Του Γιάννη Μαντζίκου
Μπορεί η Ιαπωνική εταιρεία αυτοκινήτων Nissan να εμφανίζεται αντίθετη στα σχέδια της Γαλλικής εταιρείας Renault να μετεξελιχθεί η συμμαχία τους σε πλήρη συγχώνευση, όμως ο Γάλλος πρόεδρος Εμμανουέλ Μακρόν φαίνεται αποφασισμένος να μην εγκαταλείψει την μάχη. Αυτός άλλωστε είναι εκ των βασικότερων λόγων που θα συναντήσει τον Ιάπωνα πρωθυπουργό Σίνζο Άμπε, λίγο πριν την έναρξη της Συνόδου των G20, στις 29 Ιουνίου. Ο Μακρόν αναμένεται να πιέσει εκ νέου τον Άμπε, όμως έχει έναν ισχυρό αντίπαλο, τον «οικονομικό» εθνικισμό των στελεχών της Nissan.
Λίγες ώρες άλλωστε πριν λάβει χώρα η συνάντηση αυτή, υπήρξε αρκετά έντονο παρασκήνιο. Ύστερα από μία ταραχώδη συνεδρίαση, στην οποία οι μέτοχοι εξαπέλυσαν σφοδρά πυρά κατά των υφιστάμενων μελών του Δ.Σ της Nissan, ελήφθη απόφαση για διοικητική αναδιάρθρωση, η οποία πέρασε εν πολλοίς χάρη στη στήριξη της Renault, η οποία ελέγχει μερίδιο 43,4% στην ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία. Από την πλευρά της η Nissan έχει 15% στην γαλλική εταιρεία. Στο στόχαστρο της κριτικής των μετόχων ήταν κυρίως, ο πρόεδρος της Renault, Ζαν Ντομινίκ Σενάρ, ο οποίος μετέχει στο Δ.Σ της εταιρείας. Ο Γάλλος αξιωματούχος κατηγορήθηκε ότι αντί να προωθεί το συμφέρον της Nissan προωθεί μόνο εκείνο της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας, άποψη που οι μέτοχοι στήριξαν στην πρόταση συγχώνευσης των Renault - Fiat Chrysler (FCA).
Υπενθυμίζεται ότι πριν λίγο καιρό «ναυάγησε» το παραπάνω «deal», όταν στις 6 Iουνίου, ο πρόεδρος της FCA, Τζον Έλκαν, απέσυρε αιφνιδίως την προσφορά εξαγοράς ύψους 35 δισ. δολαρίων, μετά την απόφαση του γαλλικού δημοσίου, του μεγαλύτερου μετόχου της Renault, να μπλοκάρει την ψηφοφορία επί της πρότασης στο διοικητικό συμβούλιο.
Η σχέση των Renault-Nissan όμως είχε επιδεινωθεί αρκετά νωρίτερα, με αφορμή την σύλληψη, με την κατηγορία της υπεξαίρεσης του Κάρλος Γκοσν, του ανθρώπου που προΐστατο αυτού εταιρικού σχήματος. Να σημειωθεί ότι στελέχη της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας ήταν εκείνα που παρέδωσαν στοιχεία στις εισαγγελικές αρχές για κατάχρηση από τον Γκοσν, ακριβώς για να αντικρούσουν την προσπάθειά του για συγχώνευση των δύο αυτοκινητοβιομηχανιών. Όλα αυτά, παρά το γεγονός ότι οι Ιάπωνες γνωρίζουν πως η εταιρεία τους έρχεται από τα χειρότερα οικονομικά αποτελεσμάτά της, τα χειρότερα εδώ και μία δεκαετία, γεγονός που παραδέχθηκε ο CEO της Χιρότο Σαϊκάουα.
Με φόντο τα παραπάνω είναι σίγουρο ότι οι Μακρόν και Άμπε θα προσπαθήσουν να συμβιβάσουν κάπως τα πράγματα, άλλωστε τον περασμένο Δεκέμβριο μετά την τελευταία τους συνάντηση κοινός τους τόπος ήταν «ο συμβιβασμός».