H είδηση ότι η αυτοκινητοβιομηχανία Nissan Motor εξετάζει το ενδεχόμενο να περικόψει 20.000 θέσεις εργασίας παγκοσμίως, σε συνδυασμό με την παραδοχή του Γάλλου Υπουργού Οικονομικών ότι η Renault θα μπορούσε να εξαφανιστεί χωρίς κρατική παρέμβαση, έρχονται ενόσω ο άνθρωπος που έσωσε αμφότερες τις εταιρείες ο Κάρλος Γκοσν βρίσκεται στο Λίβανο στον απόηχο της θεαματικής του απόδρασης από την Ιαπωνία προ μηνών.
Ο μεγαλοεπιχειρηματίας, τέως πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Nissan από το 2009 καθώς επίσης της Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance, του στρατηγικού εταιρικού σχήματος που ο ίδιος εμπνεύστηκε το 2016 και ανέδειξε στη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία παγκοσμίως, κατηγορήθηκε ότι επί χρόνια απέκρυπτε από τις ιαπωνικές φορολογικές αρχές το πραγματικό ύψος των απολαβών του, ενώ καταχράστηκε χρήμα της εταιρείας.
Ο Γκοσν με μία κινηματογραφική απόδραση από την Ιαπωνία βρέθηκε στη Βηρυτό του Λιβάνου από όπου αντλεί καταγωγή, σε μια προσπάθεια να αποφύγει το ένταλμα σύλληψης που έχει εκδόσει το Τόκυο.
Ο ίδιος αρνείται τις κατηγορίες και υποστηρίζει πως η όλη υπόθεση έχει να κάνει με την προσπάθεια των Ιαπώνων να βάλουν φρένο στα σχέδιά του για πλήρη συγχώνευση των δύο αυτοκινητοβιομηχανιών.
«Ορισμένοι από τους Ιάπωνες φίλους μου νόμιζαν ότι ο μόνος τρόπος για να απαλλαγούν από την επιρροή της Renault στη Nissan ήταν να ξεφορτωθούν εμένα» είχε πει ο Γκοσν κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου για το θέμα.
Τα «παράπονα» έρχονται μόνο από την Ιαπωνική πλευρά καθώς η Γαλλία δεν κατηγορεί τον Γκοσν, τονίζοντας μάλιστα ότι η απόφαση της να στείλει τον μάνατζερ στο Τόκυο πριν είκοσι χρόνια, έσωσε την Nissan από την χρεοκοπία.
Τον Ιούνιο του 2019 και ενώ ο Βραζιλιάνος με λιβανεζογαλλική καταγωγή είχε αποχωρήσει, οι Ιάπωνες έβαλαν στο στόχαστρο τον πρόεδρο της Renault, Ζαν Ντομινίκ Σενάρ κατά το διοικητικό συμβούλιο των εταίρων, κατηγορώντας τον ότι αντί να προωθεί το συμφέρον της Nissan προωθεί μόνο εκείνο της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Πριν ακόμα ξεσπάσει η κρίση του κορονοϊού, φήμες έφερναν την Nissan έτοιμη να διαλύσει τη συμμαχία. «Από πέρυσι, η Nissan εξετάζει τα υπέρ και κατά διατήρησης της συμμαχίας, ειδικά όταν πρόκειται για ανταλλαγή τεχνολογίας και κινητήρων», όπως ανέφερε στο Bloomberg μία πηγή, που προτίμησε να διατηρήσει την ανωνυμία της.
Ορισμένοι αναλυτές εκτιμούν ότι ακόμα και αν ήταν παρών ο Γκοσν θα γίνονταν απολύσεις στην Nissan και η Renault θα χρειάζονταν κρατική ενίσχυση, ωστόσο λείπει σύμφωνα με τους ίδιους η ηγετική παρουσία του ανθρώπου που κρατούσε επί χρόνια τις ισορροπίες στη μεγαλύτερη συμμαχία μεταξύ εταιρειών αυτοκινήτων στον κόσμο.
AP Photo/Maya Alleruzzo