Ένα παιχνίδι «γάτας και ποντικιού» παίζεται στα κρύα νερά ενός δανέζικου νησιού στη Βαλτική θάλασσα. Ένας στόλος ρωσικών σκαφών, χωρίς τη συνήθη διεθνή υποστήριξη και τα logistics, προσπαθεί να ολοκληρώσει την κατασκευή του Nord Stream ΙΙ, ενός αγωγού φυσικού αερίου 1.230 χιλιομέτρων (765 μίλια) που θα διπλασιάσει τη ροή από τη Ρωσία στη Γερμανία. Απομένουν λιγότερα από 150 χιλιόμετρα για να ολοκληρωθεί η κατασκευή, κυρίως στα δανικά ύδατα. Εν τω μεταξύ, η αμερικανική κυβέρνηση, έχοντας στο συρτάρι τη νομοθεσία περί δευτερογενών κυρώσεων, παρακολουθεί προσεκτικά.
Πολλοί Ευρωπαίοι, ειδικά στην Ανατολή, φοβούνται ότι έτσι θα αυξηθεί η εξάρτηση της ΕΕ από τη ρωσική ενέργεια, ενώ η Ουκρανία που εξασφαλίζει σημαντικά τέλη διέλευσης από έναν υπάρχοντα αγωγό, θα έχει σημαντικά προβλήματα.
Η Γαλλία επανέλαβε την αντίθεσή της αυτή την εβδομάδα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι επιφυλακτική και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αντιτίθεται σθεναρά. Πολλοί Γερμανοί που εκτιμούν αυτές τις απόψεις αναρωτιούνται γιατί η κυβέρνησή τους επιμένει.
Υπουργοί της γερμανικής κυβέρνησης φλέρταραν με την ιδέα της ακύρωσης του NS2 μετά τη δηλητηρίαση του Αλεξέι Ναβάλνι, ενός Ρώσου αντιφρονούντα, τον περασμένο Αύγουστο, αλλά γρήγορα εγκατέλειψαν την ιδέα, ενώ η Καγκελάριος Μέρκελ αρνείται να κάνει σχόλια επί του θέματος.
Από την άλλη, η αμερικανική πλευρά φαίνεται αποφασισμένη. Το Κογκρέσο έχει περάσει δυο σετ κυρώσεων που στοχεύουν τον αγωγό. Τον Δεκέμβριο του 2019, η απλή απειλή κυρώσεων ανάγκασε την Allseas, μια ελβετική υποθαλάσσια κατασκευαστική εταιρεία, να αποσύρει τα πλοία της από το έργο, σταματώντας την κατασκευή για ένα χρόνο, κάτι που κόστισε στην Gazprom εκατοντάδες εκατομμύρια.
Στις 19 Ιανουαρίου, την τελευταία μέρα της κυβέρνησης Τραμπ, επιβλήθηκαν κυρώσεις στη Φορτούνα, ένα ρωσικό σκάφος το οποίο μετέχει στο έργο. Λίγες εβδομάδες νωρίτερα, το Κογκρέσο είχε εγκρίνει μια τροποποίηση σε ένα διαφορετικό σύνολο κυρώσεων που εκδόθηκαν το 2019.
Ο χρόνος είναι ένα άλλο ζήτημα. Ακόμη και με τις καλύτερες προϋποθέσεις, η Ρωσία δύσκολα θα ολοκληρώσει όλες τις εργασίες, συμπεριλαμβανομένης της πιστοποίησης, πριν από τις γενικές εκλογές της Γερμανίας στις 26 Σεπτεμβρίου. Αυτή η ψηφοφορία θα μπορούσε να φέρει τους Γερμανούς Πράσινους, οι οποίοι αντιτίθενται σκληρά στον NS2, στην κυβέρνηση μαζί με τους Χριστιανοδημοκράτες της κυρίας Μέρκελ, Ο αγωγός θα μπορούσε να γίνει ένα ακόμα ζήτημα διαφωνιών κατά τη διάρκεια των συνομιλιών για τη δημιουργία κυβερνητικού συνασπισμού.
Την ίδια ώρα, εκπρόσωπος του νέου προέδρου Τζο Μπάιντεν ο οποίος είχε αντιταχθεί στον NS2 ως αντιπρόεδρος του Μπαράκ Ομπάμα, χαρακτήρισε το έργο «κακή συμφωνία για την Ευρώπη», προσθέτοντας ότι η νέα κυβέρνηση εξακολουθεί να επανεξετάζει σχετικές κυρώσεις.
Μία πρόταση είναι ένας αυτόματος μηχανισμός για την επιβολή κυρώσεων στην Gazprom. Μία άλλη είναι μια μεγάλη συμφωνία στην οποία η Αμερική θα άρει τις κυρώσεις της σε αντάλλαγμα για ευρύτερες γερμανικές δεσμεύσεις για ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας στην Ανατολική Ευρώπη.