οποίο ενεπλάκη το 737 Max, ένα αναβαθμισμένο αεροσκάφος με μεγαλύτερη αποδοτικότητα ως προς την οικονομία καυσίμου.
Η ιδιωτική αεροπορική εταιρεία Λάιον, που ιδρύθηκε το 1999, ανέφερε ότι το 737, που είχε τεθεί σε υπηρεσία τον Αύγουστο, ήταν ικανό προς πτήση και είχε περάσει τεχνικούς ελέγχους, ενώ ο κυβερνήτης και ο συγκυβερνήτης του είχαν μαζί 11.000 ώρες πτήσης, με άλλα αεροσκάφη προφανώς.
Ο πιλότος του Μπόινγκ, που είχε προορισμό την Πανγκάλ Πινάν, στο νησί Μπανγκά, ζήτησε να του δοθεί άδεια να επιτρέψει στην Τζακάρτα λίγο μετά την απογείωση, περί τις 06:20, για την πτήση που αναμενόταν να διαρκέσει μία ώρα. «Υποβλήθηκε και εγκρίθηκε ένα αίτημα RTB» (σ.σ. return to base, επιστροφή στη βάση), ανέφερε ο Τιαχιόνο και πρόσθεσε «ακόμη προσπαθούμε να κατανοήσουμε το γιατί».
Το Μπόινγκ είχε αντιμετωπίσει ένα τεχνικό πρόβλημα σε προηγούμενη πτήση, που όμως αντιμετωπίστηκε «βάσει της προβλεπόμενης διαδικασίας», διαβεβαίωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Λάιον, Έντουαρντ Σιράιτ. Πρόσθεσε ότι τα υπόλοιπα 10 Boeing 737 Max 8 της εταιρείας δεν θα καθηλωθούν στο έδαφος, διότι δεν έχουν παρουσιάσει το πρόβλημα.
Το BBC, έχοντας πληροφορίες για το περιεχόμενο του δελτίου τεχνικού ελέγχου της πτήσης Μπαλί-Τζακάρτα που είχε κάνει το Μπόινγκ την Κυριακή, μετέδωσε πως αναφέρθηκε «έλλειψη αξιοπιστίας» σε ένα όργανο μέτρησης της ταχύτητας και παρουσιάζονταν επίσης αποκλίσεις στις μετρήσεις υψομέτρου μεταξύ των οργάνων του κυβερνήτη και του συγκυβερνήτη.
Η χειρότερη αεροπορική τραγωδία στην Ινδονησία σημειώθηκε το 1997, όταν ένα A300 της Garuda συνετρίβη στην πόλη Μεντάν, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 234 άνθρωποι.
Το μοιραίο Boeing είχε τεχνικό πρόβλημα μια ημέρα πριν την συντριβή
Το αεροσκάφος της Lion Air πετούσε αλλοπρόσαλλα την προηγούμενη του δυστυχήματος ημέρα, εξαιτίας "τεχνικού προβλήματος", σύμφωνα με στοιχεία της Flightradar24 (σ.σ. της σουηδικής διαδικτυακής υπηρεσίας που παρέχει πληροφορίες πτήσης εμπορικών αεροσκαφών σε πραγματικό χρόνο σε έναν χάρτη).
Μετά την απογείωσή του από το Ντενπασάρ, στο Μπαλί, το απόγευμα της Κυριακής, το αεροσκάφος ανέφερε ασυνήθιστες μεταβολές στο ύψος και στην ταχύτητα πτήσης, περιλαμβανομένης της πτώσης κατά 875 πόδια μέσα σε 27 δευτερόλεπτα ενώ θα έπρεπε κανονικά να έχει ανοδική πορεία, προτού σταθεροποιηθεί και συνεχίσει την πορεία του για την Τζακάρτα.
Ωστόσο, οι πιλότοι συνέχισαν την πτήση σε ανώτατο ύψος 28.000 πόδια σε σχέση με τα 36.000 πόδια που πετούσε εκτελώντας το ίδιο δρομολόγιο νωρίτερα μέσα στην εβδομάδα.
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Lion Air Έντουαρντ Σιράιτ δήλωσε χθες στους δημοσιογράφους ότι προέκυψε ένα τεχνικό πρόβλημα στην πτήση Ντενπασάρ-Τζακάρτα αλλά επιλύθηκε "σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διαδικασίες".
Δύο από τους επιβάτες της συγκεκριμένης πτήσης ανέβασαν στο Instagram σχόλια για προβλήματα στο σύστημα κλιματισμού και στον φωτισμό της καμπίνας προτού αναχωρήσει το αεροσκάφος με καθυστέρηση περίπου τριών ωρών.
"Θύμωσα καθώς είχα πληρώσει εισιτήριο και ως εκ τούτου είχα κάθε δικαίωμα να αμφισβητήσω την ασφάλεια του αεροσκάφους", σχολίασε μία από τις επιβάτες, η τηλεπαρουσιάστρια Κοντσίτα Κάρολαϊν. Η ίδια πρόσθεσε ότι ο κινητήρας έκανε έναν "περίεργο" ήχο κατά την απογείωση, ο οποίος συνεχίστηκε και στη διάρκεια της πτήσης.
Δεν είναι σαφές αν τα προβλήματα που εμφανίστηκαν στην καμπίνα συνδέονταν με το τεχνικό πρόβλημα που ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της αεροπορικής εταιρείας.
Η πτήση Ντενπασάρ-Τζακάρτα προσγειώθηκε στις 10:55 μμ τοπική ώρα της Κυριακής δίνοντας στους μηχανικούς 6,5 ώρες το μέγιστο για να πραγματοποιήσουν ελέγχους προτού το αεροσκάφος αναχωρήσει για την μοιραία πτήση Τζακάρτα-Πανγκάλ Πινάνγκ στις 6:20 πμ της Δευτέρας.
Το αεροσκάφος κατέπεσε στη θάλασσα λίγα λεπτά μετά την απογείωσή του από την Τζακάρτα και οι 189 επιβαίνοντές του θεωρούνται όλοι νεκροί.
Η FlightRadar24 ανέφερε επίσης ασυνήθιστες ταχύτητες πτήσης και ύψος κατά τα λίγα λεπτά που η πτήση Flight JT610 βρισκόταν στον αέρα την Δευτέρα.
Κανένας θόρυβος
Τα δεδομένα από την FlightRadar24 δείχνουν ότι η πρώτη ένδειξη πως κάτι δεν πάει καλά στην πτήση της Δευτέρας ήρθε περίπου δύο λεπτά μετά την απογείωση, όταν το αεροσκάφος είχε φθάσει σε ύψος 2.000 ποδών.
Σε εκείνο το σημείο έχασε ύψος περισσότερων από 500 ποδών και πήρε κλίση προς τα αριστερά προτού πάρει και πάλι ύψος και ανέβει στα 5.000 πόδια, όπου και παρέμεινε για το μεγαλύτερο μέρος της πτήσης.
Κατά τα τελευταία λεπτά της πτήσης το αεροπλάνο ξεκίνησε να αναπτύσσει πάλι ταχύτητα φθάνοντας τα 397 μίλια την ώρα, προτού χαθούν τα δεδομένα όταν πετούσε στα 3.650 πόδια.
"Πετούσαν πολύ πιο γρήγορα απ΄ό,τι θα περίμενε κάποιος", είπε ένας δεύτερος πιλότος άλλης αεροπορικής εταιρείας.
Δύο ψαράδες που το είδαν να πέφτει είπαν στο Reuters ότι το αεροσκάφος ταλαντεύτηκε λίγο αλλά δεν έκανε κανέναν θόρυβο πέφτοντας σχεδόν οριζόντια. Κάνοντας κάθετη πτώση και πέφτοντας στη θάλασσα το αεροπλάνο έκανε έναν εκκωφαντικό θόρυβο και έπειτα εμφανίστηκε μια στήλη καπνού.
Ο καιρός ήταν καλός την ώρα του δυστυχήματος περί τις 6:33 πμ της Δευτέρας, σύμφωνα με τον επικεφαλής της Επιτροπής Ασφάλειας των Μεταφορών της Ινδονησίας, ο οποίος είπε ότι οι πιλότοι είχαν ζητήσει να επιστρέψουν στην Τζακάρτα.
Πηγές των πιλότων υποστήριξαν ότι θα ήταν δυνατή μια ασφαλής προσγείωση ακόμη και με πρόβλημα στους δείκτες των οργάνων του αεροπλάνου και χωρίς να υπάρχει σύστημα αυτόματου πιλότου.