Η μετοχή των ρεκόρ είναι σίγουρα αυτή της Μυτιληναίος, καθώς, καθημερινά είναι τα νέα ιστορικά υψηλά που γράφει και θα πρέπει να σημειωθεί, αυτό που λένε πολλά στελέχη της αγοράς, ότι πλέον η μετοχή ανεβαίνει με ευκολία. Δεν υπάρχουν πωλητές και αυτό δείχνει ότι όλοι είναι πεπεισμένοι για τις προοπτικές του ομίλου, αλλά και για το περιθώριο ανόδου.
Η αγορά περιμένει φυσικά τη γενική συνέλευση του Ιουνίου για τις αναλυτικές εκτιμήσεις της διοίκησης. Προς το παρόν έχει δώσει μία πρώτη γεύση αναφέροντας πως τα EBITDA θα ξεπεράσουν το 1 δισ. ευρώ το 2023. Από την άλλη η αγορά περιμένει συνέχιση των καλών ειδήσεων.
Πρόσφατα μπήκε στον MSCI και στα «μεγάλα σαλόνια», αλλά σχεδιάζεται η εισαγωγή και σε μεγάλη αγορά του εξωτερικού. Επιπλέον οι προοπτικές έχουν σφραγιστεί από τη μία με την επέκταση του άνω ορίου στην αγορά ιδίων μετοχών έως τα 40 ευρώ, αλλά και από τις εκτιμήσεις των αναλυτών με πολλούς πλέον να δίνουν τιμή στόχο πάνω από 30 εκατ. ευρώ (36 ευρώ έδωσε πρόσφατα η Edison και 32,2 ευρώ η Wood).
Αν δεν υπάρξει κάτι απρόοπτο, γιατί πολλά έχουν δει τα μάτια μας τα τρία τελευταία χρόνια, εκτός από τις κινήσεις που κάνει η διοίκηση της ΕΧΑΕ, για να φέρει πελάτες, θα έχουμε τουλάχιστον 3 εισαγωγές εταιρειών και αυτές θα είναι οι λεγόμενες «υποχρεωτικές», δηλαδή από εταιρείες ακινήτων. Τρεις ΑΕΕΑΠ έχουν δηλώσει πρόθεση να εισαχθούν, εφόσον το επιτρέψουν οι συνθήκες στο ελληνικό χρηματιστήριο, με κάποιες να έχουν καθυστερήσει, αφού ο νόμος προβλέπει είσοδο το πολύ σε δύο χρόνια από τη σύσταση.
Η Noval Property, του ομίλου Viohalco με καλά ακίνητα κοντά στα 500 εκατ. ευρώ, η Trade Estates του ομίλου Fourlis με ακίνητα άνω των 270 εκατ. ευρώ και ίσως αυξηθούν σημαντικά περισσότερο, αν υπάρξουν καλές περιπτώσεις όπως έχει πει πρόσφατα η διοίκηση ή οριστικοποιηθεί η συμφωνία με την Autohellas και αποκτήσει η τελευταία το 12%.
Σημειώνεται πως η Trade Estates θα μπει με αύξηση κεφαλαίου στο Χρηματιστήριο και πρόθεση της Fourlis είναι να μειώσει το ποσοστό της κάτω από 50%. Τέλος, η Orilina με ακίνητα 100 εκατ. ευρώ έχει δηλώσει πρόθεση εισαγωγής εντός του 2023, έχοντας και η συγκεκριμένη λάβει παράταση εισαγωγής. Υπενθυμίζεται πως το 2022 εισήχθησαν στο Χ.Α. η Dimand και η Μπλε Κέδρος.
Ράλι κατέγραψαν οι τιμές του πετρελαίου λόγω της απροσδόκητης ανακοίνωσης του OPEC+ για περικοπές στην παραγωγή, σε μία περίοδο μάλιστα που οι κεντρικές τράπεζες προσπαθούν να τιθασεύσουν τον πληθωρισμό. Το τελευταίο διάστημα ο πληθωρισμός δείχνει μία υποχώρηση λόγω της υποχώρησης των ενεργειακών τιμών, αν και από την άλλη στα τρόφιμα ο πληθωρισμός καλπάζει.
Το πετρέλαιο βρέθηκε λόγω της ανακοίνωσης να καταγράφει άνοδο έως και 8% και τους επενδυτές να προσπαθούν να αξιολογήσουν τι μπορεί να σημαίνει αυτό στην πολιτική σύσφιξης που και λόγω των όσων έγιναν στις τράπεζες, άσκησε μία σημαντική πίεση στις κεντρικές τράπεζες να βάλουν φρένο στις μεγάλες αυξήσεις επιτοκίων.
Η άνοδος της τιμής πάντως, ώθησε υψηλότερα τις τιμές των μετοχών των εταιρειών διύλισης (HelleniQ Energy , Μotor Oil), που αναμένεται να δουν βελτίωση στις αποτιμήσεις των αποθεμάτων, ενώ και τα περιθώρια διύλισης παραμένουν σε πολύ καλά επίπεδα. Οι δύο εισηγμένες έχουν δώσει καλή αντίδραση στις τελευταίες συνεδριάσεις, ενώ η μετοχή της HelleniQ Energy δείχνει πως έχει σημαντικά χαμηλότερη απόδοση έναντι της Motor Oil.
Με μία λιτή ανακοίνωση η ΕΚΤΕΡ μας ενημέρωσε πως προχώρησε σε σύναψη ομολογιακού δανείου στο πλαίσιο συγχρηματοδότησης δανείων του Ταμείου Ανάκαμψης με την Τράπεζα Πειραιώς ύψους 42,6 εκατ. ευρώ για την ανέγερση υπερπολυτελούς ξενοδοχειακής μονάδας πέντε αστέρων, εντός ελληνικής επικράτειας προϋπολογισμού 53,3 εκατ. ευρώ.
Το σημαντικό βέβαια, δεν είναι το ξενοδοχείο, αλλά πού «εντός ελληνικής επικράτειας»; Η απάντηση είναι στην Πάρο και στην ιδιόκτητη έκταση σχεδόν 330 στρεμμάτων που έχει η εταιρεία και για πολλά χρόνια ήταν «κολλημένη» μεταξύ δήμου, κεντρικού αρχαιολογικού συμβουλίου και άλλων υπηρεσιών. Φαίνεται όμως πως ξεμπλόκαρε και άρα όσοι κοιτάζουν επενδυτικά τη μετοχή θα πρέπει να αναθεωρήσουν την αποτίμηση του ακινήτου.
Το δρόμο για την επέκταση των δραστηριοτήτων του Ομίλου Μητροπολιτικού Κολλεγίου και του ΙΕΚ Ακμή στα Βαλκάνια, αλλά και σε νέους τομείς δραστηριότητας, όπως σε καινοτόμα εκπαιδευτικά προγράμματα και ψηφιακές πρωτοβουλίες, ανοίγει η συμφωνία με τον όμιλο BC Partners. Πρόκειται για τη δεύτερη επένδυση της BC Partners στον τομέα των εταιρειών με υψηλό ρυθμό ανάπτυξης.
Οι όμιλοι διαθέτουν ένα δίκτυο 27 εκπαιδευτηρίων σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας, ενώ παρέχουν εκπαίδευση σε πάνω από 22.000 φοιτητές. Η BC Partners, τα τελευταία 16 χρόνια, μέσω των κεφαλαίων που διαχειρίζεται έχει επενδύσει πάνω από 6 δισ. ευρώ στη χώρα μας, συμπεριλαμβανομένων των επενδύσεων στις Pharmaten, Pet City, Wind και Nova.
Μάλιστα, η επένδυση στον όμιλο Μητροπολιτικού Κολλεγίου - ΙΕΚ Ακμή υλοποιήθηκε σε συνέχεια των προηγούμενων επενδύσεων που έχει κάνει στον τομέα και ιδιαίτερα σε κορυφαίες εταιρείες κλάδου, όπως η Springer Nature, η Keesing και η EAB που εξειδικεύονται σε ανάπτυξη και εκδόσεις εκπαιδευτικού περιεχομένου, καθώς και λογισμικού και τεχνολογικών υπηρεσιών
Με νέο πενταετές σχέδιο που προβλέπει το διπλασιασμό του τζίρου και την άνοδο της κερδοφορίας του, ο όμιλος Green Beverages Group, μετά τη συγχώνευσή του με απορρόφηση από την Χήτος ΑΒΕΕ, θα προσπαθήσει να διεκδικήσει σημαντικό μερίδιο στην ελληνική αγορά, αλλά ταυτόχρονα να επεκταθεί και στο εξωτερικό.
Η συγχώνευση αυτή δημιουργεί ένα νέο, ενιαίο, επιχειρηματικό σχήμα στον τομέα των μη αλκοολούχων ποτών και αναψυκτικών, όπου έχει στην κατοχή του τα σήματα Ζαγόρι, Green Cola, Ζήρεια καθώς και την αποκλειστική διανομή των σημάτων Evian και Evian Sparkling στην Ελλάδα.
Το νέο σχήμα διαθέτει πέντε ιδιόκτητα εργοστάσια στα Γιάννενα, στην Ορεστιάδα και στην Κορίνθια, ενώ ταυτόχρονα συνεργάζεται και με εργοστάσια εμφιάλωσης τόσο στην Ελλάδα, όσο και σε άλλες αγοράς της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και της Αμερικής, όπου έχει σημαντική δραστηριότητα. Η προσπάθεια για την επέκταση του ομίλου σε νέες αγορές θα γίνει μέσω των τριών θυγατρικών του στην Ελλάδα, στις Η.Π.Α και στο Ντουμπάι. Ο ενοποιημένος τζίρος των εταιρειών αυτών, μάλιστα, αναμένεται να αγγίξει τα 120 εκατ. ευρώ το 2023.
Μέσω των εταιρειών αυτών, ο όμιλος, σχεδιάζει να επεκτείνει τις δραστηριότητές του στην Ευρώπη, στη Βόρεια και Λατινική Αμερική, στην Ασία, στην Αφρική και στην Αυστραλία. Για το λόγο αυτό, ο σχεδιασμός της Green Beverages προβλέπει την άμεση πρόσβαση σε διεθνή επενδυτικά κεφάλαια, τα οποία θα κατευθυνθούν στις επιμέρους αγορές του εξωτερικού, αλλά και στη χρηματοδότηση των κοινών πλάνων επενδύσεων και ανάπτυξης του ομίλου.
Ρίσκο αστάθειας στην αγορά μέχρι τις βουλευτικές εκλογές στις 21 Μαΐου βλέπει στην Ελλάδα η JP Morgan, αλλά και ευκαιρίες στα ελληνικά ομόλογα για τους επενδυτές που παραμένουν «ταύροι», καθώς εκτιμά ότι η χώρα θα ανακτήσει την επενδυτική βαθμίδα έως τις αρχές του 2024. Ο κίνδυνος αυξημένης αστάθειας στην αγορά ενόψει εκλογών αποδίδεται στο αν το χάσμα μεταξύ ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ συνεχίσει να συρρικνώνεται στις δημοσκοπήσεις.
Όσον αφορά στο αποτέλεσμα των εκλογών, η αμερικανική επενδυτική τράπεζα προβλέπει ότι η Νέα Δημοκρατία θα καταφέρει να σχηματίσει κυβέρνηση πλειοψηφίας ή κυβέρνηση συνεργασίας μετά το δεύτερο γύρο και πως θα συνεχίσει την τρέχουσα ατζέντα πολιτικής.
Μετά τη νέα έξοδο της Ελλάδας στις αγορές με την έκδοση 5ετούς ομολόγου, η Ελλάδα έχει καλύψει τα τρία τέταρτα των ακαθάριστων δανειακών αναγκών της για φέτος, 6 δισ. ευρώ από τα 8 δισ. που προβλέπει η JP Morgan. Aυτό περιορίζει την ανάγκη εξόδου στην πρωτογενή αγορά μέχρις ότου σχηματιστεί νέα κυβέρνηση, πιθανώς έως τα μέσα ή τέλη του τρίτου τριμήνου. Για τους επενδυτές που θέλουν να διατηρήσουν θέση «overweight» στην Ελλάδα, η JP Morgan θεωρεί ότι τα ελληνικά ομόλογα διάρκειας 7-10 ετών εξακολουθούν να είναι ελκυστικά.
Μία από τις λίγες νέες αυτοκινητοβιομηχανίες που μπόρεσε να πετύχει τους στόχους της για την παραγωγή αυτοκινήτων μέσα στο 2022 είναι η Polestar (PSNY NASDAQ). Η εταιρεία που έχει σαν βασικούς μετόχους την κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Geely (0175 Hong Kong) και τη σουηδική Volvo Car (VOLCAR-B STOCKHOLM), κατάφερε να πιάσει τον στόχο της παραγωγής 50.600 Polestar 2, δηλαδή 80% παραπάνω από τις πωλήσεις του 2021.
Σε αντίθεση με την Rivian (RIVN NASDAQ) και την Lucid (LCID NASDAQ), οι οποίες δεν κατάφεραν να πιάσουν τους στόχους παραγωγής, και με πολλές άλλες που δεν έχουν ακόμα καταφέρει να ξεκινήσουν την μαζική παραγωγή των αυτοκινήτων τους, η Polestar ήταν απόλυτα συνεπής σε αυτόν τον τομέα.
Το Polestar 2 είναι ένα επιβατηγό αυτοκίνητο του οποίου η τιμή κυμαίνεται από περίπου 50.000 έως 70.000 χιλιάδες δολάρια και είναι το πρώτο μοντέλο μαζικής παραγωγής της εταιρείας. Η εταιρεία περιμένει πως το 2023 θα πουλήσει περίπου 80.000 αυτοκίνητα, κυρίως Polestar 2. Μέσα στην χρονιά αναμένεται να αρχίσουν και οι πωλήσεις του Polestar 3, το οποίο κυκλοφόρησε μέσα στο 2022 και είναι ένα πολυτελές SUV με τιμή από 80 έως 120 χιλιάδες δολάρια.
Η Polestar κατασκευάζει τα αυτοκίνητά της στην Κίνα και αναμένεται να αρχίσει την κατασκευή οχημάτων στις ΗΠΑ προς το 2025, χρησιμοποιώντας ένα εργοστάσιο της Volvo Car. Τα 80.000 αυτοκίνητα που περιμένει να πουλήσει η εταιρεία μέσα στο 2023 δεν μπορούν βέβαια να συγκριθούν με τις πωλήσεις της Tesla (TSLA NASDAQ), η οποία πούλησε πάνω από 400 χιλιάδες οχήματα μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2023 αλλά την φέρνουν σε καλή θέση απέναντι σε όλες τις άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες που προσπαθούν να πάρουν καλή σειρά στην κούρσα προς την ηλεκτροκίνηση.
Αυτό όμως που ξεχωρίζει την Polestar από όλες τις ανταγωνίστριές της, μικρές και μεγάλες, είναι η προσπάθειά της να αυξάνει την παραγωγή αυτοκινήτων μειώνοντας την ίδια στιγμή τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και των αερίων του θερμοκηπίου.
Όπως είπε η διοίκηση της εταιρείας με την ευκαιρία της ανακοίνωσης των οικονομικών της αποτελεσμάτων την προηγούμενη εβδομάδα, οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου σε όλη την έκταση της παραγωγικής αλυσίδας της αυξήθηκαν κατά 67% ενώ η παραγωγή της αυξήθηκε κατά 80%. Η Polestar υποστηρίζει πως το μεγαλύτερο μέρος των εκπομπών προέρχεται από τις δραστηριότητες των προμηθευτών της και όχι από την δραστηριότητα των εργοστασίων της.
Η εταιρεία επεσήμανε πως το εργοστάσιο της Κίνας δούλεψε με χρήση ενέργειας από 100% ανανεώσιμες πηγές. Όλα αυτά είναι σίγουρα θετικά, καθώς φαίνεται πως η εταιρεία, με την οικονομική και τεχνική στήριξη των μετόχων της, έχει αποφύγει τις λακκούβες στις οποίες έπεσαν οι ανταγωνιστές της ενώ την ίδια στιγμή λαμβάνει σοβαρά μέτρα για την ελαχιστοποίηση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Αυτό όμως που ενδιαφέρει πιο πολύ τους μετόχους μειοψηφίας είναι το αν ή μάλλον το πότε θα χρειαστεί νέα οικονομική ενίσχυση από τους μετόχους της. Η ίδια η εταιρεία δεν κρύβει το γεγονός πως ψάχνει νέα χρηματοδότηση. Από τους όρους κάτω από τους οποίους θα έρθει η χρηματοδότηση θα κριθεί και το πόσο χαμογελαστοί θα είναι οι μέτοχοι πλην των δύο βασικών.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του πρακτορείου Bloomberg, ο Justin Sun βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την πιθανή πώληση του ανταλλακτηρίου κρυπτονομισμάτων Huobi. Αυτές οι συνομιλίες είναι στα πρώτα στάδια και δεν είναι σαφές εάν κάποιος από τους επενδυτές θα μπορούσε να προχωρήσει, ούτε έχει γίνει γνωστή η αποτίμηση στην οποία προσφέρεται μερίδιο της εταιρείας.
Η ίδια εμπλοκή του Sun με το ανταλλακτήριο Huobi καλύπτεται με «μυστήριο». Ο ίδιος αποκαλεί τον εαυτό του ως «σύμβουλο» της εταιρείας και λέει ότι δεν κατέχει μετοχές, ωστόσο έχει χρησιμοποιήσει προσωπικά κεφάλαια τουλάχιστον 200 εκατομμυρίων δολαρίων για να προσφέρει ρευστότητα στο ανταλλακτήριο από τον Ιανουάριο. Το Bloomberg είχε αναφέρει τον Νοέμβριο ότι ο Sun επένδυσε περίπου 1 δισεκατομμύριο δολάρια για να αποκτήσει το Huobi μέσω του διαχειριστή επενδύσεων About Capital με έδρα το Χονγκ Κονγκ. Ο Sun αρνείται ότι κατέχει το πλειοψηφικό πακέτο.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.